Поняття та складники електронного навчального дискурсу

Автор(и)

  • Н. М. Фіголь

DOI:

https://doi.org/10.20535/2522-1078.2019.1(7).169579

Ключові слова:

електронний навчальний дискурс, електронне навчальне видання, комунікація, суб’єкти комунікації, комунікаційні зв’язки

Анотація

Попри активне зацікавлення, вивчення, створення та розповсюдження електронних навчальних видань (ЕНВ), теоретичні аспекти інтерпретації цього явища лишились несистематизованими, неузагальненими, а без глибокого осмислення неможливий подальший науковий та технологічний прогрес, тому нашою метою є створення концепції електронного навчального дискурсу.
У статті визначено поняття «електронний навчальний дискурс», виокремлено його складники, особливості комунікування під час створення електронного навчального видання. Крім того, з’ясовано суб’єктно-об’єктні зв’язки між учасниками комунікаційного акту під час створення електронного видання, встановлено, що в цьому процесі неприпустиме суміщення функціональних обов’язків, оскільки це може негативно позначитись на якості кінцевого продукту. Феномен ЕНД полягає в тому, що це складне соціокомунікативне явище, яке має власні комунікативно-лінгвістичні особливості, що зумовлюють організацію як текстового, так і візуального подання інформації: текстова складова частина має бути сегментована на блоки, позбавлена надлишковості; наочність забезпечується використанням новітніх мультимедійних технологій; крім текстової складової частини, до нього належать обставини комунікації, суб’єкти комунікації та комунікативні зв’язки, що між ними встановлюються.
Таким чином, суб’єкти комунікації в ЕНД мають постійно й злагоджено комунікувати, що стане запорукою успіху майбутнього освітнього продукту — ЕНВ. Подальші дослідження можуть розгортатись у більш глибокий аналіз процесу комунікації та суб’єктно-об’єктних стосунків між учасниками комунікації, психологічної та комунікативістської складової частини акту комунікації, а також у вивчення самих ЕВ.

Посилання

Анохін В. М. Вимоги до сучасних електронних навчальних видань і можливості їх реалізації у середовищі Аdobe captivate // Вісн. Нац. ун-ту «Львів. політехніка». 2012. № 731. С. 71–76.

Бенвенист Э. Общая лингвистика : пер. с фр. М. : Прогресс, 1974. 446 с.

Бугайчук К. Л. Електронний підручник: поняття, структура, вимоги // Інформаційні технології і засоби навчання : мереж. журн. 2011.

№ 2 (22). URL: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/­2011_2/­11bklpsv.pdf. — 12 с (дата звернення: 23.05.18).

Вараксин Г. С. Касификация образовательных электронных изданий [Електронний ресурс] // ikt-school.com: веб-сайт. 2015. URL: http://www.ikt-school.com/икт-в-школе/образовательные-электронные-издания/классификация-образовательных-электронных-изданий (дата звернення: 22.03.18).

Єрошенко О. Великий тлумачний словник сучасної української мови (250 000 слів та словосполучень). Київ : Глорія. 864 с.

Гостенина В. И., Киселев А. Г. Социология массовой коммуникации : учеб. пособ. М. : Альфа-М; ИНФРА-М, 2009. 352 с.

Гречихин А. А., Древс Ю. Г. Вузовская учебная книга: Типология, стандартизация, компьютеризация : учеб.-метод. пособ. в помощь авт. и ред. М. : Логос; Московский гос. ун-т печати, 2000. 255 с.

Гудзь Н. О. Інтернет-дискурс як новий тип комунікації: структура, мовне оформлення, жанрові формати [Електронний ресурс] URL: http://eprints.zu.edu.ua/16727/1/%D0%93%D1%83%D0%B4%D0%B7%D1%8C.pdf (дата звернення: 05.10.2018).

Дзялошинский И. М. Субъекты медиакоммуникации: личностные и групповые характеристики // Теория и история журналистики. 2014. № 4. С. 49–72.

Загнітко А. П. Основи дискурсології. Донецьк : Дон НУ, 2008. 194 с.

Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград : Перемена, 2002. 477 с.

Киричок Т. Ю. Електронні видання. Київ : НТУУ «КПІ», 2010. 400 с.

Кононець Н. В. Наукове обґрунтування принципу гіпертекстовості при створенні електронного підручника для індивідуалізації навчання студентів // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. праць. Запоріжжя, 2009. Вип. 4 (57). С. 175–181.

Лукашенко Н. Г. Іспаномовний Інтернет-дискурс: комунікативно-­праг­матичний та лінгвостилістичний аспекти (на матеріалі форумів з проблематики родинних стосунків) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.02.05 «Романські мови». Київ. 2006. 22 с.

Почепцов Г. Г. Теорія комунікації. 2-ге вид., доп. Київ : РВЦ «Київський університет», 1999. 308 с.

Різун В. В., Скотникова Т. В. Методи наукових досліджень у журналістикознавстві : навч. посібн. 2-е вид., перероб. і доп. Київ : Преса України, 2008. 144 с.

Різун В. В. Теорія масової комунікації : підруч. для студ. галузі 0303 «Журналістика та інформація». Київ : Видав. центр «Просвіта», 2008. 260 с.

Селиванова Е. Л. Основы лингвистической теории текста и коммуникации : монограф. учеб. пособ. Киев : ЦУЛ «Фитосоциоцентр», 2002. 336 с.

Серажим К. С. На матеріалах сучасної газетної публіцистики : монографія. Київ : Ін-т журналістики, 2002. 392 с.

Словник української мови: в 11 томах [Електронний ресурс]. Том 4, 1973. С. 275. URL : http://sum.in.ua/s/koncepcija (дата звернення: 02.10.2018).

Тріщук О. В. Науково-інформаційний дискурс як соціокомунікативне явище : монографія. НТУУ «КПІ». Київ : НТУУ «КПІ», 2009. 392 с.

Тріщук О. В. Феномен науково-інформаційного дискурсу у сфері соціальних комунікацій : дис. на здобуття наук. ступеня д-ра. наук із соц. комунікацій : спец. 27.00.01 — теорія та історія соціальних комунікацій. Київськ. нац. ун-т імені Тараса Шевченка. Київ, 2009. 470 с.

Фіялка С. Б. Принципи організації електронних навчальних видань із культурознавства. URL : http://journlib.univ.kiev.ua (дата звернення: 12.10.18).

Anokhin V. M. (2012), «Requirements for modern electronic educational editions and the possibility of their implementation in the environment of Adobe captivate», Visnyk Natsional’noho universytetu «L’vivs’ka po­li­tekhnika», pp. 71–76.

Benvenyst E. (1974), General linguistics: translated from French, Prohress, Moskva, 446 p.

Buhajchuk K. L. (2011), «Electronic textbook: concept, structure, re­qui­rements», Informacijni Tekhnologhiji ta Zasoby Navchannja [Information Technologies and Education Tools], Vol. 2 (22), available at: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/437/395 (accessed 23 May 2018).

Varaksin G. S. (2015), Kasifikatsiya obrazovatel’nykh elektronnykh izdaniy, ikt-school.com: website, available at : http://www.ikt-school.com/ изданий (accessed 2 March 2018).

Hrechykhyn A. A. (2000) Secondary school textbook: Typology, stan­dar­dization, computerization, Lohos, Moskow, 255 p.

The great dictionary of all Ukrainian societies (250,000 words and half the word), Kyiv, Hloriia, 864 p.

Hostenyna V. Y. and Kyselev A. H. (2009), Sociology of mass communication: study guide, Alfa-M; YNFRA-M, Moskow, 352 p.

Hudz N. O. Internet discourse as a new type of communication: structure, linguistic design, genre formats, available at : http://eprints.zu.edu.ua/16727/1/%D0%93%D1%83%D0%B4%D0%B7%D1%8C.pdf (accessed 5 October 2018).

Dzialoshynskyi Y. M. (2014), «Subjects of media communication: per­sonal and group characteristics», Teoryia y ystoryia zhurnalystyky, Vol. 4, pp. 49–72.

Zahnitko A. P. (2008), Fundamentals of discourse, Don NU, Donetsk, 194 p.

Karasyk V. Y. (2002), Language circle: personality, concepts, discourse, Peremena, Volhohrad, 477 p.

Kyrychok T. Yu. (2010), Electronic Publishing, NTUU «KPI», Kyiv, 400 p.

Kononets’ N. V. (2009), «Scientific substantiation of the principle of hypertext when creating an electronic textbook for the individualization of student learning», Pedahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchiy i zahal’noosvitniy shkolakh: zb. nauk. prats’, Zaporizhzhya, Vol. 4 (57), p. 175–181.

Lukashenko N. H. (2006), Іspanomovniy Internet discourse: communal-pragmatic and Почепцов Г. Г. linguistic aspects (on materials of forums with problems of home stochnik_v): author’s abstract of the dissertation on the candidate’s stage of the candidate of philology : special 10.02.05 «Roman Movi», Kyiv, 22 p.

Почепцов Г. Г. (1999), Teorіya komunіkatsії, RVTs «Kyivskyi universytet», Kyiv, 308 p.

Rizun V. V. & Skotny’kova T. V. (2008), Methods of scientific research in journalism, Presa Ukrayiny’, Ky’yiv, 144 p.

Rizun V. V. (2008), Theory of Maos Comm uation: podruchnik for students in the gallery 0303 «Journalism and Information», Vydavavnychyi tsentr «Prosvita», Kyiv, 260 p.

Selyvanova E. L. (2002), Fundamentals of linguistic theory of text and communication: monographic tutorial, TsUL «Fytosotsyotsentr», Kyev, 332 p.

Serazhy’m K. S. (2002), On the materials of modern newspaper journalism, Insty’tut zhurnalisty’ky’, Kyev, 392 p.

Dictionary of Ukrainian Language: 11 volumes, available at: http://journlib.univ.kiev.ua http://sum.in.ua/s/koncepcija (accessed 02 October 2018).

Trishhuk O. V. (2009), The phenomenon of scientific and information discourse in the field of social communications, NTUU «KPI», Kyev, 392 р.

Trishchuk O. V. (2009), The phenomenon of science-informative discourse in the sphere of social communities: discernment at the work of the scientific stage of the doctor of sciences in social communities: special case 27.00.01 — theory and social theory, Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka, Kyev, 470 p.

Fiialka S. B. (2010), «The principles of e-learning editions of cultural studies», available at: http://journlib.univ.kiev.ua (accessed 12 October 2018).

##submission.downloads##

Як цитувати

Фіголь, Н. М. (2019). Поняття та складники електронного навчального дискурсу. Обрії друкарства, (1(7), 187–205. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2019.1(7).169579

Номер

Розділ

Статті