Модель фахової комунікації за посередництвом наукового журналу

Автор(и)

  • С. Б. Фіялка Видавничо-поліграфічний інститут, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Ukraine https://orcid.org/0000-0002-1855-7574

DOI:

https://doi.org/10.20535/2522-1078.2021.1(9).240613

Ключові слова:

науковий журнал; мотиви наукової творчості; бар’єри кому­нікації; ефекти наукової комунікації; гейткіпери; аудиторії.

Анотація

Предметом дослідження стали напрями й умови взаємодії між редакціями наукових журналів, авторськими колективами та аудиторіями. У дослідженні використано метод моделювання. Розроблено модель фахової комунікації за посередництвом наукового журналу. Пізнавальні можливості моделі полягають у тому, що модель відтворює загальні риси предмета дослідження. Вибір методу дослідження зумовлено тим, що моделі легко візуалізуються, допомагають зосередитися на головному, а також дають змогу прогнозувати результат.  Розроблена автором модель відображає структуру, вдастивості та взаємозв’язки між суб’єктами фахової комунікації, яка відбувається за посередництвом наукового журналу: 1) відправниками повідомлення — авторами чи авторськими колективами; 2) гейткіперами науки — редакторами і рецензентами, 3) аудиторіями.

Посилання

Варавва М. Ю. Информация, знания, научные знания как базовые категории новой экономики // Электронный научный журнал «Тео­ретическая экономика». 2018. № 2. С. 120–127.

Діденко Ю. В. Академічна наукова періодика в системі сучасної комунікації // Наука України у світовому інформаційному просторі. 2014. Вип. 10. С. 11–18.

Діденко Ю. В., Радченко А. І. Публікаційна активність як спосіб нау­кової комунікації та гонитви за рейтингами // Вісн. Нац. акад. наук України. 2017. № 9. С. 82–98.

Зелінська Н. В. Стаття у фаховому виданні: комунікація, імітація, профанація? // Наука України у світовому інформаційному просторі. 2013. Вип. 8. С. 54–60.

Ковалев В. И. Мотивы поведения в деятельности. Москва : Наука, 1988. 193 с.

Мескон М. Х. Основы менеджмента. Москва : Дело, 2001. 425 с.

Микешина Л. А. Философия науки: современная эпистемология. На­учное знание в динамике культуры. Москва : Прогресс, 2005. 464 с.

Мирская Е. З. Человек в науке: социологические дискуссии ХХ века // Социология науки и технологий. 2010. Т. 1. № 4. С. 26 – 42.

Никулина И. В. Мотивация профессионально-педагогической д­е­я­тель­ности преподавателя высшей школы // Вестн. Самарск. гос. ун-та. 2008. № 66. С. 303–311.

Платонов К. К. Структура и развитие личности. Москва : Наука, 1986. 256 с.

Поварницына Л. А. Психологический анализ трудностей общения у студентов : автореф. … канд. психол. наук. Москва, 1987. 16 с.

Чернявская В. Е. Научный дискурс: Выдвижение результата как коммуникативная и языковая проблема. Москва : ЛЕНАНД, 2017. 144 с.

Шепель В. М. Настольная книга бизнесмена и менеджера: управ­ленческая гуманиторология. Москва : Финансы и статистика, 1992. 237 с.

Штовба О. В. Маркетинг наукових журналів [Електронний ре­сурс] // Матеріали XLV Науково-технічної конференції ВНТУ, Він­ниця, 23–24 березня 2016 р. Режим доступу: http://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-fm/all-fm-2016/paper/view/601 (дата звернення: 15.09.2020).

Яхонтова Т. В. Жанрові характеристики сучасного англомовного наукового журналу // Наук. вісн. Міжнар. гуманітар. ун-ту. 2014. № 10. С. 213–217.

A journal is a club: a new economic model for scholarly publishing / J. Potts, J. Hartley, L. Montgomery et al. // Prometheus. 2017. № 35 (1). рp. 75–92. doi:10.1080/08109028.2017.1386949.

Academic communities / S. Wakeling, V. Spezi, J. Fry et al. // Journal of Documentation. 2018. № 75 (1). рр. 120–139. doi:10.1108/jd-05-2018-0067.

Bucchi M. When scientists turn to the public: alternative routes in science communication // Public Understanding of Science. 1996. № 5 (4). рp. 375–394. doi:10.1088/0963-6625/5/4/005.

Challenging Futures of Science in Society: Emerging trends and cutting-edge issues. Report of the MASIS Expert Group setup by the European Commission, 2009. 84 p.

Fiala J., Mareš J., Šesták J. Reflections on how to evaluate the professional value of scientific papers and their corresponding citations // Scientometrics. 2017. №. 112(1). рp. 697–709. doi:10.1007/s11192-017-2334-x.

Flowerdew J. Problems in writing for scholarly publication in English: the case of Hong Kong // Journal of Second Language Writing. 1999. № 8. Pp. 243–264.

Garfield E. The history and meaning of the journal impact factor // JAMA. 2006. № 295. рp. 90–93. doi: 10.1001/jama.295.1.90.

Infrastructure and career opportunities in addiction science: the emergence of an interdisciplinary field / T. Babor, D. Morisano, J. Noel et al. In: Publishing Addiction Science: A Guide for the Perplexed. London, UK: Ubiquity Press, 2007.

Jawaid S., Jawaid M. Common reasons for not accepting manuscripts for further processing after editor’s triage and initial screening // Pak J Med Sci. 2019. № 35(1). рp. 1–3. doi: https://doi.org/10.12669/pjms.35.1.28.

Katz E., Lazarsfeld P. Personal influence: The part played by people in the flow of mass communications. Glencoe, IL: The Free Press.Katz, & Lazarsfeld, 1955.

Lewandowsky S., Oberauer K. Motivated Rejection of Science // Current Directions in Psychological Science. 2016. No. 25(4). Pp. 217–222. doi:10.1177/0963721416654436.

Linssen R. Being a journal editor // Hospital Medicine. 2001. № 62(4). рp. 235–236. doi:10.12968/hosp.2001.62.4.2393.

Miller A. Professionals in bureaucracy // American. Sociological Review. 1967. р. 32.

Scientific Authors in a Changing World of Scholarly Communication: What Does the Future Hold? / G. Baffy, M. Burns, B. Hoffmann et al. // The American Journal of Medicine. 2020. № 133. рp. 26–31. doi:10.1016/j.amjmed.2019.07.028.

Shapin S., Schaffer S. Leviathan and the Air-Pump. Hobbes, Boyle and the Experimental Life. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1985.

What Motivates Authors of Scholarly Articles? The Importance of Journal Attributes and Potential Audience on Publication Choice / C. Tenopir, E. Dalton, A. Fish et al. // Publications. 2016. № 4 (3). р. 22. doi:10.3390/publications4030022.

REFERENCES

Varavva, M. Yu. (2018). Informatsiya, znaniya, nauchnyie znaniya kak bazovyie kategorii novoy ekonomiki [Information, knowledge, scien­ti­fic knowledge as the basic categories of the new economy]. Teo­re­ticheskaya ekonomika, Vol. 2, pp. 120–127.

Didenko, Yu. (2014). Akademichna naukova periodyka v systemi suchasnoi komunikatsii [Academic periodicals in the system of modern communication]. Nauka Ukrainy u svitovomu informatsiinomu pros­tori, Vol. 10, pp. 11–18.

Didenko, Yu. V., & Radchenko, A. I. (2017). Publikatsiina aktyvnist yak sposib naukovoi komunikatsii ta honytvy za reitynhamy [Pub­lication activity as a way of scientific communication and pursuit of ratings]. Visnyk Natsionalnoi akademii nauk Ukrainy, Vol. 9, pp. 82–98.

Zelinska, N. V. (2013). Stattia u fakhovomu vydanni: komunikatsiia, imitatsiia, profanatsiia? [Article in academic journal: communication, imitation, profanization?]. Nauka Ukrainy u svitovomu informatsiinomu prostori, Vol. 8, pp. 54–60.

Kovalev, V. I. (1988). Motivyi povedeniya v deyatelnosti [Motives of behavior in the activity]. Moskow: Nauka.

Meskon, M. H. (2001). Osnovyi menedzhmenta [Management basics]. Moskow, Russia: Delo.

Mikeshina, L. A. (2005). Filosofiya nauki: sovremennaya epistemolo­giya. Nauchnoe znanie v dinamike kulturyi [Philosophy of Science: Modern Epistemology. Scientific knowledge in the dynamics of cul­tu­re]. Moskow, Russia: Progress.

Mirskaya, E. Z. (2010). Chelovek v nauke: sotsiologicheskie diskussii XX veka [Man in Science: 20th Century Sociological Debates]. Sotsio­logiya nauki i tehnologiy, Vol. 4, pp. 26 – 42.

Nikulina, I. V. (2008). Motivatsiya professionalno-pedagogicheskoy deya­telnosti prepodavatelya vyisshey shkolyi [Motivation of professio­nal and educational activities of a high school teacher]. Vestnik Samars­kogo gosudarstvennogo universiteta, Vol. 66, pp. 303–311.

Platonov, K. K. (1986). Struktura i razvitie lichnosti [Structure and personal development]. Moskow, Russia: Nauka.

Povarnitsyina, L. A. (1987). Psihologicheskiy analiz trudnostey ob­sche­niya u studentov [Psychological analysis of students’ com­mu­ni­cation difficulties]. University of Surgut, Moskow, Russia.

Chernyavskaya, V. E. (2017). Nauchnyiy diskurs: Vyidvizhenie rezul­tata kak kommunikativnaya i yazyikovaya problema [Scientific dis­course: The promotion of the result as a communicative and linguistic problem]. Moskow, Russia: LENAND.

Shepel, V. M. (1992). Nastolnaya kniga biznesmena i menedzhera: up­ravlencheskaya gumanitorologiya [The desktop book of a businessman and a manager: management humanitarianology]. Moskow, Russia: Finansyi i statistika.

Shtovba, O. V. (2016). Marketing naukovih zhurnalIv [Marketing of scientific journals]. Retrieved 1 September 2020, from http://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-fm/all-fm-2016/paper/view/601.

Yakhontova, T. V. (2014). Zhanrovi kharakterystyky suchasnoho an­hlo­movnoho naukovoho zhurnalu [Genre characteristics of the modern English-language scientific journal]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, Vol. 10, pp. 213–217.

Potts, J., Hartley, J., Montgomery, L., Neylon, C., & Rennie E. (2017). A journal is a club: a new economic model for scholarly publishing. Prometheus, Vol. 35(1), pp. 75–92. doi:10.1080/08109028.2017.1386949.

Wakeling, S., Spezi ,V., Fry, J., Creaser, C., Pinfield, S., & Willett, P. (2018). Academic communities. Journal of Documentation,

Vol. 75 (1), pp. 120–139. doi:10.1108/jd-05-2018-0067

Bucchi, M. (1996). When scientists turn to the public: alternative routes in science communication. Public Understanding of Science, Vol. 5(4), pp. 375–394. doi:10.1088/0963-6625/5/4/005

Challenging Futures of Science in Society: Emerging trends and cutting-edge issues. Report of the MASIS Expert Group setup by the European Commission (2009). Retrieved 1 September 2020, from https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation_en.

Fiala, J., Mareš, J., & Šesták, J. (2017). Reflections on how to evaluate the professional value of scientific papers and their corresponding citations. Scientometrics, Vol. 112(1), pp. 697–709. doi:10.1007/s11192-017-2334-x.

Flowerdew, J. (1999). Problems in writing for scholarly publication in English: the case of Hong Kong. Journal of Second Language Writing, Vol. 8, pp. 243–264.

Garfield, E. (2006). The history and meaning of the journal impact factor. JAMA, Vol. 295, pp. 90–93. doi: 10.1001/jama.295.1.90

Babor, T., Morisano, D., Noel, J., Robaina, K., Ward J., & Mitchell A. (2007). Infrastructure and career opportunities in addiction science: the emergence of an interdisciplinary field. In: T. Babor, P. Candon, J O’Reilly, R. Pates, & K. Stenius (Eds.), Publishing Addiction Science: A Guide for the Perplexed. London, UK: Ubiquity Press.

Jawaid, S., & Jawaid, M. (2019). Common reasons for not accepting manuscripts for further processing after editor’s triage and initial screening. Pak J Med Sci., Vol. 35(1), pp. 1–3. doi: https://doi.org/10.12669/pjms.35.1.28.

Katz, E., & Lazarsfeld, P. (1955). Personal influence: The part played by people in the flow of mass communications. Glencoe, IL: The Free Press.

Lewandowsky, S., & Oberauer, K. (2016). Motivated Rejection of Science. Current Directions in Psychological Science, Vol. 25(4), pp. 217–222. doi:10.1177/0963721416654436.

Linssen, R. (2001). Being a journal editor. Hospital Medicine, Vol. 62(4), pp. 235–236. doi:10.12968/hosp.2001.62.4.2393.

Miller A. (1967). Professionals in bureaucracy. American. Sociological Review, Vol. 32, pp. 5.

Baffy, G., Burns, M., Hoffmann, B., Ramani, S., Sabharwal, S., Borus, J., & Ingelfinger, J. (2020). Scientific Authors in a Changing World of Scholarly Communication: What Does the Future Hold? The American Journal of Medicine, Vol. 133, pp. 26–31. doi:10.1016/j.amjmed.2019.07.028

Shapin, S., & Schaffer, S. (1985). Leviathan. Hobbes, Boyle and the Experimental Life. Princeton. New Jersey: Princeton University Press.

Tenopir, C., Dalton, E., Fish, A., Christian, L., Jones, M., & Smith M. (2016). What Motivates Authors of Scholarly Articles? The Importance of Journal Attributes and Potential Audience on Publication Choice. Publications, Vol. 4(3), p. 22. doi:10.3390/publications4030022.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Як цитувати

Фіялка, С. Б. (2021). Модель фахової комунікації за посередництвом наукового журналу. Обрії друкарства, (1-2(9-10), 87–105. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2021.1(9).240613

Номер

Розділ

Статті