Огляд українських медіаосвітніх ресурсів в інтернеті як джерел формування медіакультури особистості
DOI:
https://doi.org/10.20535/2522-1078.2019.1(7).169573Ключові слова:
медіаосвіта, медіакульмедіаосвіта, медіакультура, медіаобізнаність, медіаграмотність, деструктивний медіаінформаційний впливтура, деструктивний медіаінформаційний впливАнотація
У статті проаналізовано змістове наповнення поняття «медікультура» та його складників — «медіаобізнаність» та «медіаграмотність». Виявлено та систематизовано українські медіаосвітні ресурси, спрямовані на розвиток медіаінформаційної грамотності й формування медіакультури широкої аудиторії та професійних колективів (медіапедагогів, медіапсихо- логів, працівників мас-медіа). Виокремлено критерії для поділу джерел із ме- діаосвіти. Описано призначення медіаосвітніх ресурсів (інтернет-порталів «Медіаосвіта і медіаграмотність» «Медіаосвіта», «Про Інтернет» тощо), визначено їх роль у формуванні медіакультури особистості в цілому та для професійної самоосвіти працівників мас-медіа зокрема.Медіакультура як інтегративна здатність забезпечує особистості систему знань про ЗМК, дозволяє їй вільно орієнтуватися в потоці інформації та спілкуватися за допомогою медіазасобів, уникаючи негативних шкідливих впливів; надає вміння здобувати необхідну інформацію, користуватися інформаційно-комунікаційною технікою, сприймати і критично тлумачити інформацію з різних медіа; створювати власні медіатексти. Складниками медіакультури є медіаобізнаність та медіаграмотність. Змістове наповнення наявних в інтернеті медіаосвітніх ресурсів спрямовано на формування медіакультури масової аудиторії та професійних колективів. Ці джерела можна класифікувати за критеріями авторства, призначення, наявністю в різних форматах.
Медіаосвітні ресурси є платформою для спілкування медіаспоживачів усіх категорій, зокрема професійних колективів (медіапедагогів, медіапсихологів, працівників мас-медіа) та призначені для: 1) їх саморозвитку та професійного вдосконалення, налагодження професійної дискусії, зокрема стосовно дотримання стандартів соціально відповідальної журналістики; 2) поінформованості та розвитку медіаграмотності масової аудиторії, критичного сприйняття медіапродуктів. Подальші напрями досліджень пов’язані з вивченням сучасного стану функціонування ресурсів зі спеціалізованих аспектів медіакультури.
Посилання
Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція) / за ред. Л. А. Найдьонової, М. М. Слюсаревського. Київ, 2016. 16 с.
Медіаграмотність [Електронний ресурс]. URL: http://osvita.mediasapiens.ua. (дата звернення: 25.03.2018).
Медіаосвіта і медіаграмотність [Електронний ресурс]. URL: http://www.medialiteracy.org.ua. (дата звернення: 30.03.2018).
Про Інтернет [Електронний ресурс]. URL: http://www.prointernet.in.ua. (дата звернення: 30.03.2018).
Stopfake.org [Електронний ресурс]. URL: http://www.stopfake.org. (дата звернення: 25.03.2018).
FAKE OFF [Електронний ресурс]. URL: http://fakeoff.org/uk. (дата звернення: 20.03.2018).
Детектор медіа [Електронний ресурс]. URL: http://detector.media (дата звернення: 25.03.2018).
Федоров А. В. Словарь терминов по медиаобразованию, медиапедагогике, медиаграмотности, медиакомпетентности. Таганрог: Изд-во Таганрог. гос. пед. ин-та, 2010. 64 c.
Najd’onovoyi L. A, Slyusarevs’kogo M. M. (Eds.) (2016), Conception of introduction of media education is in Ukraine (new release), Ky’yiv, 16 p.
Media literacy, available at: http://osvita.mediasapiens.ua (accessed 25 March 2018).
Media education and media literacy, available at: http://www.medialiteracy.org.ua (accessed 30 March 2018).
About the Internet, available at: http://www.prointernet.in.ua (accessed 30 March 2018).
Stopfake.org, available at: http://www.stopfake.org (accessed 25 March 2018).
FAKE OFF, available at: http://fakeoff.org/uk (accessed 20 March 2018).
Detector of medias, available at: http://detector.media (accessed 25 March 2018).
Fedorov A. V. (2010), Dictionary of terms on media education, media pedagogics, media literacy, media competence, Taganrog: Y’zd-vo Taganrog. gos. ped. y’n-ta, 64 p.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.