До питання про класифікацію спеціалізованих видань

Автор(и)

  • Т. В. Фісенко

DOI:

https://doi.org/10.20535/2522-1078.2019.1(7).169580

Ключові слова:

журнажурналістика, преса, друковане видання, журнал, спеціалізована періодика, типологія виданьлістика, типологія видань

Анотація

У світовій практиці вся спеціалізована інформація, на відміну від універсальної, здебільшого розміщується в журнальній періодиці. Серед численних бульварних, інформаційно-рекламних, розважальних і політизованих (багатопартійних) видань особливе місце посіла спеціалізована преса, націлена на інформаційне обслуговування специфічних інтересів аудиторії. Саме журнальний сегмент функціонування особливого типологічного виду спеціалізованих видань є актуальним для наукового дослідження. У статті розглядаються різні типологічні характеристики спеціалізованих друкованих видань та підходи до їхньої класифікації, що використовуються вченими різних шкіл журналістики, та їхні історичні передумови. Окреслюються так звані «рівні» або «поверхи» класифікації, що є унікальними саме для спеціалізованої періодики. У традиційній теорії журналістики використовуються здебільшого всього два критерії — демографічний та тематичний, при цьому ігнорується маркетингова політика видання, тобто спосіб поширення і відповідна до нього цільова аудиторія. У статті закцентовано увагу саме на маркетинговому підході до спеціалізованих видань, відповідно до якого вони поділяються на В2В (business-to-business — бізнес для бізнесу) та В2С (business-to-consumer — бізнес для споживача). Як наслідок визначення цільової аудиторії формується модель фінансового функціонування В2В та В2С-журналів: спосіб розповсюдження, рекламодавці тощо. Крім того, у видань цих двох типів суттєво відрізняються принципи контентного наповнення та стилістики написання матеріалів. Спеціалізована періодика в цілому орієнтується на формування репутації високопрофесійного видання, що визначає основну вимогу до контенту — висока якість. Також як для В2В, так і В2С-видання важливою є деталізація цільової аудиторії для точнішого таргетування журналістських матеріалів.

Посилання

Грабельников А. Отраслевая пресса // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10, Журналистика. 1997. № 4. С. 30–35.

Корнилов Е. Журналистика на рубеже тысячелетий. Ростов н/Д : Донс­кой издательский дом, 1999. 168 с.

Корконосенко С. Основы журналистики. М. : Аспект Пресс, 2001. 287 с.

Алексеев А. Газетный мир постсоветской России : подход к построению типологии // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10, Журналистика. 1998. № 3. С. 65–82.

Шевченко В. Типологія сучасних журналів — засіб вивчення світогляду суспільства // Наукові записки Інституту журналістики. 2007. № 28. С. 35–39.

Шевченко В. Критерії встановлення типу журнального видання // Культура народов Причерноморья. 2007. № 101. С. 66–68.

Акопов А. Методика типологического исследования периодического издания (на примере специальных журналов). Иркутск, 1985. 368 с.

Сучасна жіноча преса в Україні : покажчик [упоряд. А. Волобуєва, Н. Сидоренко]. Київ : Дослідницький центр історії української преси, 1998. 76 с.

Лазаревич Э. Научно-популярный журнал как тип издания // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10, Журналистика. 1979. № 5. С. 67–72.

Бізнес для споживача [Електронний ресурс] // Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Бізнес_для_споживача.

Бізнес до бізнесу [Електронний ресурс] // Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Бізнес_до_бізнесу.

Средства массовой информации России / М. Алексеева, Л. Болотова, Е. Вартанова и др. М., 2006. 350 с.

Джефкінс Ф. Реклама ; [пер. з англ. О. Чистякова]. Київ : Т-во «Знання», 2008. 565 с.

Титова Е. Журналы для профи // Журналист. 2008. Cентябрь. С. 42.

Потятиник Б. Шлях формування якісних медіа в Україні: елітарний чи егалітарний? [Електронний ресурс] // Медіа-Критика. URL: http://www.mediakrytyka.info/drukovani/11/shlyakh-formuvannya-yakisnykh-mediy-v-ukrayini-elitarnyy-chy-ehalitarnyy.html.

Комоцкий В. Определение целевой аудитории специализированного делового (B2B) журнала для его успешного функционирования [Електронний ресурс] // Медиаскоп. URL: http://www.mediascope.ru/определение-целевой-аудитории-специализированного-делового-b2b-журнала-для-его-успешного.

Hrabelnykov A. (1997), «Sectoral press», Bulletin of Moscow University. Series 10, Journalism, № 4, pp. 30-35.

Kornylov E. (1999), Journalism at the turn of the millennium, Donskoy Publishing House, Rostov-on-Don, 168 p.

Korkonosenko S. (2001), Journalism Basics, Aspect Press, Moscow, 287 p.

Alekseev A. (1998), «The newspaper world of post-soviet Russia: an approach to building a Typology», Bulletin of Moscow University. Series 10, Journalism, № 3, pp. 65–82.

Shevchenko V. (2007), «The typology of modern magazines — means of studying the outlook of society», Scientific notes of the Institute of Journalism, № 28, pp. 35–39.

Shevchenko V. (2007), «Criteria for establishing the type of journal edition», Culture of the peoples of the Black Sea region, № 101, pp. 66–68.

Akopov A. (1985), The technique of typological research periodical (for example, specialized journals), Irkutsk, 368 p.

Volobuieva A., Sydorenko N. (1998), «Modern women’s press in Ukraine: pointer», Research Center for the History of the Ukrainian Press, Kyiv, 76 p.

Lazarevych E. (1979), «Popular science magazine as a type of publication», Bulletin of Moscow University. Series 10, Journalism, № 5, pp. 67–72.

Wikipedia (2018), Business-to-Consumer, available at: https://uk.wiki­pedia.org/wiki/Бізнес_для_споживача (accessed 01 October 2018).

Wikipedia (2018), Business-to-Business, available at: https://uk.wiki­pedia.org/wiki/Бізнес_до_бізнесу (accessed 01 October 2018).

Alekseeva M., Bolotova L., Vartanova E. & others (2006), Russian mass media, Moscow, 350 p.

Jefkins F. (2008), Advertising, Znannya, Kyiv, 565 p.

Tytova E. (2008), «Magazines for professionals», Journalist, Vol. 9, pp. 42.

Potiatynyk B. (2008), The way of creating high-quality media in Ukraine: elitist or egalitarian?, available at: http://www.mediakrytyka.info/drukovani/11/shlyakh-formuvannya-yakisnykh-mediy-v-ukrayini-elitarnyy-chy-ehalitarnyy.html (accessed 01 October 2018).

Komotskyi V. (2008) «Determination of the target audience of a specialized business (B2B) magazine for its successful functioning», Medyaskop, available at: http://www.mediascope.ru/определение-целевой-аудитории-специализированного-делового-b2b-журнала-для-его-успешного (accessed 01 October 2018).

##submission.downloads##

Як цитувати

Фісенко, Т. В. (2019). До питання про класифікацію спеціалізованих видань. Обрії друкарства, (1(7), 206–216. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2019.1(7).169580

Номер

Розділ

Статті