DOI: https://doi.org/10.20535/2522-1078.2020.1(8).190083

Становлення української галузевої преси кінця ХІХ – початку ХХ століття

В. М. Вареник

Анотація


Зазначено основні етапи розвитку української галузевої преси з урахуванням специфіки умов, які не сприяли її активному розвитку. Дано стислий аналіз ключових етапів поширення спеціалізованої періодики, проілюстровано найбільш відомими галузевими виданнями юридичної, економічної, медичної тематики та ін.
Галузева преса є індикатором розвитку промисловості та вдосконалення професійної термінології. Відтак вивчення досвіду видання української галузевої періодики важливе для розуміння повноти історичного контексту кінця ХІХ – початку ХХ століття. Тому встановлено хронологію розвитку української галузевої преси на прикладі галузевих видань різних тематичних напрямів. Для формулювання історіографії галузевої преси різної тематики опрацьовано праці українських науковців, які досліджували історію української преси в період з початку XІХ століття до початку ХХ століття. Під час аналізу наукових праць було відокремлено загальнотематичні журнали та газети з певними спеціалізованими відомостями та власне галузеві видання для фахівців.
 Вказано, що на початковому етапі україномовне населення не мало власної галузевої преси, а вузькотематичні публікації з’являлися в суспільно-політичних часописах. Лише після встановлення стабільного попиту на вузькотематичні публікації видавці наважувалися видавати спеціалізовані газети та журнали юридичної, економічної, аграрної та медичної тематики в Галичині та Наддніпрянській Україні. Водночас деякі галузі промисловості (зокрема друкарська справа) залишалися без власних галузевих видань аж до початку Визвольних Змагань 1927–1920 років. Це був період розквіту української галузевої преси. Після поразки УНР українська галузева преса продовжила існувати за межами України.
 Галузеві періодичні видання позитивно вплинули на соціально-економічний розвиток україномовного населення, поширення іноземного досвіду промисловості та сільського господарства.


Ключові слова


історія преси; галузева преса; спеціалізовані періодичні видання; газета; журнал

Повний текст:

PDF

Посилання


David, J. (2016). The human factor . News Weekly, 2966, 22.

Giffinger, R. (2007). Ranking of European Medium-Size Cities. Retrieved

November 2014 from http://www.smart-cities.eu/download/smart_cities_final_report.pdf.

Batty, M., Axhausen, K., Giannotti, F. et al. (2012). Smart cities of the future. Euro­pean Physical Journal, 214, 481. https://doi.org/10.1140/epjst/e2012-01703-3.

Hartley, J. (2005). Innovation in Governance and Public Services: Past and Present. Public Money & Management, 25, 27–34. https://doi.org/10.1111/j.1467-9302.2005.00447.x.

Lombardi, P., Cooper, I., Paskaleva, K. & Deakin, M. (2009). The Challenge of Designing User-Centric e-Services: European Dimensions. Strategies for Local e-Government Adoption and Implementation: Comparative Studies; Hershey, Idea Group Publishing, 460–477. doi: 10.4018/978-1-61520-967-5.ch017.

Voronkova, V. & Kivlyuk, O. (2017). Lyudyna v osvitniomu prostori smart-suspil`stva [Man in the educational space of smart-society]. Interdisciplinary studies of complex systems, 10–11, 88–95.

Kunanets, N., Nebesny, R. & Matsuk O. (2016). Osoblivosti formuvannya tsiley sotsialnih ta sotsiokomunikatsiynih skladovih u proektah «rozumnih mist» [Features of forming the goals of social and sociocommunicative components in the projects of ‘smart cities’]. Lvivska politechnika, 854, 257–274.

Ternovaya, I. (2011). Primenenie smart-kriteriev postanovki tseley v strategicheskom planirovanii organizatsii [Application of smart criteria for setting goals in the strategic planning of the organization]. Visnyk KhNU under V. N. Karazin, 970, 381–385.

Berdyshev, S. (2010). E`ffektivnaya naruzhnaya reklama: prakticheskoe po­sobie [Effective Out-оf-Home advertising]. Moskva: Dashkov i Ko.

Nazaykin, A. (2014). Naruzhnaya, vnutrennyaya, tranzitnaya reklama [Out-оf-Home advertising]. Moskva: Solon-Press.

Foster, S. (2019). Jody Smith of Broadsign: unlocking new communication potential in the era of smart cities. Retrieved 12 November 2019 from ttps://www.moreaboutadvertising.com/2018/08/jody-smith-of-broadsign-unlocking-new-communication-potential-in-the-era-of-smart-cities/.

Klein, K. (2017). 'A' is for amenities in out of home advertising. Retrieved 12 November 2019 from https://www.thedrum.com/opinion/2018/04/05/amenities-out-home-advertising.

Freitas, S. (2017). Tech Talk: OOH and Smart Cities. Retrieved 12 November 2019 from : https://thoughtleadership.oaaa.org/tech-talk-ooh-and-smart-cities/.

Out of Home Adverting Association of America. (2018). New study outlines ooh opportunities in smart CITIES. Retrieved 12 November 2019 from https://oaaa.org/StayConnected/PressReleases/tabid/327/id/5151/Default.aspx.

MAGNA. (2019). Global advertising market to grow by +5% this year. Retrieved 12 November 2019 from https://magnaglobal.com/magna-advertising-forecasts-summer-2019-update/.

Kantar. (2019). BrandZ Global Top 100 Most Valuable Brands 2019. Retrieved 12 November 2019 from http://online.pubhtml5.com/bydd/ksdy/#p=1.

Asséraf, A. (2013). Outdoor research and innovation, the key for the future. Retrieved 12 November 2019 from http://www.screens.ru/ru/2013/11.html.

JCDecaux (2018). 18. A Tale of OOH: Storytelling in the Urban World. Retrieved 12 November 2019 from https://www.jcdecaux.com/blog/tale-ooh-storytelling-urban-world.

Richards, K. (2018). Budweiser Placed These Billboards Outside Competitors’ Offices to Celebrate the End of Prohibition. Retrieved 12

November 2019 from https://www.adweek.com/brand-marketing/budweiser-placed-these-billboards-outside-competitors-offices-to-celebrate-the-end-of-prohibition/.

Jason Kuperman: “Out of home is the town crier” (2019). Billboard Insider, Retrieved 12 November 2019 from https://billboardinsider.com/jason-kuperman-out-of-home-is-the-town-crier/.

More About Advertising. (2017). Steve Payne of Kinetic: how technology is expanding out of home’s ad horizons. Retrieved 12 November 2019 from https://www.moreaboutadvertising.com/2017/11/steve-payne-of-kinetic-how-technology-is-expanding-out-of-homes-ad-horizons/.

Posterscope. (2018). The “Smart in the City” research. Retrieved 12 November 2019 from http://www.posterscope.com/content/less-than-a-quarter-of-uk-citizens-have-heard-of-smart-cities-lack-of-awareness-threatens-innovation-and-adoption/.




Copyright (c) 2020 В. М. Вареник

ISSN: 2522-1078 © ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, кафедра видавничої справи та редагування