Довіра українських користувачів до інтернет-медіа в умовах кризи, спричиненої пандемією COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.20535/2522-1078.2021.1(9).240609Ключові слова:
інтернет-медіа; довіра до медіа; соціальні мережі; користувач інтернет-медіа; пандемія COVID-19; карантинні обмеження.Анотація
З’ясовано відображення теми довіри до медіа в численних наукових дослідженнях. Проаналізовано результати опитувань щодо довіри до інтернет-медіа під час карантину, спричиненого пандемією коронавірусу COVID-19. Визначено ступінь довіри до різних джерел інформації, розуміння серед респондентів питань маніпуляцій і фейків. Використано як загальнонаукові, так і спеціальні методи дослідження довіри до інтернет-медіа в цей період. Виділено причини, завдяки яким респонденти перетворилися на активних користувачів соціальних мереж і стали більше довіряти онлайн-платформам: а) швидкість поширення інформації про кількість інфікованих у країні та світі, уведення обмежень тощо; б) доступність інформаційних сайтів, новин, аналітичних матеріалів повсякчас і в будь-якому місці; в) можливість аналізувати декілька джерел одночасно.
Посилання
Бонецький О. О. Економічна довіра як чинник результативної діяльності машинобудівного підприємства : автореф. дис. … канд. екон. наук : 08.00.04 — економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). Нац. ун-т "Львів. політехніка". Львів, 2015. 201 с.
Довіра українців до ЗМІ. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2803560-dovira-ukrainciv-do-zmi-za-rik-znizilasa-na-11.html (дата звернення: 10.01.2021).
Довіра українців до соціальних інституцій. URL: http://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=81 (дата звернення: 10.01.2021).
Кавєріна А. С. Довіра до конвергентних медіа в Україні : дис. канд. соц. наук (доктора філософії) : 22.00.04 «Спеціальні та галузеві соціології» (054 — Соціологія). Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна. Харків, 2017. 187 с.
Куриляк В. Є. Довіра у валютно-фінансових відносинах на світовому і національному ринках // Світ фінансів. 2009. № 4. С. 147–155.
Лигачова Н. Пандемія проявила справжню мету різних медіа // Детектор медіа. 2020. URL: https://detector.media/community/article/177215/2020-05-18-nataliya-ligachova-pandemiya-yaskravo-proyavila-spravzhnyu-metu-riznikh-media-informuvati-chi-zombuvati (дата звернення: 10.01.2021).
Локальні медіа та соціальні мережі: конкуренція чи шанс на успіх? URL : https://news.informer.od.ua/lokalni_media_ta_socialni_merezhi.
Медіаграмотність проти інфодемії: допомагає «Онлайн-коло». URL : https://pressclub.te.ua/novyny/mediagramotnist-proty-infodemiyi-dopomagaye-onlajn-kolo (дата звернення: 10.01.2021).
Парсонс Т. Система современных обществ. Москва : Аспект Пресс, 1998. 270 с.
Присяжнюк М. М., Присяжнюк Д. М. Довіра населення до засобів масової інформації як один з основних чинників формування громадської думки // Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони. 2008. № 2. С. 93–96.
Стровский Д. Л. Социальная значимость информации как фактор доверия к журналистике // Известия Уральского гос. ун-та. 2006. № 40. С. 73–85.
Фреик Н. В. Концепция доверия в исследованиях П. Штомпки // Социс. 2006. № 11. С. 10–18.
Як новини про коронавірус впливають на наше психічне здоров’я. URL: https://np.pl.ua/2020/05/yak-novyny-pro-koronavirus-vplyvaiut-na-nashe-psykhichne-zdorov-ia-rozpoviv-psykholoh/ (дата звернення: 10.01.2021).
Luhmann N. Familiarity, Confidence, Trust: Problems and Alternatives. URL : http://onemvweb.com/sources/sources/familiarity_confidence_trust.pdf (дата звернення: 10.01.2021).
Sztompka P. Mistrusting Civility: Predicament of a Post-Communist Society // Real Civil Society. Dilemmas of Institutionalization / Ed. by J. C. Alexander. Guitdford, Surrey : Biddies Ltd., 1998. 521 p.
REFERENCES
Bonecz`ky`j, O. O. (2015). Ekonomichna dovira yak chy`nny`k rezul`taty`vnoyi diyal`nosti mashy`nobudivnogo pidpry`yemstva : avtoreferat dy`sertaciyi kandy`data ekonomichny`x nauk : 08.00.04 — ekonomika ta upravlinnya pidpry`yemstvamy` (za vy`damy` ekonomichnoyi diyal`nosti). [Economic trust as a factor of productive activity of a machine-building enterprise: author's ref. dis. … Cand. econ. Sciences: 08.00.04 — economics and management of enterprises (by types of economic activity)] / Nacional`ny`j universy`tet "L`vivs`ka politexnika". L`viv. 201 p.
Dovira ukrayinciv do ZMI. [Trust of Ukrainians in the media]. Retrieved 10 January 2021 from https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2803560-dovira-ukrainciv-do-zmi-za-rik-znizilasa-na-11.html.
Dovira ukrayinciv do social`ny`x insty`tucij. [Trust of Ukrainians in social institutions]. Retrieved 10 January 2021 from: http://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=81.
Kavyerina, A. S. (2017). Dovira do konvergentny`x media v Ukrayini : dy`sertaciya kandy`data social`ny`x nauk (doktora filosofiyi) : 22.00.04 «Special`ni ta galuzevi sociologiyi» (054 — Sociologiya). [ Confidence in convergent media in Ukraine: dissertation of the candidate of sociological sciences (doctor of philosophy): 22.00.04 "Special and branch sociologies" (054 — Sociology)]. Xarkivs`ky`j nacional`ny`j universy`tet imeni V. N. Karazina. Xarkiv. 187 p.
Kury`lyak, V. Ye. (2009) Dovira u valyutno-finansovy`x vidnosy`nax na svitovomu i nacional`nomu ry`nkax [Trust in monetary and financial relations in the world and national markets]. Svit finansiv. Vol. 4. pp. 147–155.
Ly`gachova, N. (2020). Pandemiya proyavy`la spravzhnyu metu rizny`x media [The pandemic has shown the true purpose of various media]. Detektor media. Retrieved 10 January 2021 from https://detector.media/community/article/177215/2020-05-18-nataliya-ligachova-pandemiya-yaskravo-proyavila-spravzhnyu-metu-riznikh-media-informuvati-chi-zombuvati (10.01.2021).
Lokal`ni media ta social`ni merezhi: konkurenciya chy` shans na uspix? [Local media and social networks: competition or a chance for success?] Retrieved 10 January 2021 from https://news.informer.od.ua/lokalni_media_ta_socialni_merezhi (10.01.2021).
Mediagramotnist` proty` infodemiyi: dopomagaye «Onlajn-kolo» [Media literacy against infodemia: Online Circle helps]. Retrieved 10 January 2021 from https://pressclub.te.ua/novyny/mediagramotnist-proty-infodemiyi-dopomagaye-onlajn-kolo.
Parsons, T. (1998. ). Sy`stema sovremennыx obshhestv [The system of modern societies]. Moskva : Aspekt Press, 270 p.
Pry`syazhnyuk, M. M. & Pry`syazhnyuk, D. M. (2008). Dovira naselennya do zasobiv masovoyi informaciyi yak ody`n z osnovny`x chy`nny`kiv formuvannya gromads`koyi dumky` [Public confidence in the media as one of the main factors shaping public opinion]. Suchasni informacijni texnologiyi u sferi bezpeky` ta oborony`. Vol. 2. pp. 93–96.
Strovsky`j, D. L. (2006). Socy`al`naya znachy`most` y`nformacy`y` kak faktor dovery`ya k zhurnaly`sty`ke [The social significance of information as a factor of trust in journalism]. Y`zvesty`ya Ural`skogo gosudarstvennogo uny`versy`teta. Vol. 40. pp. 73–85.
Frey`k, N. V. (2006). Koncepcy`ya dovery`ya v y`ssledovany`yax P. Shtompky` [The concept of trust in P. Shtompka's research ]. Socy`s. Vol. 11. pp. 10–18.
Yak novy`ny` pro koronavirus vply`vayut` na nashe psy`xichne zdorov'ya. [How Coronavirus News Affects Our Mental Health]. Retrieved 10 January 2021 from https://np.pl.ua/2020/05/yak-novyny-pro-koronavirus-vplyvaiut-na-nashe-psykhichne-zdorov-ia-rozpoviv-psykholoh.
Luhmann N. Familiarity, Confidence, Trust: Problems and Alternatives. Retrieved 10 January 2021 from http://onemvweb.com/sources/sources/familiarity_confidence_trust.pdf.
Sztompka, P. (1998). Mistrusting Civility: Predicament of a Post-Communist Society. Real Civil Society. Dilemmas of Institutionalization / Ed. by J. C. Alexander. Guitdford, Surrey : Biddies Ltd., 521 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 О. В. Тріщук, О. С. Гриценко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.