Довіра українських користувачів до інтернет-медіа в умовах кризи, спричиненої пандемією COVID-19

Автор(и)

  • О. В. Тріщук Видавничо-поліграфічний інститут, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0002-4009-8749
  • О. С. Гриценко Видавничо-поліграфічний інститут Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0003-1077-1231

DOI:

https://doi.org/10.20535/2522-1078.2021.1(9).240609

Ключові слова:

інтернет-медіа; довіра до медіа; соціальні мережі; користувач інтернет-медіа; пандемія COVID-19; карантинні обмеження.

Анотація

З’ясовано відображення теми довіри до медіа в численних наукових дослідженнях. Проаналізовано результати опитувань щодо довіри до інтернет-медіа під час карантину, спричиненого пандемією коронавірусу COVID-19. Визначено ступінь довіри до різних джерел інформації, розуміння серед респондентів питань маніпуляцій і фейків. Використано як загальнонаукові, так і спеціальні методи дослідження довіри до інтернет-медіа в цей період. Виділено причини, завдяки яким респонденти перетворилися на активних користувачів соціальних мереж і стали більше довіряти онлайн-платформам: а) швидкість поширення інформації про кількість інфікованих у країні та світі, уведення обмежень тощо; б) доступність інформаційних сайтів, новин, аналітичних матеріалів повсякчас і в будь-якому місці; в) можливість аналізувати декілька джерел одночасно. 

Посилання

Бонецький О. О. Економічна довіра як чинник результативної ді­яль­ності машинобудівного підприємства : автореф. дис. … канд. екон. наук : 08.00.04 — економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). Нац. ун-т "Львів. політехніка". Львів, 2015. 201 с.

Довіра українців до ЗМІ. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2803560-dovira-ukrainciv-do-zmi-za-rik-znizilasa-na-11.html (дата звернення: 10.01.2021).

Довіра українців до соціальних інституцій. URL: http://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=81 (дата звернення: 10.01.2021).

Кавєріна А. С. Довіра до конвергентних медіа в Україні : дис. канд. соц. наук (доктора філософії) : 22.00.04 «Спеціальні та галузеві соціології» (054 — Соціологія). Харківський національний уні­вер­ситет імені В. Н. Каразіна. Харків, 2017. 187 с.

Куриляк В. Є. Довіра у валютно-фінансових відносинах на світовому і національному ринках // Світ фінансів. 2009. № 4. С. 147–155.

Лигачова Н. Пандемія проявила справжню мету різних медіа // Де­тек­тор медіа. 2020. URL: https://detector.media/community/article/177215/2020-05-18-nataliya-ligachova-pandemiya-yaskravo-proyavila-spravzhnyu-metu-riznikh-media-informuvati-chi-zombuvati (дата звернення: 10.01.2021).

Локальні медіа та соціальні мережі: конкуренція чи шанс на успіх? URL : https://news.informer.od.ua/lokalni_media_ta_socialni_merezhi.

Медіаграмотність проти інфодемії: допомагає «Онлайн-коло». URL : https://pressclub.te.ua/novyny/mediagramotnist-proty-infodemiyi-dopomagaye-onlajn-kolo (дата звернення: 10.01.2021).

Парсонс Т. Система современных обществ. Москва : Аспект Пресс, 1998. 270 с.

Присяжнюк М. М., Присяжнюк Д. М. Довіра населення до засобів масової інформації як один з основних чинників формування громадської думки // Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони. 2008. № 2. С. 93–96.

Стровский Д. Л. Социальная значимость информации как фактор доверия к журналистике // Известия Уральского гос. ун-та. 2006. № 40. С. 73–85.

Фреик Н. В. Концепция доверия в исследованиях П. Штомпки // Социс. 2006. № 11. С. 10–18.

Як новини про коронавірус впливають на наше психічне здоров’я. URL: https://np.pl.ua/2020/05/yak-novyny-pro-koronavirus-vplyvaiut-na-nashe-psykhichne-zdorov-ia-rozpoviv-psykholoh/ (дата звернення: 10.01.2021).

Luhmann N. Familiarity, Confidence, Trust: Problems and Alternatives. URL : http://onemvweb.com/sources/sources/familiarity_confidence_trust.pdf (дата звернення: 10.01.2021).

Sztompka P. Mistrusting Civility: Predicament of a Post-Communist Society // Real Civil Society. Dilemmas of Institutionalization / Ed. by J. C. Alexander. Guitdford, Surrey : Biddies Ltd., 1998. 521 p.

REFERENCES

Bonecz`ky`j, O. O. (2015). Ekonomichna dovira yak chy`nny`k re­zul`­ta­ty`v­noyi diyal`nosti mashy`nobudivnogo pidpry`yemstva : avtorefe­rat dy`sertaciyi kandy`data ekonomichny`x nauk : 08.00.04 — ekonomika ta upravlinnya pidpry`yemstvamy` (za vy`damy` ekono­mich­noyi diyal`­nosti). [Economic trust as a factor of productive activity of a machine-building enterprise: author's ref. dis. … Cand. econ. Sciences: 08.00.04 — economics and management of enterprises (by types of economic acti­vity)] / Nacional`ny`j universy`tet "L`viv­s`ka politexnika". L`viv. 201 p.

Dovira ukrayinciv do ZMI. [Trust of Ukrainians in the media]. Ret­rieved 10 January 2021 from https://www.ukrinform.ua/rubric-so­ciety/2803560-dovira-ukrainciv-do-zmi-za-rik-znizilasa-na-11.html.

Dovira ukrayinciv do social`ny`x insty`tucij. [Trust of Ukrainians in social institutions]. Retrieved 10 January 2021 from: http://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=81.

Kavyerina, A. S. (2017). Dovira do konvergentny`x media v Ukrayini : dy`sertaciya kandy`data social`ny`x nauk (doktora filosofiyi) : 22.00.04 «Special`ni ta galuzevi sociologiyi» (054 — Sociologiya). [ Confidence in convergent media in Ukraine: dissertation of the candidate of sociological sciences (doctor of philosophy): 22.00.04 "Special and branch sociologies" (054 — Sociology)]. Xarkivs`ky`j nacional`ny`j universy`tet imeni V. N. Karazina. Xarkiv. 187 p.

Kury`lyak, V. Ye. (2009) Dovira u valyutno-finansovy`x vidnosy`nax na svitovomu i nacional`nomu ry`nkax [Trust in monetary and financial relations in the world and national markets]. Svit finansiv. Vol. 4. pp. 147–155.

Ly`gachova, N. (2020). Pandemiya proyavy`la spravzhnyu metu rizny`x media [The pandemic has shown the true purpose of various media]. Detektor media. Retrieved 10 January 2021 from https://detector.media/community/article/177215/2020-05-18-nataliya-ligachova-pandemiya-yaskravo-proyavila-spravzhnyu-metu-riznikh-media-informuvati-chi-zombuvati (10.01.2021).

Lokal`ni media ta social`ni merezhi: konkurenciya chy` shans na uspix? [Local media and social networks: competition or a chance for success?] Retrieved 10 January 2021 from https://news.informer.od.ua/lokalni_media_ta_socialni_merezhi (10.01.2021).

Mediagramotnist` proty` infodemiyi: dopomagaye «Onlajn-kolo» [Media literacy against infodemia: Online Circle helps]. Retrieved 10 January 2021 from https://pressclub.te.ua/novyny/mediagramotnist-proty-in­fodemiyi-dopomagaye-onlajn-kolo.

Parsons, T. (1998. ). Sy`stema sovremennыx obshhestv [The system of modern societies]. Moskva : Aspekt Press, 270 p.

Pry`syazhnyuk, M. M. & Pry`syazhnyuk, D. M. (2008). Dovira na­se­len­nya do zasobiv masovoyi informaciyi yak ody`n z osnovny`x chy`nny`kiv formuvannya gromads`koyi dumky` [Public confidence in the media as one of the main factors shaping public opinion]. Suchasni informacijni texnologiyi u sferi bezpeky` ta oborony`. Vol. 2. pp. 93–96.

Strovsky`j, D. L. (2006). Socy`al`naya znachy`most` y`nformacy`y` kak faktor dovery`ya k zhurnaly`sty`ke [The social significance of information as a factor of trust in journalism]. Y`zvesty`ya Ural`skogo gosudarstvennogo uny`versy`teta. Vol. 40. pp. 73–85.

Frey`k, N. V. (2006). Koncepcy`ya dovery`ya v y`ssledovany`yax P. Shto­m­­p­ky` [The concept of trust in P. Shtompka's research ]. Socy`s. Vol. 11. pp. 10–18.

Yak novy`ny` pro koronavirus vply`vayut` na nashe psy`xichne zdo­rov'ya. [How Coronavirus News Affects Our Mental Health]. Ret­rie­ved 10 January 2021 from https://np.pl.ua/2020/05/yak-novyny-­pro-koronavirus-vplyvaiut-na-nashe-psykhichne-zdorov-ia-rozpoviv-psykholoh.

Luhmann N. Familiarity, Confidence, Trust: Problems and Alterna­tives. Retrieved 10 January 2021 from http://onemvweb.com/sources/sources/familiarity_confidence_trust.pdf.

Sztompka, P. (1998). Mistrusting Civility: Predicament of a Post-Com­munist Society. Real Civil Society. Dilemmas of Institutionalization / Ed. by J. C. Alexander. Guitdford, Surrey : Biddies Ltd., 521 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Як цитувати

Тріщук, О. В., & Гриценко, О. С. (2021). Довіра українських користувачів до інтернет-медіа в умовах кризи, спричиненої пандемією COVID-19. Обрії друкарства, (1-2(9-10), 74–86. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2021.1(9).240609

Номер

Розділ

Статті