Новітні жанри публічних виступів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20535/2522-1078.2021.1(9).240623

Ключові слова:

термінознавство; жанрологія; новітні освітні технології; пуб­лічний виступ; презентація; вебінародидактика; медіадидактика вищої школи; медіаосвіта.

Анотація

У статті розглядаються поняття «презентація» і «вебінар» як новітні жанри публічних виступів. Аналіз джерел із журналістикознавства й літературознавства, жанрології та риторики засвідчує, що жанрова терміносистема активно поповнюється новими термінами і поняттями, котрі з’являються й у відносно нових вишівських курсах, наприклад, у курсі «Українська мова за професійним спрямуванням». Поняття «презентація» відносно давно вживається в освітньому просторі, але докладно його як жанр публічного виступу не розглядали. У статті його розглянуто на конкретних прикладах із практики занять. Новітні явища впевнено завойовують освітній та інформаційний простір. Вперше виокремлюємо поняття зі складником «вебінар».

Посилання

Anna Onkovich. Media Didactics in Higher Education: Oriented Media Education // Worldwide Commonalities and Challenges in Information Literacy Research and Practice, 2013. № 307. Springer. Cham. Р. 282–287.

Адамія З. К. Онкович А. Д. Онкович Г. В. Вебінар як різновид пуб­лічного виступу // Інновації та традиції у мовній підготовці студентів : матеріали міжнародного науково-практичного семінару 8 грудня 2020 року. — Х. : Видавництво Іванченка І.С., 2020. — 276 с. — С. 7–11.

Адамія З. К., Онкович, Г. В. Вебінаромарафон у поширенні пере­до­вого досвіду викладачів іноземних мов // XХ міжн. наук. конф. імені В. В. Поканевича «Розвиток особистості студента — майбутнього фахівця»: Матеріали. Київ, 25 листопада 2020 року. К., 2020 — С. 25–27.

Батуніна В. П. Мультимедійна презентація як сучасний засіб нав­чання: [Електронний ресурс]. — Режим доступу: URL: www.slavdpu.dn.ua/fizmatzbirnyk/2010/p150-152.pdf . — Назва з екрану.

Белькова, С. В., Яцун С. М. Причини та наслідки жанрових транс­формацій у сучасних друкованих ЗМІ (теоретичний аспект) // ISSN 2219-8741. Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації, 2018 р., № 4 (36). — С. 28–37.

Вебінар як форма дистанційного інтерактивного навчання // https://osvita.ua/vnz/43979/.

Веб-семінари і вебінари: що це таке і як вони проходять// https://webinar.ru/articles/webinari-chto-eto-takoe.

Види навчальних презентацій // http://kukh.ho.ua/kurs/zao/lit/prez.pdf.

Герман В. Риторична культура вчителя в академічному просторі: навч. пос. Суми: Вид-во СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2018. 190 с.

Голік О. В. Взаємокореляція та взаємозбагачення жанрів: новітні тенденції розвитку журналістської творчості : автореф. дис. ... канд. наук із соц. комунік. : 27.00.04. Київ : Київ. нац.ун-т імені Т. Шевченка, 2009. 20 с.

Елизаветина Т. М. Компьютерные презентации: от риторики до слайд-шоу. — М: Кудиц-образ, 2003. — 240 с.

Здоровега В. Й. Теорія і методика журналістської творчості : підручник. 3-тє вид. Львів : ПАІС, 2008. 276 с.

Коваль, Алла Петрівна. Культура ділового мовлення : Писемне та усне ділове спілкування : довідник / Алла Петрівна Коваль ;. — 3-тє вид . — Київ : Вища школа, видавництво при КДУ, 1982 . — 287 с.

Колотілова Н. А. Риторика: навчальний посібник. — Київ, Центр навчальної літератури, 2007. — 232 с.

Лазарев Д. Презентация: Лучше один раз увидеть! — М.: Альпина Паблишер, 2011. — С. 142. ISBN 978-5-9614-1445-5.

Маковецька-Гудзь Ю. А. Презентація як ефективний спосіб спіл­ку­вання з аудиторією Українська мова та культура в сучасному гуманітарному часопросторі. Збірник матеріалів всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції. — Ірпінь 2015. http://www.ukr-slov.com.ua/nauka.php

Мантуло Н. Б. Жанрологія як структурний дискурс: до питання дефініцій. Дні науки : зб. Тез доп. (Запоріжжя, 11–12 жовт. 2007 р.) : у 3 т. Запоріжжя : ГУ ЗІДМУ, 2007. Т. 2. С. 263–264.

Мацько Л. І., Мацько О. М. Риторика: Навч. посіб. — 2-ге вид., стер. — К.: Вища шк., 2006. — 311 с.

Михайлин І. Л. Основи журналістики. Підручник. 5-те вид. перероб. та доп. — К.: Центр учбової літератури, 2011 — 496 с.

Онкович А. В. Интернет-дидактика в обучении русскому языку как иностранному // Русский язык и литература в пространстве мировой культуры : мат-лы XIII Конгресса МАПРЯЛ, Гранада, Испания, 13–20 сент. 2015 г. СПб.: МАПРЯЛ, 2015. Т. 10. С.788–793.

Онкович А. В. Медиадидактика // Materiały V Międzynarodowej Konferencji Naukowej «Język rosyjski w przestrzeni językowej i kulturowej Europy i świata: Człowiek. Świadomość. Komunikacja, Warszawa : [Изд-во Варшав. ун-та], 2012. С. 1013–1018.

Онкович Г.В. Медіадидактика вищої школи у розвитку профе­сій­них компетентностей майбутніх фахівців // Український інформацій­ний простір, 2020. — 1(5). — С.179-196.

Онкович Г. В. Розвиток медіадидактики вищої школи: український досвід // Обрії друкарства, 2020. — № 1(8). — С. 130–150.

Онкович Г. В., Адамія З. К., Онкович А. Д., Боголюбова М. М., Ля­ліна О. О. Нове в медіаосвіті: вебінародидактика // Сучасні аспек­ти науки: ІІ-ий том колективної монографії / за ред. Є. О. Романенка, І. В. Жукової. — Київ; Братислава: ФОП Кандиба Т. П., 2020. — С. 172–189.

Онкович Г. В., Боголюбова М. М., Ляліна О. О., Презентація як різновид публічного виступу при вивченні курсу «Українська мова за професійним спрямуванням»// Інновації та традиції у мовній підготовці студентів : матеріали міжнародного науково-практичного семінару 8 грудня 2020 року. — Х. : Видавництво Іванченка І. С., 2020. — 276 с. ISBN 978-617-7879-59-5. — С. 152–155.

Онкович Г. В., Флегонтова Н. М., Ляліна О. О. Розвиток базових компетентностей студентів на заняттях з української мови як іноземної // Мова і спеціальність: актуальні проблеми нав­чан­ня іноземців у закладі вищої освіти: збірник матеріалів ІІІ Міжна­родної науково-методичної конференції, Харків 14–15 травня 2020 р. — Харків: ХНУРЕ, 2020. — 534 с.: Харків, ХНУРЕ, 2020. — С. 319–332.

Онкович Ганна. Засоби масової інформації у навчанні мови (ук­раї­нознавчий аспект) // Дивослово : Укр. мова й літ. в навч. закл., 1997. — № 5/6. — С. 19–24.

Переваги і недоліки вебінарів https://etutorium.com.ua/blog/plus-i-minus-vebinarov (Дата перегляду: 24.10.20)

Полікарпова Ю. Презентація як активний метод навчання / Ю. По­лі­карпова // Культура народов Причерноморья. — 2012. — № 231. — С. 159–162.

Федоров А. В., Онкович А. В., Левицкая А.А. Тенденции развития светского и теологического медиаобразования в России и за ру­бе­жом. — Таганрог: Изд-во Таганрог. гос. пед. ин-та им. А. П. Чехова, 2013. — 308 с.

Шевчук С. В., Клименко І. В. Українська мова за професійним спря­муванням : Підручник. — 2-ге вид., виправ і доповнен. — К Алерта, 2011. — 696 с.

REFERENCE

Anna Onkovich. Media Didactics in Higher Education: Oriented Media Educationю Worldwide Commonalities and Challenges in Information Literacy Research and Practice, 2013. Vol. 307. Springer. Cham. pp. 282–287.

Adamiya Z.K. Onkovy`ch A. D. Onkovy`ch G. V. Vebinar yak riznovy`d publichnogo vy`stupu [Webinar as a kind of public speaking]. Innovaciyi ta trady`ciyi u movnij pidgotovci studentiv : materialy` mizhnarodnogo naukovo-prakty`chnogo seminaru 8 grudnya 2020 roku. Xarkiv : Vy`davny`cztvo Ivanchenka I.S., 2020. 276 p. pp. 7–11.

Adamiya Z.K., Onkovy`ch, G.V. Vebinaromarafon u poshy`renni [Webi­nar marathon in spreading the best practices of foreign language teachers]. peredovogo dosvidu vy`kladachiv inozemny`x mov XX mizhn. nauk. konf. imeni V.V. Pokanevy`cha «Rozvy`tok osoby`stosti studenta — majbutn`ogo faxivcya»: Materialy`. Ky`yiv, 25 ly`stopada 2020 roku. Ky`yiv, 2020. pp. 25–27.

Batunina V. P. Mul`ty`medijna prezentaciya yak suchasny`j zasib nav­channya [Multimedia presentation as a modern means of learning]. URL: www.slavdpu.dn.ua/fizmatzbirnyk/2010/p150-152.pdf.

Belkova, S.V., Yatsun S.M. (2018). Prychyny ta naslidky zhanrovykh transformatsii u suchasnykh drukovanykh ZMI (teoretychnyi aspekt) [Causes and consequences of genre transformations in modern printed media (theoretical aspect)]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Sotsialni komunikatsii, 4 (36), 28-37.

Vebinar yak forma dystantsiinoho interaktyvnoho navchannia (2020) [Webinar as a form of distance interactive learning]. Retrieved August 1, 2020 from https://osvita.ua/vnz/43979/.

Veb-seminary i vebinary: shcho tse take i yak vony prokhodiat (2020) [Webinars and Webinars: what is it and how they last]. Retrieved August 1, 2020 from https://webinar.ru/articles/webinari-chto-eto-takoe.

Vydy navchalnykh prezentatsii (2020) [Types of educational presentations]. Retrieved August 1, 2020 from http://kukh.ho.ua/kurs/zao/lit/prez.pdf.

Herman V. (2018). Rytorychna kultura vchytelia v akademichnomu prostori [Teacher’s rhetorical culture in the academic space]. Sumy: Vyd-vo SumDPU im. A. S. Makarenka.

Holik O. V. (2009). Vzaiemokoreliatsiia ta vzaiemozbahachennia zhan­riv: novitni tendentsii rozvytku zhurnalistskoi tvorchosti : avtoref. dys. ... kand. nauk iz sots. komunik.: 27.00.04 [Mutual correlation and mutual enrichment of genres: the latest trends in the development of journalistic creativity]. PhD thesis. Kyiv: Kyiv. nats. un-t imeni T. Shevchenka.

Elizavetina T. M. (2003). Kompyuternyie prezentatsii: ot ritoriki do slayd-shou [Computer presentations: from rhetoric to slideshows]. Moskow: Kudits-obraz, 2003.

Zdoroveha V. Y. (2008). Teoriia i metodyka zhurnalistskoi tvorchosti [Theory and methodology of journalistic creativity]. Lviv : PAIS, 2008.

Koval, Alla Petrivna (1982). Kultura dilovoho movlennia: Pysemne ta usne dilove spilkuvannia [Culture of business communication: Written and oral business communication]. Kyiv: Vyshcha shkola, vydavnytstvo pry KDU.

Kolotilova N.A. (2007). Rytoryka [Rhetoric]. Kyiv, Tsentr navchalnoi literatury.

Lazarev D. (2011). Prezentatsyia: Luchshe odyn raz uvydet! [Presentation: Better to see once!]. Moskow: Alpyna Pablysher.

Makovetska-Hudz Yu.A. (2015). Prezentatsiia yak efektyvnyi sposib spilkuvannia z audytoriieiu [Presenting as an effective way to communicate with your audience]. In Ukrainska mova ta kultura v suchasnomu humanitarnomu chasoprostori. Zbirnyk materialiv vseukrainskoi nau­kovo-praktychnoi internet-konferentsii. Irpin. Retrieved August 1, 2020 from http://www.ukr-slov.com.ua/nauka.php.

Mantulo N. B. (2007). Zhanrolohiia yak strukturnyi dyskurs: do pytannia definitsii [Genreology as a structural discourse: to the question of definitions]. In Dni nauky: zb. ez dop. (Zaporizhzhia, 11–12 zhovt. 2007 r.) (pp. 263–264). Zaporizhzhia: HU ZIDMU, T. 2.

Matsko L. I., Matsko O. M. (2006). Rytoryka [Rhetoric]. Kyiv: Vyshcha shkola.

Mykhailyn I. L. (2011). Osnovy zhurnalistyky [Basics of journalism]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury.

Onkovich A. V. (2015). Internet-didaktika v obuchenii russkomu yazyiku kak inostrannomu [Internet didactics in teaching Russian as a foreign language]. In Russkiy yazyik i literatura v prostranstve mi­ro­voy kulturyi: mat-lyi XIII Kongressa MAPRYaL (Granada, Ispaniya, 13–20 sent. 2015 g.) (pp. 788–793). Saint Petersburg: MAPRYaL, T. 10.

Onkovich A. V. (2012). Mediadidaktika [Media didactics]. In Mate­iały V Międzynarodowej Konferencji Naukowej «Język rosyjski w przestrzeni językowej i kulturowej Europy i świata: Człowiek. Świadomość. Komunikacja, Warszawa (pp. 1013–1018).

Onkovich H. V. (2020). Mediadydaktyka vyshchoi shkoly u rozvytku profesiinykh kompetentnostei maibutnikh fakhivtsiv [Mediadidactics of higher education in the development of professional competencies of future specialists]. Ukrainskyi informatsiinyi prostir, 1(5), 179–196.

Onkovich H.V. (2020). Rozvytok mediadydaktyky vyshchoi shkoly: ukrainskyi dosvid [Development of media production of higher education: Ukrainian experience]. Obrii drukarstva, 1(8), 130-150.

Onkovich H. V., Adamiia Z. K., Onkovych A. D., Boholiubova M. M., Lialina O. O. (2020). Nove v mediaosviti: vebinarodydaktyka [New in the media education: webinarodydactics]. In Ye. O. Romanenko, I. V. Zhukovа (Eds.). Suchasni aspekty nauky: II-yi tom kolektyvnoi monohrafii. (pp. 172–189). Kyiv; Bratyslava: FOP Kandyba T. P.

Onkovich H. V., Boholiubova M. M., Lialina O. O. (2020). Prezentatsiia yak riznovyd publichnoho vystupu pry vyvchenni kursu «Ukrainska mova za profesiinym spriamuvanniam» [Presentation as a kind of public speech when studying the course “Ukrainian language in professional direction”]. In Innovatsii ta tradytsii u movnii pidhotovtsi studentiv: materialy mizhnarodnoho naukovo-praktychnoho seminaru (Kharkiv, 8 hrudnia 2020 roku). (pp. 152–155). Kharkiv : Vydavnytstvo Ivanchenka I.S.

Onkovich H. V., Flehontova N. M., Lialina O. O. (2020). Rozvytok bazovykh kompetentnostei studentiv na zaniattiakh z ukrainskoi movy yak inozemnoi [Development of basic competencies of students in Ukrainian language classes as a foreign language]. In Mova i spetsialnist: aktualni problemy navchannia inozemtsiv u zakladi vyshchoi osvity: zbirnyk materialiv III Mizhnarodnoi naukovo-metodychnoi konferentsii (Kharkiv 14–15 travnia 2020 r.). (pp. 319–332). Kharkiv: KhNURE.

Onkovich Hanna (1997). Zasoby masovoi informatsii u navchanni movy (ukrainoznavchyi aspekt) [Mass media in language learning (Ukrainian studies aspect)]. Dyvoslovo : Ukr. mova y lit. v navch. zakl., 5/6, 19–24.

Perevahy i nedoliky vebinariv (2020) [Advantages and disadvantages of webinars]. Retrieved October 24, 2020 from https://etutorium.com.ua/blog/plus-i-minus-vebinarov.

Polikarpova Yu. (2012). Prezentatsiia yak aktyvnyi metod navchannia [Presentation as an active learning method]. Kultura narodov Prychernomoria, 231, 159–162.

Fedorov A. V., Onkovich A. V., Levitskaya A. A. (2013). Tendentsii razvitiya svetskogo i teologicheskogo mediaobrazovaniya v Rossii i za rubezhom [The trend of mass and theological media in Russia and 10 years behind the boundary]. Taganrog: Izd-vo Taganrog. gos. ped. in-ta im. A.P.Chehova.

Shevchuk S. V., Klymenko I. V. (2011). Ukrainska mova za profesiinym spriamuvanniam [Ukrainian language in professional direction]. Kyiv: Alerta.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Як цитувати

Онкович, Г. В., & Онкович, А. Д. (2021). Новітні жанри публічних виступів. Обрії друкарства, (1-2(9-10), 217–233. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2021.1(9).240623

Номер

Розділ

Статті