Медіасоціалізація як компонент медіаосвіти
DOI:
https://doi.org/10.20535/2522-1078.2022.1(11).261703Ключові слова:
медіаосвіта, медіасоціалізація, медійна грамотність, інформаційний простір, інтернет, освітаАнотація
У статті показано, що стихійність медіасоціалізації проявляється через такі особливості: 1) брак усвідомлюваної суб’єктом мети; 2) суперечливість усвідомлюваних індивідом завдань медіасоціалізації; 3) неоднорідність компетентностей, що набуваються; 4) залежність від специфіки локального інформаційного середовища; 5) взаємообумовленість із завданнями основної активності в офлайн-середовищі; 6) брак точних хронологічних рамок; 7) неоднозначність з’ясування параметрів медіасоціалізованої особистості. Стихійний процес медіасоціалізації не суперечить загальному керованому характеру медіаосвіти, а доповнює його, формуючи нове медійне середовище, новий тип суб’єкта освітнього простору. Найбільш перспективним напрямом у статті визначено інтеграцію практик стихійної медіасоціалізації в медіаосвітні програми, що дозволить ефективно використати природний процес розвитку медійної грамотності та систематизувати необхідні компетентності.
Посилання
Лучинкина А. И. Модель интернет-социализации личности // Информационно-психологическая безопасность личности в интернет-пространстве : учеб. пособие. Симферополь : ДИАЙПИ, 2015. С. 6–13.
Венидиктов С. В. Новая информационная идеология: от медиаобразования — к гражданской коммуникации // Медиаисследования. 2015 : сб. науч. работ / под ред. Т. А. Семилет, И. В. Фотиевой. Барнаул: ИП Колмогоров, 2015. С. 26–34.
Венидиктов С. В. Развитие гражданского медиаобразования в Евразийском экономическом союзе // ЗНАК. Проблемное поле медиаобразования. 2017. № 1 (23). С. 40–48.
Симакова С. И. Визуальный контент средств массовой коммуникации как средство медиасоциализации молодежи // III Моисеевские чтения: Культура и гуманитарные проблемы современной цивилизации : докл. и материалы Общеросс. (нац.) науч. конф. Москва, 11–12 марта 2020 г. / под ред. А. В. Костиной, В. А. Лукова. М. : Изд-во Моск. гуманит. ун-та, 2020. С. 440–427.
Пищова А. В., Давыдовский А. Г. Риски медиасоциализации в обеспечении медиабезопасности обучающихся // Образование как фактор развития интеллектуально-нравственного потенциала личности и современного общества : материалы VII междунар. науч. конф., СПб, 9-10 ноября 2017 г. / отв. ред. М. И. Морозова. СПб. : ЛГУ им. А.С. Пушкина, 2017. C. 26–31.
Давыдовский А. Г. Проблема педагогических рисков виртуализации высшего образования // Вестн. БГУ. Серия 4. Филология. Журналистика. Педагогика. 2015. № 1. С. 75–78.
Вартанова Е. Л. К вопросу о теоретическом осмыслении процесса медиасоциализации молодежи // Медиа в современном мире: 59 Петербургские чтения : сб. материалов Междунар. науч. форума, СПб., 9–12 ноября 2020 г. URL: https://smif.spbu.ru/images/2020-thesis/Vartanova/ВВ_Вартанова_Вартанова.docx(дата обращения: 17.11.2021).
Касперович-Рынкевич О. Н. Медиасоциализация молодежи в условиях медиатизации общества // Журналистика — Медиалогия — Наставничество : материалы Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 1 марта 2021 г. / под общ. ред. Н. А. Федотовой. Минск: БГУ, 2021. С. 232–235.
Venidiktov S. V. Media education as a vaccine against infodemia and a factor of countering manipulation // Наукова школа Романа Іванченка : матеріали VІIІ Міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 30 жовтня 2020 р. / Київ. політехн. ін-т ім. І. Сікорського ; уклад. І. Л. Побідаш ; наук. ред. І. Л. Побідаш, С. Б. Фіялка. Київ : ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. C. 8–12.
REFERENCES
Luchinkina, A. I. (2015). Model’ internet-socializacii lichnosti [Model of Internet socialization of a person]. Informacionno-psihologicheskaya bezopasnost’ lichnosti v internet-prostranstve: uchebnoe posobie. Simferopol’: DIAJPI. Pp. 6–13.
Venidiktov, S. V. (2015). Novaya informacionnaya ideologiya: ot mediaobrazovaniya — k grazhdanskoj kommunikacii [New information ideology: from media education — to civic communication]. Media Research — 2015. Barnaul: IP Kolmogorov. Pp. 26–34.
Venidiktov, S. V. (2017). Razvitie grazhdanskogo mediaobrazovaniya v Evrazijskom ekonomicheskom soyuze [Development of civic media education in the Eurasian Economic Union]. ZNAK. problemnoe pole mediaobrazovaniya, Vol. 1 (23). Pp. 40–48.
Simakova, S. I. (2020). Vizual’nyj kontent sredstv massovoj kommunikacii kak sredstvo mediasocializacii molodezhi [Visual content of mass media as a means of media socialization of youth]. III Moiseevskie chteniya: Kul’tura i gumanitarnye problemy sovremennoj civilizacii: doklady i materialy Obshcherossijskoy nauchnoj konferencii. Moscow : Izd-vo Mosk. gumanit. un-ta. Pp. 440–427.
Pishchova, A. V., & Davydovskij, A. G. (2017). Riski mediasocializacii v obespechenii mediabezopasnosti obuchayushchihsya [Risks of media socialization in ensuring the media safety of students]. Obrazovanie kak faktor razvitiya intellektual'no-nravstvennogo potenciala lichnosti i sovremennogo obshchestva: materialy VII mezhdunarodnoj nauchnoj konferencii. Sankt-Peterburg: LGU imeni A.S. Pushkina. Pp. 26–31.
Davydovskij, A. G. (2015). Problema pedagogicheskih riskov virtualizacii vysshego obrazovaniya [The problem of pedagogical risks of virtualization of higher education]. Vestnik BGU. Seriya 4. Filologiya. Zhurnalistika. Pedagogika, Vol. 1, Pp. 75–78.
Vartanova, E. L. (2020). K voprosu o teoreticheskom osmyslenii processa mediasocializacii molodezhi [On the issue of theoretical understanding of the process of media socialization of youth]. Media v sovremennom mire: 59 Peterburgskie chteniya: sbornik materialov Mezhdunarodnogo nauchnogo foruma, Sankt-Peterburg. Retrieved November 11, 2021. URL: https: https://smif.spbu.ru/images/2020-thesis/Vartanova/VV_Vartanova_Vartanova.docx.
Kasperovich-Rynkevich, O. N. (2021). Mediasocializaciya molodezhi v usloviyah mediatizacii obshchestva [Media socialization of youth in the context of mediatization of society]. Zhurnalistika — Medialogiya — Nastavnichestvo: materialy Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii, Minsk. BGU. Pp. 232–235.
Venidiktov, S. V. (2021). Media education as a vaccine against infodemia and a factor of countering manipulation. Naukova shkola Romana Іvanchenka: materialy VІIІ Mіzhnarodnoj naukovo-praktichnoj konferencii, Kiїv. VPІ KPІ іm. Іgorya Sіkors’kogo. Pp. 8–12.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 С. В. Венідіктов
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.