Медіасоціалізація як компонент медіаосвіти

Автор(и)

  • С. В. Венідіктов Могильовський інститут Міністерства внутрішніх справ Республіки Білорусь, м. Могильов, Республіка Білорусь, Belarus https://orcid.org/0000-0001-6859-9724

DOI:

https://doi.org/10.20535/2522-1078.2022.1(11).261703

Ключові слова:

медіаосвіта, медіасоціалізація, медійна грамотність, інформаційний простір, інтернет, освіта

Анотація

У статті показано, що стихійність медіасоціалізації проявляється через такі особливості: 1) брак усвідомлюваної суб’єктом мети; 2) суперечливість усвідомлюваних індивідом завдань медіасоціалізації; 3) неоднорідність компетентностей, що набуваються; 4) залежність від специфіки локального інформаційного середовища; 5) взаємообумовленість із завданнями основної активності в офлайн-середовищі; 6) брак точних хронологічних рамок; 7) неоднозначність з’ясування параметрів медіасоціалізованої особистості. Стихійний процес медіасоціалізації не суперечить загальному керованому характеру медіаосвіти, а доповнює його, формуючи нове медійне середовище, новий тип суб’єкта освітнього простору. Найбільш перспективним напрямом у статті визначено інтеграцію практик стихійної медіасоціалізації в медіаосвітні програми, що дозволить ефективно використати природний процес розвитку медійної грамотності та систематизувати необхідні компетентності.

Посилання

Лучинкина А. И. Модель интернет-социализации личности // Инфор­ма­ционно-психологическая безопасность личности в интернет-прост­ранстве : учеб. пособие. Симферополь : ДИАЙПИ, 2015. С. 6–13.

Венидиктов С. В. Новая информационная идеология: от медиа­образования — к гражданской коммуникации // Медиаисследования. 2015 : сб. науч. работ / под ред. Т. А. Семилет, И. В. Фотиевой. Барнаул: ИП Колмогоров, 2015. С. 26–34.

Венидиктов С. В. Развитие гражданского медиаобразования в Ев­ра­зийском экономическом союзе // ЗНАК. Проблемное поле ме­диа­образования. 2017. № 1 (23). С. 40–48.

Симакова С. И. Визуальный контент средств массовой коммуникации как средство медиасоциализации молодежи // III Моисеевские чте­ния: Культура и гуманитарные проблемы современной цивилизации : докл. и материалы Общеросс. (нац.) науч. конф. Москва, 11–12 марта 2020 г. / под ред. А. В. Костиной, В. А. Лукова. М. : Изд-во Моск. гуманит. ун-та, 2020. С. 440–427.

Пищова А. В., Давыдовский А. Г. Риски медиасоциализации в обес­печении медиабезопасности обучающихся // Образование как фактор развития интеллектуально-нравственного потенциала личности и современного общества : материалы VII междунар. науч. конф., СПб, 9-10 ноября 2017 г. / отв. ред. М. И. Морозова. СПб. : ЛГУ им. А.С. Пушкина, 2017. C. 26–31.

Давыдовский А. Г. Проблема педагогических рисков виртуализации высшего образования // Вестн. БГУ. Серия 4. Филология. Жур­на­листика. Педагогика. 2015. № 1. С. 75–78.

Вартанова Е. Л. К вопросу о теоретическом осмыслении процесса медиасоциализации молодежи // Медиа в современном мире: 59 Петербургские чтения : сб. материалов Междунар. науч. форума, СПб., 9–12 ноября 2020 г. URL: https://smif.spbu.ru/images/2020-thesis/Vartanova/ВВ_Вартанова_Вартанова.docx(дата обращения: 17.11.2021).

Касперович-Рынкевич О. Н. Медиасоциализация молодежи в усло­виях медиатизации общества // Журналистика — Медиалогия — Наставничество : материалы Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 1 марта 2021 г. / под общ. ред. Н. А. Федотовой. Минск: БГУ, 2021. С. 232–235.

Venidiktov S. V. Media education as a vaccine against infodemia and a factor of countering manipulation // Наукова школа Романа Іван­ченка : матеріали VІIІ Міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 30 жовтня 2020 р. / Київ. політехн. ін-т ім. І. Сікорського ; уклад. І. Л. Побідаш ; наук. ред. І. Л. Побідаш, С. Б. Фіялка. Київ : ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. C. 8–12.

REFERENCES

Luchinkina, A. I. (2015). Model’ internet-socializacii lichnosti [Model of Internet socialization of a person]. Informacionno-psihologicheskaya bezopasnost’ lichnosti v internet-prostranstve: uchebnoe posobie. Simferopol’: DIAJPI. Pp. 6–13.

Venidiktov, S. V. (2015). Novaya informacionnaya ideologiya: ot mediaobrazovaniya — k grazhdanskoj kommunikacii [New information ideology: from media education — to civic communication]. Media Research — 2015. Barnaul: IP Kolmogorov. Pp. 26–34.

Venidiktov, S. V. (2017). Razvitie grazhdanskogo mediaobrazovaniya v Evrazijskom ekonomicheskom soyuze [Development of civic media education in the Eurasian Economic Union]. ZNAK. problemnoe pole mediaobrazovaniya, Vol. 1 (23). Pp. 40–48.

Simakova, S. I. (2020). Vizual’nyj kontent sredstv massovoj kom­mu­nikacii kak sredstvo mediasocializacii molodezhi [Visual content of mass media as a means of media socialization of youth]. III Moiseevskie chteniya: Kul’tura i gumanitarnye problemy sovremennoj civilizacii: doklady i materialy Obshcherossijskoy nauchnoj konferencii. Moscow : Izd-vo Mosk. gumanit. un-ta. Pp. 440–427.

Pishchova, A. V., & Davydovskij, A. G. (2017). Riski mediasocializacii v obespechenii mediabezopasnosti obuchayushchihsya [Risks of media socialization in ensuring the media safety of students]. Obrazovanie kak faktor razvitiya intellektual'no-nravstvennogo potenciala lichnosti i sovremennogo obshchestva: materialy VII mezhdunarodnoj nauchnoj konferencii. Sankt-Peterburg: LGU imeni A.S. Pushkina. Pp. 26–31.

Davydovskij, A. G. (2015). Problema pedagogicheskih riskov vir­tua­lizacii vysshego obrazovaniya [The problem of pedagogical risks of virtualization of higher education]. Vestnik BGU. Seriya 4. Filologiya. Zhurnalistika. Pedagogika, Vol. 1, Pp. 75–78.

Vartanova, E. L. (2020). K voprosu o teoreticheskom osmyslenii processa mediasocializacii molodezhi [On the issue of theoretical understanding of the process of media socialization of youth]. Media v sovremennom mire: 59 Peterburgskie chteniya: sbornik materialov Mezhdunarodnogo nauchnogo foruma, Sankt-Peterburg. Retrieved November 11, 2021. URL: https: https://smif.spbu.ru/images/2020-thesis/Vartanova/VV_Vartanova_Vartanova.docx.

Kasperovich-Rynkevich, O. N. (2021). Mediasocializaciya molodezhi v usloviyah mediatizacii obshchestva [Media socialization of youth in the context of mediatization of society]. Zhurnalistika — Media­lo­giya — Nastavnichestvo: materialy Mezhdunarodnoj nauchno-prakti­ches­koj konferencii, Minsk. BGU. Pp. 232–235.

Venidiktov, S. V. (2021). Media education as a vaccine against info­demia and a factor of countering manipulation. Naukova shkola Romana Іvanchenka: materialy VІIІ Mіzhnarodnoj naukovo-prakti­chnoj konferencii, Kiїv. VPІ KPІ іm. Іgorya Sіkors’kogo. Pp. 8–12.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-10

Як цитувати

Венідіктов, С. В. (2022). Медіасоціалізація як компонент медіаосвіти. Обрії друкарства, (1(11), 91–98. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2022.1(11).261703

Номер

Розділ

Статті