Трансформація відеосередовища в режимі ізоляції

Автор(и)

  • О. В. Тріщук кафедра видавничої справи та редагування Навчально-наукового видавничо-поліграфічного інституту, КПІ ім. Ігоря Сікорського, м. Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4009-8749
  • Є. В. Чикалюк кафедра видавничої справи та редагування Навчально-наукового видавничо-поліграфічного інституту, КПІ ім. Ігоря Сікорського, м. Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1439-4269

DOI:

https://doi.org/10.20535/2522-1078.2022.1(11).261723

Ключові слова:

пандемія, відеоконтент, відеовиробництво, медіакоманія, продакшен, коронакриза, ізоляція, COVID-19

Анотація

Висвітлено трансформацію роботи відеовиробництва в умовах стійкої ізоляції, спричиненої пандемією COVID-19. Процес переходу медіакомпаній у віддалений режим роботи розглянуто на прикладі українських та зарубіжних відеопродакшенів. Виявлено явище гібридизації відеоконтенту під впливом фактора ізоляції та окреслено якісні зміни в аспекті оновлення форматів, взаємодії з користувачами та методології створення відеоматеріалів. Зосереджено увагу також і на зворотному боці кризового явища, спричиненого пандемією COVID-19: розглянуто етап ізоляції як загалом позитивну тенденцію, яка стала бекграундом для якісно нових зрушень і видозмін у галузі створення відеоконтенту. Показано вплив фактора ізоляції на ефективність продакшенів, переформатування основних робочих процесів в умовах коронакризи. 

Посилання

Nielsen H. Video on Demand: How worldwide viewing habits are chan­ging in the evolving media landscape : textbook. New York : Nielsen Company, 2016. 20 p.

Solis B. How COVID-19 created a new kind of consumer in just 90 days. Fast Company. URL : https://www.fastcompany.com/90547627/how-covid-19-created-a-new-kind-of-consumer-in-just-90-days (accessed 11.10.2021).

Randolph M. That Will Never Work: The Birth of Netflix and the Amazing Life of an Idea Hardcover : textbook. New York : Hardcover, 2019. 316 p.

Zeitchik S. The pandemic will make movies and TV shows look like nothing we’ve seen before. The Washington Post. URL: https://www.washingtonpost.com/business/2020/08/12/hollywood-pandemic-film-industry/ (accessed 20.10.2021).

Jones A. The power of reality TV in a pandemic age. BBC. URL : https://www.bbc.com/culture/article/20200417-the-power-of-reality-tv-in-a-pandemic-age (accessed 21.10.2021).

Williams C. Traditional TV viewing is over: YouTube habit is per­manent, warn researchers. The Telegraph. URL: https://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/media/12067340/Traditional-TV-viewing-is-over-YouTube-habit-is-permanent-warn-researchers.html (accessed 18.10.2021).

Smith K. 52 Fascinating and Incredible YouTube Statistics. Brandwanch. URL : https://www.brandwatch.com/blog/youtube-stats/ (accessed 23.10.2021).

Мудрак Л. Конвергентні медіа як наукова категорія та суб’єкт інформаційного простору. Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. Київ, 2013. № 2. С. 256–267. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadu_2013_2_34 (дата звернення: 15.10.2020).

Козлова О. Медийный сегмент интернета: новое осмысление. Обзоры и резензии : электрон. версия журн. 2012. Серия 8, № 11.

Королёва О. Ток-шоу без зрителей. Работа медиа при коронавирусе. New Reporter. 2020. URL: https://newreporter.org/2020/03/16/tok-shou-bez-zritelej-rabota-media-pri-koronaviruse/ (дата обращения: 22.10.2021).

Павлиди Е. Кина не будет. Во сколько пандемия обошлась индустрии развлечений. Adsider. 2020. URL: https://adsider.com/ru/kyna-ne-budet-vo-skol-ko-pandemyia-oboshlas-yndustryy-razvlechenyy/ (дата обращения: 23.10.2021).

Максимова А. Использование видео для изучения социального взаимодействия. Социологическое обозрение : журн. 2016. Т. 15, № 3. С. 91–121.

Katz B. Entertainment Industry Staring at $160B Loss Over 5 Years Due to COVID-19. Observer. URL : https://observer.com/2020/05/coronavirus-film-tv-160-billion-loss-covid-pandemic/ (аccessed 24.10.2021).

Пандемия стала «психологическим экспериментом» с долгосрочным эффектом. Тасс. 2020. URL: https://tass.ru/obschestvo/8381327 (дата обращения: 20.10.2021).

Дискриминация, связанная с научным прогрессом — главная тема 20-й сессии Международного комитета по биоэтике в Сеуле. UNESCO. 2020. URL: https://cutt.ly/OhwPUXk (дата обращения: 21.10.2021).

Эффект коронавируса: в Швеции опасаются роста самоубийств. Regnum. 2020. URL: https://regnum.ru/news/society/3041775.html (дата обращения: 24.10.2021).

Мельников Н. Шведский подход к пандемии: интервью с основателем Deasign. Cossa. 2020. URL: https://www.cossa.ru/trends/263643/ (дата обращения: 21.10.2021).

Goian V. Management Priorities of Audiovisual Student Projects During the COVID-Crisis. International Journal of Emerging Tech­nologies in Learning, 2021. P. 35–53. URL: https://www.researchgate.net/profile/Vita-Goian/publication/351843746_Management_Priorities_of_Audiovisual_Student_Projects_during_the_COVID-crisis/links/60acf17b92851c168e3bda22/Management-Priorities-of-Audiovisual-Student-Projects-during-the-COVID-crisis.pdf#page=35 (accessed: 10.11.2021).

REFERENCES

Nielsen, H. (2016). Video on Demand: How worldwide viewing habits are changing in the evolving media landscape : textbook. New York : Nielsen Company, 20 p.

Solis, B. (2020). How COVID-19 created a new kind of consumer in just 90 days. Fast Company. URL: https://www.fastcompany.com/90547627/how-covid-19-created-a-new-kind-of-consumer-in-just-90-days (accessed: 11.10.2021).

Randolph, M. (2019). That Will Never Work: The Birth of Netflix and the Amazing Life of an Idea Hardcover: textbook. New York: Hardcover, 2019. 316 p.

Zeitchik, S. (2019). The pandemic will make movies and TV shows look like nothing we’ve seen before. The Washington Post. URL: https://www.washingtonpost.com/business/2020/08/12/hollywood-pandemic-film-industry/ (accessed: 20.10.2021).

Jones, A. (2020). The power of reality TV in a pandemic age. BBC. URL: https://www.bbc.com/culture/article/20200417-the-power-of-reality-tv-in-a-pandemic-age (accessed: 21.10.2021).

Williams. C. (2020). Traditional TV viewing is over: YouTube habit is permanent, warn researchers. The Telegraph. URL: https://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatech­nolo­gyandtelecoms/media/12067340/Traditional-TV-viewing-is-over-YouTube-habit-is-permanent-warn-researchers.html (accessed: 18.10.2021).

Smith, K. (2020). 52 Fascinating and Incredible YouTube Statistics. Brandwanch. URL: https://www.brandwatch.com/blog/youtube-stats/ (accessed: 23.10.2021).

Mudrak, L. (2013). Convergent media as a scientific category and a subject of information space. Bulletin of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine. Kyiv. № 2. S. 256–267. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadu_2013_2_34 (accessed: 15.10.2020).

Kozlova, O. (2012) Media segment of the Internet: a new understanding. Reviews and reviews: electron. magazine version. Series 8, Vol. 11.

Korolyova O. (2020). Talk show without spectators. Media work in coronavirus. New Reporter. URL:https://newreporter.org/­2020/­03/­16/­tok-shou-bez-zritelej-rabota-media-pri-koronaviruse/ (accessed: 22.10.2021).

Pavlidi, E. (2020). Kina will not be. How much did the pandemic cost the entertainment industry. Adsider. URL: https://adsider.com/ru/kyna-ne-budet-vo-skol-ko-pandemyia-oboshlas-yndustryy-razvlechenyy/ (accessed: 23.10.2021).

Maksimova A. (2016). Using video to study social interaction. Sociological Review: Journal. 2016. T. 15, Vol. 3. pp. 91–121.

Katz, B. (2020). Entertainment Industry Staring at $ 160B Loss Over 5 Years Due to COVID-19. Observer. URL: https://observer.com/2020/05/coronavirus-film-tv-160-billion-loss-covid-pandemic/ (accessed: 24.10.2021).

The pandemic has become a "psychological experiment" with a long-term effect. Tass. 2020. URL: https://tass.ru/obschestvo/8381327 (accessed: 20.10.2021).

Discrimination related to scientific progress is the main topic of the 20th session of the International Committee on Bioethics in Seoul. UNESCO. 2020. URL: https://cutt.ly/OhwPUXk (accessed: 21.10.2021).

The effect of the coronavirus: Sweden fears an increase in suicides. Regnum. 2020. URL: https://regnum.ru/news/society/3041775.html (accessed: 24.10.2021).

Melnikov, N. (2020). The Swedish approach to the pandemic: an interview with the founder of Deasign. Cossa. URL: https://www.cossa.ru/trends/263643/ (accessed: 21.10.2021).

Goian, V. Management Priorities of Audiovisual Student Projects During the COVID-Crisis. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 2021. Pp. 35–53. URL: https://www.researchgate.net/profile/Vita-Goian/publication/351843746_Management_Priorities_of_Audiovisual_Student_Projects_during_the_COVID-crisis/links/60acf17b92851c168e3bda22/Management-Priorities-of-Audiovisual-Student-Projects-during-the-COVID-crisis.pdf#page=35 (accessed: 10.11.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-10

Як цитувати

Тріщук, О. В., & Чикалюк, Є. В. (2022). Трансформація відеосередовища в режимі ізоляції. Обрії друкарства, (1(11), 143–154. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2022.1(11).261723

Номер

Розділ

Статті