Трансформація відеосередовища в режимі ізоляції
DOI:
https://doi.org/10.20535/2522-1078.2022.1(11).261723Ключові слова:
пандемія, відеоконтент, відеовиробництво, медіакоманія, продакшен, коронакриза, ізоляція, COVID-19Анотація
Висвітлено трансформацію роботи відеовиробництва в умовах стійкої ізоляції, спричиненої пандемією COVID-19. Процес переходу медіакомпаній у віддалений режим роботи розглянуто на прикладі українських та зарубіжних відеопродакшенів. Виявлено явище гібридизації відеоконтенту під впливом фактора ізоляції та окреслено якісні зміни в аспекті оновлення форматів, взаємодії з користувачами та методології створення відеоматеріалів. Зосереджено увагу також і на зворотному боці кризового явища, спричиненого пандемією COVID-19: розглянуто етап ізоляції як загалом позитивну тенденцію, яка стала бекграундом для якісно нових зрушень і видозмін у галузі створення відеоконтенту. Показано вплив фактора ізоляції на ефективність продакшенів, переформатування основних робочих процесів в умовах коронакризи.
Посилання
Nielsen H. Video on Demand: How worldwide viewing habits are changing in the evolving media landscape : textbook. New York : Nielsen Company, 2016. 20 p.
Solis B. How COVID-19 created a new kind of consumer in just 90 days. Fast Company. URL : https://www.fastcompany.com/90547627/how-covid-19-created-a-new-kind-of-consumer-in-just-90-days (accessed 11.10.2021).
Randolph M. That Will Never Work: The Birth of Netflix and the Amazing Life of an Idea Hardcover : textbook. New York : Hardcover, 2019. 316 p.
Zeitchik S. The pandemic will make movies and TV shows look like nothing we’ve seen before. The Washington Post. URL: https://www.washingtonpost.com/business/2020/08/12/hollywood-pandemic-film-industry/ (accessed 20.10.2021).
Jones A. The power of reality TV in a pandemic age. BBC. URL : https://www.bbc.com/culture/article/20200417-the-power-of-reality-tv-in-a-pandemic-age (accessed 21.10.2021).
Williams C. Traditional TV viewing is over: YouTube habit is permanent, warn researchers. The Telegraph. URL: https://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/media/12067340/Traditional-TV-viewing-is-over-YouTube-habit-is-permanent-warn-researchers.html (accessed 18.10.2021).
Smith K. 52 Fascinating and Incredible YouTube Statistics. Brandwanch. URL : https://www.brandwatch.com/blog/youtube-stats/ (accessed 23.10.2021).
Мудрак Л. Конвергентні медіа як наукова категорія та суб’єкт інформаційного простору. Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. Київ, 2013. № 2. С. 256–267. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadu_2013_2_34 (дата звернення: 15.10.2020).
Козлова О. Медийный сегмент интернета: новое осмысление. Обзоры и резензии : электрон. версия журн. 2012. Серия 8, № 11.
Королёва О. Ток-шоу без зрителей. Работа медиа при коронавирусе. New Reporter. 2020. URL: https://newreporter.org/2020/03/16/tok-shou-bez-zritelej-rabota-media-pri-koronaviruse/ (дата обращения: 22.10.2021).
Павлиди Е. Кина не будет. Во сколько пандемия обошлась индустрии развлечений. Adsider. 2020. URL: https://adsider.com/ru/kyna-ne-budet-vo-skol-ko-pandemyia-oboshlas-yndustryy-razvlechenyy/ (дата обращения: 23.10.2021).
Максимова А. Использование видео для изучения социального взаимодействия. Социологическое обозрение : журн. 2016. Т. 15, № 3. С. 91–121.
Katz B. Entertainment Industry Staring at $160B Loss Over 5 Years Due to COVID-19. Observer. URL : https://observer.com/2020/05/coronavirus-film-tv-160-billion-loss-covid-pandemic/ (аccessed 24.10.2021).
Пандемия стала «психологическим экспериментом» с долгосрочным эффектом. Тасс. 2020. URL: https://tass.ru/obschestvo/8381327 (дата обращения: 20.10.2021).
Дискриминация, связанная с научным прогрессом — главная тема 20-й сессии Международного комитета по биоэтике в Сеуле. UNESCO. 2020. URL: https://cutt.ly/OhwPUXk (дата обращения: 21.10.2021).
Эффект коронавируса: в Швеции опасаются роста самоубийств. Regnum. 2020. URL: https://regnum.ru/news/society/3041775.html (дата обращения: 24.10.2021).
Мельников Н. Шведский подход к пандемии: интервью с основателем Deasign. Cossa. 2020. URL: https://www.cossa.ru/trends/263643/ (дата обращения: 21.10.2021).
Goian V. Management Priorities of Audiovisual Student Projects During the COVID-Crisis. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 2021. P. 35–53. URL: https://www.researchgate.net/profile/Vita-Goian/publication/351843746_Management_Priorities_of_Audiovisual_Student_Projects_during_the_COVID-crisis/links/60acf17b92851c168e3bda22/Management-Priorities-of-Audiovisual-Student-Projects-during-the-COVID-crisis.pdf#page=35 (accessed: 10.11.2021).
REFERENCES
Nielsen, H. (2016). Video on Demand: How worldwide viewing habits are changing in the evolving media landscape : textbook. New York : Nielsen Company, 20 p.
Solis, B. (2020). How COVID-19 created a new kind of consumer in just 90 days. Fast Company. URL: https://www.fastcompany.com/90547627/how-covid-19-created-a-new-kind-of-consumer-in-just-90-days (accessed: 11.10.2021).
Randolph, M. (2019). That Will Never Work: The Birth of Netflix and the Amazing Life of an Idea Hardcover: textbook. New York: Hardcover, 2019. 316 p.
Zeitchik, S. (2019). The pandemic will make movies and TV shows look like nothing we’ve seen before. The Washington Post. URL: https://www.washingtonpost.com/business/2020/08/12/hollywood-pandemic-film-industry/ (accessed: 20.10.2021).
Jones, A. (2020). The power of reality TV in a pandemic age. BBC. URL: https://www.bbc.com/culture/article/20200417-the-power-of-reality-tv-in-a-pandemic-age (accessed: 21.10.2021).
Williams. C. (2020). Traditional TV viewing is over: YouTube habit is permanent, warn researchers. The Telegraph. URL: https://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/media/12067340/Traditional-TV-viewing-is-over-YouTube-habit-is-permanent-warn-researchers.html (accessed: 18.10.2021).
Smith, K. (2020). 52 Fascinating and Incredible YouTube Statistics. Brandwanch. URL: https://www.brandwatch.com/blog/youtube-stats/ (accessed: 23.10.2021).
Mudrak, L. (2013). Convergent media as a scientific category and a subject of information space. Bulletin of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine. Kyiv. № 2. S. 256–267. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadu_2013_2_34 (accessed: 15.10.2020).
Kozlova, O. (2012) Media segment of the Internet: a new understanding. Reviews and reviews: electron. magazine version. Series 8, Vol. 11.
Korolyova O. (2020). Talk show without spectators. Media work in coronavirus. New Reporter. URL:https://newreporter.org/2020/03/16/tok-shou-bez-zritelej-rabota-media-pri-koronaviruse/ (accessed: 22.10.2021).
Pavlidi, E. (2020). Kina will not be. How much did the pandemic cost the entertainment industry. Adsider. URL: https://adsider.com/ru/kyna-ne-budet-vo-skol-ko-pandemyia-oboshlas-yndustryy-razvlechenyy/ (accessed: 23.10.2021).
Maksimova A. (2016). Using video to study social interaction. Sociological Review: Journal. 2016. T. 15, Vol. 3. pp. 91–121.
Katz, B. (2020). Entertainment Industry Staring at $ 160B Loss Over 5 Years Due to COVID-19. Observer. URL: https://observer.com/2020/05/coronavirus-film-tv-160-billion-loss-covid-pandemic/ (accessed: 24.10.2021).
The pandemic has become a "psychological experiment" with a long-term effect. Tass. 2020. URL: https://tass.ru/obschestvo/8381327 (accessed: 20.10.2021).
Discrimination related to scientific progress is the main topic of the 20th session of the International Committee on Bioethics in Seoul. UNESCO. 2020. URL: https://cutt.ly/OhwPUXk (accessed: 21.10.2021).
The effect of the coronavirus: Sweden fears an increase in suicides. Regnum. 2020. URL: https://regnum.ru/news/society/3041775.html (accessed: 24.10.2021).
Melnikov, N. (2020). The Swedish approach to the pandemic: an interview with the founder of Deasign. Cossa. URL: https://www.cossa.ru/trends/263643/ (accessed: 21.10.2021).
Goian, V. Management Priorities of Audiovisual Student Projects During the COVID-Crisis. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 2021. Pp. 35–53. URL: https://www.researchgate.net/profile/Vita-Goian/publication/351843746_Management_Priorities_of_Audiovisual_Student_Projects_during_the_COVID-crisis/links/60acf17b92851c168e3bda22/Management-Priorities-of-Audiovisual-Student-Projects-during-the-COVID-crisis.pdf#page=35 (accessed: 10.11.2021).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 О. В. Тріщук, Є. В. Чикалюк
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.