Мовна організація тексту у жанрі журналістських розслідувань (на матеріалі регіональних інтернет-видань)
DOI:
https://doi.org/10.20535/2522-1078.2024.2(16).319073Ключові слова:
жанр, журналістське розслідування, образ, фразеологізм, метафора, жаргон, лексикаАнотація
У статті на основі популярних волинських інформаційних інтернет-видань “ВолиньПост”, “Інсайдер Медіа” та “Конкурент” здійснено аналіз мовних засобів організації тексту у жанрі журналістських розслідувань, що дозволило зробити висновки про майстерність волинських медійників розкривати суспільно значущі проблеми, резонансні теми за допомогою слова.
Проведений аналіз джерел засвідчив, що автори журналістських текстів підбирають мовні засоби відповідно до жанру. Тож, оскільки завдання журналістського розслідування – привернути увагу, апелювати до читача, не дати описуваній проблемі “зникнути”, то і підбір мовних засобів відповідний: фразеологізми, метафоричні образи, відповідні групи лексики.
Фразеологізми завдяки своїй потужній емоційності – чи не найактивніший мовний засіб, що використовується для привернення уваги аудиторії, змалювання героїв тощо. Прикметно, що з метою більшого емоційного впливу на читачів журналісти використовують кілька одиниць із синонімічного ряду.
Посилання
Видайчук Т.Л., Плеханова Т.М., Грищенко О.В. Модифікації фразеологізмів у сучасному українськомовному масмедійному дискурсі. Закарпатські філологічні студії. Ужгород, 2023. Вип. 28. Т. 1. С. 34-40.
Видайчук Т.Л., Видайчук К. Маніпулятивні тактики в заголовках сучасних українських інтернет-видань. Studia Philologica. 2021. №(2). С. 21-29.
Вікісловник.URL: https://uk.wiktionary.org/wiki/бити_на_сполох
ВолиньPost. URL: https://www.volynpost.com/
Галич О. А. Теорія літератури : навч. посіб. Київ : Либідь, 2001. 488 с.
Демкова Т.М. Функції фразеологізмів у текстах закордонної української публіцистики. Наукові праці. Філологія. Мовознавство. Харків, 2017. Вип. 287. Т. 299. С.32-35.
Інсайдер Медіа. URL: https://insider-media.net/
Конкурент. URL : https://konkurent.ua/
Лакомська І.В. Іменникові фразеологізми у медіазаголовках: семантико-граматичний аспект. Записки з українського мовознавства. Одеса, 2023. №30. DOI : https://doi.org/10.18524/2414-0627.2023.30.283840
Лакомська І.В. Фразеологізми у складі медіаповідомлень: функційна специфіка. Інтегровані комунікації. К., 2021. Вип. 1 (11). DOI : https://doi.org/10.28925/2524-2644.2021.19
Мялковська, Л. М., Жванія, Л. В., & Войтенко I. Г. (2023). Екологічна культура в сучасних медіа в Україні. Обрії друкарства, (2(14), 140–153. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2023.2(14).295278
Овсієнко А.С. Функціонально-стилістичний потенціал метафори в газетній періодиці початку ХХІ століття: дис....доктора філос. в галузі гуман. наук спеціальності 035 Філологія. Дрогобич, 2023. URL.: https://chtyvo.org.ua/authors/Ovsiienko_Alla/Funktsionalno-stylistychnyi_potentsial_metafory_v_hazetnii_periodytsi_pochatku_KhKhI_stolittia/
Овсієнко А.С. Класифікація метафори в сучасному мовознавстві. Соціум. Документ. Комунікація. Серія: Філологічні науки. 2018. Вип. 5. С. 70-84. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=sdc_2018_5_8
Словник фразеологізмів української мови / уклад.: В.М.Білоноженко, І.С. Гнатюк, В.В. Дятчук, Н.М. Неровня, Т.О. Федоренко. К. : Наукова думка, 2003. 788 с.
Стєкольщикова В. А. Метафоричні елементи медіальної палітри інвестигативного медіатексту як ефективний інструментарій впливу на аудиторію. International scientific and practical conference. Wloclawek, Republic of Poland, February 26-27, 2021. P. 60-62
Що таке журналістське розслідування? URL.: https://video.detector.media/lessons/shho-take-zhurnalistske-rozsliduvannya-i15
REFERENCES
Vydaychuk, T., Plekhanova, T., Hryshchenko O.V. (2023) Modyfikatsiyi frazeolohizmiv u suchasnomu ukrayinsʹkomovnomu masmediynomu dyskursi. [Modifications of phraseological units in modern]. Ukrainian-language mass media discourse.Philological Studies Uzhhorod, Issue 28. Volume 1, 34-40. [in Ukrainian].
Vydaychuk, T., Vydaychuk, K. (2021) Manipulyatyvni taktyky v zaholovkakh suchasnykh ukrayinsʹkykh internet-vydanʹ. [Manipulative tactics in the headlines of modern Ukrainian online publications]/ Studia Philologica, (2), 21-29 [in Ukrainian].
[Wiktionary]. Vikislovnyk. [in Ukrainian].
VolynʹPost (2021-2024). [VolynPost] [in Ukrainian].
Halych, O. (2001) Teoriya literatury: navch. posib. [Theory of literature: teaching. manual] Kyiv, 488 p.[in Ukrainian].
Demkova, T. (2017) Funktsiyi frazeolohizmiv u tekstakh zakordonnoyi ukrayinsʹkoyi publitsystyky. [Functions of phraseological units in the texts of foreign Ukrainian journalism]. Scientific works. Philology. Linguistics. Kharkiv, Issue 287. T. 299, 32-35. [in Ukrainian].
Insayder Media (2022-2024).[Insider Media] [in Ukrainian].
Konkurent (2022-2024). [Competitor] [in Ukrainian].
Lakomska, I. (2023) Imennykovi frazeolohizmy u mediazaholovkakh: semantyko-hramatychnyy aspekt. [Noun phraseology in media headlines: semantic-grammatical aspect]. Notes on Ukrainian Linguistics. Odesa, (30). [in Ukrainian].
Lakomska, I. (2021) Frazeolohizmy u skladi mediapovidomlenʹ: funktsiyna spetsyfika. [Phraseologisms in the composition of media messages: functional specificity]. Integrated communications. Issue 1 (11) [in Ukrainian].
Mialkovska, L. M., Zhvaniia, L. V., & Voitenko I. H. (2023). Ekolohichna kultura v suchasnykh media v Ukraini. [Environmental culture of modern media in Ukraine].Obrii drukarstva, (2(14), 140–153. [in English].
Ovsienko, A. (2023) Funktsionalʹno-stylistychnyy potentsial metafory v hazetniy periodytsi pochatku ХХІ stolittya: dys....doktora filos. v haluzi human. nauk spetsialʹnosti 035 Filolohiya. [The functional and stylistic potential of metaphor in newspaper periodicals of the beginning of the 21st century: dissertation....doctor of philosophy. in the field of humanities. Sciences, specialty 035 Philology]. Drohobych [in Ukrainian].
Ovsienko, A. (2018) Klasyfikatsiya metafory v suchasnomu movoznavstvi.. Classification of metaphor in modern linguistics]. Society. Document. Communication. Series: Philological sciences. (5). 70-84 [in Ukrainian].
Bilonozhenko, M., Hnatyuk, S., Dyatchuk, V., Nerovnya, M., Fedorenko, O. (2003) Slovnyk frazeolohizmiv ukrayinsʹkoyi movy. [Dictionary of phraseological units of the Ukrainian language]. [in Ukrainian].
Stekolshchikova, V. Metaforychni elementy medialʹnoyi palitry investyhatyvnoho mediatekstu yak efektyvnyy instrumentariy vplyvu na audytoriyu. [Metaphorical elements of the medial palette of the investigative media text as an effective tool for influencing the audience]. International scientific and practical conference. Wloclawek, Republic of Poland, February 26-27, 2021. 60-62. [in Ukrainian].
Shcho take zhurnalist·sʹke rozsliduvannya? [What is investigative journalism?] [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Тиха Л. Ю., Мялковська Л. М.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.