Інтерактивність, мультимедійність, гіпертекстуальність: співвідношення ключових характеристик онлайн-медіа

Автор(и)

  • Д. І. Загорулько Навчально-науковий інститут журналістики, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Київ, Україна https://orcid.org/0009-0006-1024-6292

DOI:

https://doi.org/10.20535/2522-1078.2025.1(17).324229

Ключові слова:

інтерактивність, гіпертекстуальність, мультимедіа, онлайн-медіа, інтернет-журналістика, цифрова журналістика

Анотація

У статті розглянуто взаємозв’язок ключових характеристик онлайн-медіа: інтерактивності, мультимедійності та гіпертекстуальності. Проаналізовано та узагальнено основні теоретичні підходи західних та українських науковців, простежено еволюцію наукової думки під впливом технологічних змін. Запропоновано уточнене визначення інтерактивності в медійному контексті. Обґрунтовано, що інтерактивність є найширшою та домінуючою характеристикою, що охоплює взаємодію між аудиторією, редакцією, контентом і технологічним середовищем. Гіпертекстуальність є її проявом, оскільки апріорі передбачає активну взаємодію користувача. Натомість мультимедійність може підсилювати інтерактивний досвід, проте не завжди є інтерактивною. Виокремлено особливості та практичні проблеми реалізації цих характеристик в онлайн-медіа.

Посилання

Городенко Л., Цимбаленко Є. Мультимедійність як технологія жанро­вої ди­фузії в контексті трансформації медіагалузі. Наукові записки Інс­ти­ту­ту журналістики. 2023. № 1 (82). С. 11–32. URL: https://doi.org/10.17721/2522-1272.2023.82.1

Євсєєв О. Створення інтерактивних медіа : навчальний посібник для студентів спеціальності 8.05150102 «Технології електронних мультимедійних видань». Харків : ХНЕУ, 2015. 136 с.

Плюта Н. Інтерактивні можливості українських ділових інтернет-медій. Вісник Львів. ун-ту. Серія журн. 2014. № 39. С. 253–258.

Рябічев В. Л. Мультимедіа в інтернет-журналістиці. Наукові записки Інституту журналістики. 2010. Т. 40. С. 67–70.

Цимбаленко Є. Інтеракція як концептуальне поняття медіако­муні­кацій. Наукові записки Інституту журналістики. 2013. Т. 51. С. 142–146.

Шевченко В. Мультимедійні історії: інтерактивний навч. посіб. Київ : Інститут журналістики, 2020. 74 с.

Baños-Moreno M.-J., Pastor-Sánchez J.-A., Martínez-Béjar R. Inte­rac­tivity features of Online Newspapers: from a facsimile model to a mul­timedia model one. Interactivity in online journals. Anales de Docu­mentación. 2017. Т. 20, № 2. URL: https://doi.org/10.6018/ana­lesdoc.20.2.282401.

Chung D. Interactive Features of Online Newspapers: Identifying Patterns and Predicting Use of Engaged Readers. Journal of Computer-Mediated Communication. 2008. № 13(3). С. 658–679.

Chung D., Nah S. The Effects of Interactive News Presentation on Perceived User Satisfaction of Online Community Newspapers. Journal of Computer-Mediated Communication. 2009. Т. 14, № 4. С. 855–874. URL: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2009.01473.x.

Deuze M. Understanding the impact of the internet on new media­professionalism mindsets and buzzwords. Ejournalist. T. 1, № 1, 2001. URL: http://www.ejournalism.au.com/djournalist/deuze (дата звернення: 21.01.2025).

Deuze M. The Web and its Journalisms: Considering the Con­se­quences of Different Types of Newsmedia Online. New Media & Society. 2003. Т. 5, № 2. С. 203–230. URL: https://doi.org/10.1177/1461444803005002004.

Dowling D. Immersive Longform Storytelling: Media, Technology, Audience. 2019. URL: https://doi.org/10.4324/9780429488290.

Kenney K., Gorelik A., Mwangi S. Interactive features of online newspapers. First Monday. 2000. № 5. URL: https://doi.org/10.5210/fm.v5i1.720.

Liu Y., Shrum L. J. What is Interactivity and is it Always Such a Good Thing? Implications of Definition, Person, and Situation for the Influence of Interactivity on Advertising Effectiveness. Journal of Advertising. 2002. Т. 31, № 4. С. 53–64. URL: https://doi.org/10.1080/00913367.2002.10673685.

Motbinor T. Interactive Features in Online Journalism: A Look at Online Editions of Ethiopian Newspapers : Master thesis. Addis Ababa, 2015. URL: http://etd.aau.edu.et/handle/123456789/26025.

Opgenhaffen M. Multimedia, interactive and hypertextual features in divergent online news platforms: An exploratory study of Flemish online news. First Monday. 2011. URL: https://doi.org/10.5210/fm.v16i3.2826.

Palau-Sampio D., Sánchez-García P. Digital resources in the current journalistic narrative: Uses and limitations of hypertext, multimedia and interactivity. Communication & Society. 2020. Т. 33 (2). С. 1–16. URL: https://doi.org/10.15581/003.33.2.1-16.

Pius Nedumkallel J. Interactivity of Digital Media. International Journal of Interactive Communication Systems and Technologies. 2020. Т. 10. № 1. С. 13–30. URL: https://doi.org/10.4018/ijicst.2020010102.

Ridi R. Hypertext. Knowledge Organization. 2018. Т. 45. № 5. С. 393–424. URL: https://doi.org/10.5771/0943-7444-2018-5-393.

Rodríguez-Martínez R., Codina L., Pedraza-Jiménez R. Cibermedios y web 2.0: modelo de análisis y resultados de aplicación. El Profesional de la Informacion. 2010. Т. 19. № 1. С. 35–44. URL: https://doi.org/10.3145/epi.2010.ene.05.

Santos-Hermosa G., Lopezosa C., Codina L. Analysis of interactivity in digital journalism. Visualizations and Narratives in Media. Methods and trends. 2022. С. 12–24. URL: https://doi.org/10.3145/indocs.2022.

Schultz T. Interactive Options in Online Journalism: A Con­tent Ana­lysis of 100 U.S. Newspapers. Journal of Computer-Me­dia­­ted ­Com­mu­­ni­­ca­tion. 1999. Т. 5 (1). URL: https://doi.org/­10.1111/j.1083-6101.1999.tb00331.x.

Stroud N. J., Scacco J. M., Curry A. L. The Presence and Use of Interactive Features on News Websites. Digital Journalism. 2015. Т. 4. № 3. С. 339–358. URL: https://doi.org/10.1080/21670811.2015.1042982.

van der Nat R., Bakker P., Müller E. The Imagined User: Creating Interactive Narratives in Journalism. Journalism Practice. 2024. С. 1–23. URL: https://doi.org/10.1080/17512786.2024.2305641.

Karlsson M., Holt K. Journalism on the Web. Oxford Research Encyclopedia of Communication. 2016. URL: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.113.

Zagorulko D. Engaging the Audience: Interactive Features in Uk­ra­inian Online Media. Current Issues of Mass Communication. 2024. № 35. С. 90–102. URL: https://doi.org/10.17721/cimc.2024.35.90-102.

Павловська О. Удар по Павлограду: мати ридала над тілом доньки та благала про допомогу — подробиці. ТСН. 2025. URL: https://tsn.ua/exclusive/udar-po-pavlohradu-maty-rydala-nad-tilom-donky-ta-blahala-pro-dopomohu-podrobytsi-2816183.html.

Маркевич І. Чому корпус «Охматдиту», який обстріляла Росія, і досі не відбудований: подробиці. ТСН. 2025. URL: https://tsn.ua/exclu­sive/chomu-korpus-okhmatdytu-iakyy-obstriliala-rosiia-i-dosi-ne-vidbudovanyy-podrobytsi-2816261.html.

Курлович А. Пакистан та Індія стягують війська до кордону: конфлікт загострився через низку причин. 24 канал. 2025. URL: https://24tv.ua/geopolitics/terakt-kashmiri-chomu-konflikt-zagostirivsya_n2808210.

Мошовська Д. Кадиров пропихає 17-річного сина до влади, однак це серйозно б’є по його позиціях в Чечні. 24 канал. 2025. URL: https://

tv.ua/kadirov-namagayetsya-pidstrahuvatis-17-richnim-sinom-shho-zagrozhuye_n2807619.

Харків під ударом: російський дрон влучив біля будинку, постраждала дитина. 5 канал. 2025. URL: https://www.5.ua/regiony/kharkiv-pid-udarom-rosiiskyi-dron-vluchyv-bilia-budynku-postrazhdala-dytyna-350006.html.

У Кремлі завершилися тригодинні переговори між Путіним і спец­пред­ставником Трампа — про що говорили. 5 канал. 2025. URL: https://www.5.ua/suspilstvo/u-kremli-zavershylysia-tryhodynni-perehovory-mizh-putinym-i-spetspredstavnykom-trampa-pro-shcho-hovoryly-349978.html.

REFERENCES

Horodenko, L., Tsymbalenko, Ye. (2023). Multimedianess as a Tech­nology of Genre Diffusion Within Transformation of Media Industry. Scientific notes of the Institute of Journalism, 1(82), 11–32. https://doi.org/10.17721/2522-1272.2023.82.1.

Yevsieiev, O. (2015). Stvorennia interaktyvnykh media. [Creating interactive media]. Kharkiv.

Pliuta, N. (2014). Interaktyvni mozhlyvosti ukrainskykh dilovykh internet-medii. [Interactive capabilities of Ukrainian business online media]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia zhurnalistyka, 39, 253–258.

Riabichev, V. (2010). Multimedia in online journalism. Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky, 40, 67–70.

Tsymbalenko, Ye. (2013). Interaktsiia yak kontseptualne poniattia mediakomunikatsii. [Interaction as a conceptual concept of media communications]. Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky, 51, 142–146.

Shevchenko, V. (2020). Multymediini istorii. [Multimedia Stories]. Kyiv.

Baños-Moreno, M.-J., Pastor-Sánchez, J.-A., & Martínez-Béjar, R. (2017). Interactivity features of Online Newspapers: from a facsimile model to a multimedia model one. Interactivity in online journals. Anales de Documentación, 20(2). https://doi.org/10.6018/analesdoc.20.2.282401

Chung, D. (2008). Interactive Features of Online Newspapers: Iden­tifying Patterns and Predicting Use of Engaged Readers. Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (3), 658–679.

Chung, D., Nah S. (2009). The Effects of Interactive News Presen­tation on Perceived User Satisfaction of Online Community Newspapers. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(4), 855–874. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2009.01473.x.

Deuze, M. (2001). Understanding the impact of the internet on new mediaprofessionalism mindsets and buzzwords. Ejournalist, 1(1), from: http://www.ejournalism.au.com/djournalist/deuze.

Deuze, M. (2003). The Web and its Journalisms: Considering the Consequences of Different Types of Newsmedia Online. New Media & Society, 5(2), 203–230. https://doi.org/10.1177/1461444803005002004

Dowling, D. (2019). Immersive Longform Storytelling. Media, Technology, Audience. https://doi.org/10.4324/9780429488290.

Kenney, K., Gorelik, A., & Mwangi, S. (2000). Interactive featu­res of online newspapers. First Monday, 5. https://doi.org/10.5210/fm.v5i1.720.

Liu, Y., Shrum, L. (2002). What is Interactivity and is it Always Such a Good Thing? Implications of Definition, Person, and Situation for the Influence of Interactivity on Advertising Effectiveness. Journal of Advertising, 31(4), 53–64. https://doi.org/10.1080/00913367.2002.10673685.

Motbinor, T. (2015). Interactive Features in Online Journalism: A Look at Online Editions of Ethiopian Newspapers. [Master thesis]. Addis Ababa University, from: http://etd.aau.edu.et/handle/123456789/26025.

Opgenhaffen, M. (2011). Multimedia, interactive and hypertextual features in divergent online news platforms: An exploratory study of Flemish

online news. First Monday. https://doi.org/10.5210/fm.v16i3.2826.

Palau-Sampio, D., Sánchez-García, P. (2020). Digital resources in the current journalistic narrative: Uses and limitations of hypertext, multimedia and interactivity. Communication & Society, 33(2), 1–16. https://doi.org/10.15581/003.33.2.1-16.

Pius Nedumkallel, J. (2020), Interactivity of Digital Media. International Journal of Interactive Communication Systems and Tech­nologies, 10(1), 13–30. https://doi.org/10.4018/ijicst.2020010102.

Ridi, R. (2018). Hypertext. Knowledge Organization, 45(5), 393–424. https://doi.org/10.5771/0943-7444-2018-5-393.

Rodríguez-Martínez, R., Codina, L., & Pedraza-Jiménez, R. (2010). Cibermedios y web 2.0: modelo de análisis y resultados de aplicación. El Profesional de la Informacion, 19(1), 35–44. https://doi.org/10.3145/epi.2010.ene.05.

Santos-Hermosa, G., Lopezosa, C., & Codina, L. (2022). Analysis of interac­tivity in digital journalism. Visualizations and Narratives in Media. Methods and trends, 12–24. https://doi.org/10.3145/indocs.2022.

Schultz, T. (1999). Interactive Options in Online Journalism: A Con­tent Ana­lysis of 100 U.S. Newspapers. Journal of Computer-Mediated Communica­tion, 5 (1). https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.1999.tb00331.x.

Stroud, N., Scacco, J., & Curry, A. (2015). The Presence and Use of Interactive Features on News Websites. Digital Journalism, 4(3), 339–358. https://doi.org/10.1080/21670811.2015.1042982.

van der Nat, R., Bakker, P., & Müller, E. (2024). The Imagined User: Creating Interactive Narratives in Journalism. Journalism Practice, 1–23. https://doi.org/10.1080/17512786.2024.2305641.

Karlsson M., Holt K. Journalism on the Web. Oxford Research Encyclopedia of Communication. 2016. URL: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.113.

Zagorulko, D. (2024). Engaging the Audience: Interactive Features in Ukrainian Online Media. Current Issues of Mass Communication, 35, 90–102. https://doi.org/10.17721/cimc.2024.35.90-102.

Pavlovska O. Udar po Pavlohradu: maty rydala nad tilom donky ta blahala pro dopomohu — podrobytsi. [A Strike on Pavlohrad: A Mother Wept over Her Daughter’s Body and Begged for Help — Details]. TSN. 2025. URL: https://tsn.ua/exclusive/udar-po-pavlohradu-maty-rydala-nad-tilom-donky-ta-blahala-pro-dopomohu-podrobytsi-2816183.html.

Markevych I. Chomu korpus "Okhmatdytu", yakyi obstriliala Rosiia, i dosi ne vidbudovanyi: podrobytsi. [Why the "Okhmatdyt" Building Shelled by Russia Has Not Yet Been Restored: Details]. TSN. 2025. URL: https://tsn.ua/exclusive/chomu-korpus-okhmatdytu-iakyy-obstriliala-rosiia-i-dosi-ne-vidbudovanyy-podrobytsi-2816261.html.

Kurlovych A. Pakistan ta Indiya stiahuiut viiska do kordonu: konflikt zahostryvsia cherez nyzku prychyn. [Pakistan and India Are Deploying Troops to the Border: The Conflict Has Escalated Due to Several Reasons]. 24 Kanal. 2025. URL: https://24tv.ua/geopolitics/terakt-kashmiri-cho­mu-konflikt-zagostirivsya_n2808210.

Moshovska D. Kadyrov propykhaie 17-richnoho syna do vlady, odnak tse seriozno b’є po yoho pozytsiiakh v Chechni. [Kadyrov Is Pushing His 17-Year-Old Son into Power, but This Seriously Harms His Positions in Chechnya]. 24 Kanal. 2025. URL: https://24tv.ua/kadirov-namagayetsya-pidstrahuvatis-17-richnim-sinom-shho-zagrozhuye_n2807619.

Kharkiv pid udarom: rosiiskyi dron vluchyv bilia budynku, postrazhdala dytyna. [Kharkiv under Attack: A Russian Drone Hit Near a House, a Child Was Injured]. 5 Kanal. 2025. URL: https://www.5.ua/regiony/kharkiv-pid-udarom-rosiiskyi-dron-vluchyv-bilia-budynku-postrazhdala-dytyna-350006.html.

U Kremli zavershylysia tryhodynni perehovory mizh Putinym i spets­предstavnykom Trampa — pro shcho hovoryly. [Three-Hour Talks between Putin and Trump’s Special Representative Concluded in the Kremlin — What They Discussed]. 5 Kanal. 2025. URL: https://www.5.ua/suspilstvo/u-kremli-zavershylysia-tryhodynni-perehovory-mizh-putinym-i-spetspredstavnykom-trampa-pro-shcho-hovoryly-349978.html.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Загорулько, Д. І. (2025). Інтерактивність, мультимедійність, гіпертекстуальність: співвідношення ключових характеристик онлайн-медіа . Обрії друкарства, (1(17), 205–219. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2025.1(17).324229

Номер

Розділ

Статті