Персональні дані як інструмент пропагандистських кампаній: ризики для інформаційної безпеки в Україні

Автор(и)

  • В. О. Каменчук кафедра видавничої справи та редагування Навчально-наукового видавничо-поліграфічного інституту, КПІ ім. Ігоря Сікорського, м. Київ, Україна https://orcid.org/0009-0004-4368-4366
  • С. Б. Фіялка кафедра видавничої справи та редагування Навчально-наукового видавничо-поліграфічного інституту, КПІ ім. Ігоря Сікорського, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-1855-7574

DOI:

https://doi.org/10.20535/2522-1078.2025.1(17).333979

Ключові слова:

персональні дані, персоналізована пропаганда, соціальні мережі, мобільні оператори, державні установи, кіберзахист, профіліювання, мікротаргетування

Анотація

Досліджено актуальну проблему захисту персональних даних в Україні в умовах цифровізації. Соціальні мережі, месенджери, мобільні оператори, державні установи та бізнес-додатки збирають значні обсяги особистої інформації, включаючи демографічні дані, геолокацію, дані про купівельну поведінку, політичні вподобання, що дає змогу створювати детальні профілі користувачів. Персональні дані можуть бути використані як з рекламною метою, так і для цілеспрямованих пропагандистських кампаній.
Соціальні мережі, з огляду на широке охоплення аудиторії та технічні можливості для збирання аналітики дій користувачів, не лише виступають ключовим джерелом персональних даних, а й становлять високий потенційний ризик через можливість їх використання для маніпулятивного впливу на користувачів, що може мати глибокі соціальні та політичні наслідки. Месенджери, такі як Telegram, становлять ризик через недостатній рівень контролю над зберіганням даних.

Посилання

Несенюк А., Мельник Т., Балашова Л. «За атакою стоять російські спецслужби». Понад 60 держреєстрів не працюють через кібератаку росіян на Мін’юст. Які наслідки й чим загрожує українцям потенційний витік даних. Forbes Ukraine. 20 грудня 2024. URL: https://forbes.ua/innovations/za-atakoyu-stoyat-rosiyski-spetssluzhbi-ponad-60-derzhreestriv-ne-pratsyuyut-cherez-ataku-rosiyan-na-minyust-yaki-naslidki-y-chim-zagrozhue-ukraintsyam-vitik-danikh-20122024-25742 (дата звернення: 22.12.2024).

Тарасовський Ю. Хакери перебували в системі «Київстару» з травня 2023 року. СБУ розкрила деталі кібератаки. Forbes Ukraine. 2024, 4 січня. URL: https://forbes.ua/news/khakeri-perebuvali-v-sistemi-kiivstar-z-travnya-2023-roku-sbu-04012024-18307 (дата звернення: 22.12.2024).

Центр стратегічних комунікацій. «НачШтабу»: Аналітична записка по Telegram-каналу. 2024, 17 вересня. URL: https://spravdi.gov.ua/telegram-kanal-nachshtabu/ (дата звернення 05.02.2025).

Berghel H. Malice Domestic: The Cambridge Analytica Dystopia. Computer. 2018, May 24. Vol. 51(5). Pp. 84–89. https://doi.org/10.1109/MC.2018.2381135.

Blasi Casagran C., Vermeulen M. Reflections on the murky legal practices of political micro-targeting from a GDPR perspective. International Data Privacy Law. 2021, November. Vol. 11(4). Pp. 348–359. https://doi.org/10.1093/idpl/ipab018.

Chadwick A., Vaccari C., Hall N. What Explains the Spread of Misin­formation in Online Personal Messaging Networks? Exploring the Role of Conflict Avoidance. Digital Journalism. 2023, May 10. Vol. 12(5). Pp. 574–593. https://doi.org/10.1080/21670811.2023.2206038.

Denisova K. Is Telegram, Ukraine’s most popular messenger app, a Russian Trojan horse? The Kyiv Independent. 2024, August 28. URL: https://kyivindependent.com/is-ukraines-most-popular-messenger-app-a-russian-trojan-horse/ (accessed on 01.02.2025)

Halan O., Skoromnyi V., Pustovit N. Big data technologies application in the activities of modern enterprises. Norwegian Journal of development of the International Science. 2022, October 26. No 95. Pp. 64–68. https://doi.org/10.5281/zenodo.7258922.

Haroon M., Chhabra A., Liu X., Mohapatra P., Shafiq Z., Wojcieszak M. YouTube, The Great Radicalizer? Auditing and Mitigating Ideological Biases in YouTube Recommendations. 2022. arXiv:2203.10666 [cs.CY]. https://doi.org/10.48550/arXiv.2203.10666.

Heawood J. Pseudo-public political speech: Democratic implications of the Cambridge Analytica scandal. Information Polity. 2018, November.

Vol. 23(4). Pp. 429–434. https://doi.org/10.3233/IP-180009.

Hinds J., Williams E., Joinson A. „It wouldn’t happen to me”: Privacy concerns and perspectives following the Cambridge Analytica scandal. International Journal of Human-Computer Studies. 2020, November. Vol. 143. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2020.102498.

Kitili J. What is Political Microtargeting and what are the risks involved?

The Centre for Intellectual Property and Information Technology Law

(CIPIT). 2022, August 5. URL: https://cipit.strathmore.edu/what-is-political-microtargeting-and-what-are-the-risks-involved/ (accessed on 24.02.2025).

La Morgia M., Mei A., Mongardini A., and Wu J. Uncovering the Dark Side of Telegram: Fakes, Clones, Scams, and Conspiracy Movements. 2021, November 29. arXiv:2111.13530 [cs.CY]. https://doi.org/10.48550/arXiv.2111.13530.

Leerssen P., Ausloos J., Zarouali B., Helberger N., de Vreese C. Platform ad archives: promises and pitfalls. Internet Policy Review. 2019, October 9. Vol. 8(4). https://doi.org/10.14763/2019.4.1421.

Marechal N. From Russia With Crypto: A Political History of Telegram. 8th USENIX Workshop on Free and Open Communications on the Internet (FOCI 18). 2018. URL: https://www.usenix.org/system/files/conference/foci18/foci18-paper-marchal.pdf (accessed on 14.12.2024)

Ó Fathaigh R., Dobber T., Zuiderveen Borgesius F., Shires J. Microtargeted propaganda by foreign actors: An interdisciplinary exploration. Maastricht Journal of European and Comparative Law. 2021, November 16. Vol. 28(6). Pp. 856–877. https://doi.org/10.1177/1023263X211042471.

Tappin B., Wittenberg C., Hewitt L., Rand D. Quantifying the potential persuasive returns to political microtargeting. PNAS. 2023, May 7. Vol. 120(25). https://doi.org/10.1073/pnas.2216261120.

Votta F., Kruschinski S., Hove M., Helberger N., Dobber T., de Vreese C. Who Does(n’t) Target You? Mapping the Worldwide Usage of Online Political Microtargeting. JQD:DM. 2024, May 1. Vol. 4. Pp. 1–73. https://doi.org/10.51685/jqd.2024.010.

Wu W., Ghazali M., Hazlin Huspi S. A Review of User Profiling Based on Social Networks. IEEE Access. 2024, July 19. Vol. 12. Pp. 122642–122670. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2024.3430987.

Zarouali B., Dobber T., De Pauw G., de Vreese C. Using a Personality-Profiling Algorithm to Investigate Political Microtargeting: Assessing the Persuasion Effects of Personality-Tailored Ads on Social Media. Communication Research. 2022, December. Vol. 49(8). Pp. 1066–1091. https://doi.org/10.1177/0093650220961965.

Zuiderveen Borgesius F., Möller J., Kruikemeier S., Ó Fathaigh R., Irion K., Dobber T., Bodo B., de Vreese C. Online Political Microtargeting: Promises and Threats for Democracy. Utrecht Law Review. 2018, February 9. Vol. 14(1). Pp. 82–96. https://doi.org/10.18352/ulr.420.

Zoroayka V., Lingelbach K., Rigole N. Privacy, security, and awareness per­cep­tions on the use of social media: a TikTok focus. Issues In Information Sys­tems. 2023. Vol. 24(4). Pp. 16–24. https://doi.org/10.48009/4_iis_2023_102.

REFERENCES

Nesenyuk, A., Melnyk, T., & Balashova, L. (2024). „Za atakoyu stoyat rosiyski spetssluzby”. Ponad 60 derzhreyestriv ne pratsyuyut cherez kiberataku rosiyan na Minjust. Yaki naslidky j chym zagrozhuye ukrayyintsyam potentsiynyy vytik danyh. [„Russian special services are behind the attack”. Over 60 state registries are out of service due to Russian cyberattack on the Ministry of Justice. What are the consequences and threats to Ukrainians from a potential data leak]. Forbes Ukraine. Retrieved 22 December 2024 from https://forbes.ua/innovations/za-atakoyu-stoyat-rosiyski-spetssluzhbi-ponad-60-derzhreestriv-ne-pratsyuyut-cherez-ataku-rosiyan-na-minyust-yaki-naslidki-y-chim-zagrozhue-ukraintsyam-vitik-danikh-20122024-2574.

Tarasovskyi, Y. (2024). Hakery perebuvaly v systemi „Kyivstaru” z travnya 2023 roku. SBU rozkryla detail kiberataky [Hackers were in Kyivstar’s system since May 2023. SBU revealed details of cyberattack]. Forbes Ukraine. Retrieved 22 December 2024 from https://forbes.ua/news/khakeri-perebuvali-v-sistemi-kiivstar-z-travnya-2023-roku-sbu-04012024-18307.

Tsentr stratehichnykh komunikatsii (2024). „NachShtabu”: Analitychna zapyska po Telegram-kanalu [„NachShtabu”: Analytical note on the Telegram channel]. Spravdi. Retrieved 5 February 2025 from https://spravdi.gov.ua/telegram-kanal-nachshtabu/.

Berghel, H. (2018). Malice domestic: The Cambridge Analytica dystopia. Computer, 51(5), 84–89. https://doi.org/10.1109/MC.2018.2381135.

Blasi Casagran, C., & Vermeulen, M. (2021). Reflections on the murky legal practices of political micro-targeting from a GDPR perspective. International Data Privacy Law, 11(4), 348–359. https://doi.org/10.1093/idpl/ipab018.

Chadwick, A., Vaccari, C., & Hall, N. A. (2023). What Explains the Spread of Misinformation in Online Personal Messaging Networks? Exploring the Role of Conflict Avoidance. Digital Journalism, 12(5), 574–593. https://doi.org/10.1080/21670811.2023.2206038.

Denisova, K. (2024). Is Telegram, Ukraine’s most popular messenger app, a Russian Trojan horse? The Kyiv Independent. Retrieved 15 December 2024 from https://kyivindependent.com/is-ukraines-most-popular-messenger-app-a-russian-trojan-horse/.

Halan, O., Skoromnyi, V., & Pustovit, N. (2022). Big data technologies application in the activities of modern enterprises. Norwegian Journal of Development of the International Science, 95, 64–68. https://doi.org/10.5281/zenodo.7258922.

Haroon, M., Chhabra, A., Liu, X., Mohapatra, P., Shafiq, Z., & Wojcieszak, M. (2022). YouTube, the great radicalizer? Auditing and mitigating ideological biases in YouTube recommendations. arXiv:2203.10666 [cs.CY]. https://doi.org/10.48550/arXiv.2203.10666.

Heawood, J. (2018). Pseudo-public political speech: Democratic implications of the Cambridge Analytica scandal. Information Polity, 23(4), 429–434. https://doi.org/10.3233/IP-180009.

Hinds, J., Williams, E., & Joinson, A. (2020). „It wouldn’t happen to me”: Privacy concerns and perspectives following the Cambridge Analytica scandal. International Journal of Human-Computer Studies, 143, 102498. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2020.102498.

Kitili, J. (2022). What is political microtargeting and what are the risks involved? The Centre for Intellectual Property and Information Technology Law (CIPIT). Retrieved February 8, 2025, from https://cipit.strathmore.edu/what-is-political-microtargeting-and-what-are-the-risks-involved/.

La Morgia, M., Mei, A., Mongardini, A., & Wu, J. (2021). Uncovering the dark side of Telegram: Fakes, clones, scams, and conspiracy movements. arXiv:2111.13530 [cs.CY]. https://doi.org/10.48550/arXiv.2111.13530

Leerssen, P., Ausloos, J., Zarouali, B., Helberger, N., & de Vreese, C. (2019). Platform ad archives: Promises and pitfalls. Internet Policy Review, 8(4). https://doi.org/10.14763/2019.4.1421.

Marechal, N. (2018). From Russia with crypto: A political history of Telegram. 8th USENIX Workshop on Free and Open Communications on the Internet (FOCI 18). Retrieved 18 December 2024 from https://www.usenix.org/system/files/conference/foci18/foci18-paper-marchal.pdf.

Ó Fathaigh, R., Dobber, T., Zuiderveen Borgesius, F., & Shires, J. (2021). Microtargeted propaganda by foreign actors: An interdisciplinary exploration. Maastricht Journal of European and Comparative Law, 28(6), 856–877. https://doi.org/10.1177/1023263X211042471.

Tappin, B., Wittenberg, C., Hewitt, L., & Rand, D. (2023). Quantifying the potential persuasive returns to political microtargeting. PNAS, 120(25). https://doi.org/10.1073/pnas.2216261120.

Votta, F., Kruschinski, S., Hove, M., Helberger, N., Dobber, T., & de Vreese, C. (2024). Who does(n’t) target you? Mapping the worldwide usage of online political microtargeting. Journal of Quantitative Description: Digital Media, 4, 1-73. https://doi.org/10.51685/jqd.2024.010.

Wu, W., Ghazali, M., & Hazlin Huspi, S. (2024). A review of user profiling based on social networks. IEEE Access, 12, 122642–122670. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2024.3430987.

Zarouali, B., Dobber, T., De Pauw, G., & de Vreese, C. (2022). Using a personality-profiling algorithm to investigate political microtargeting: Assessing the persuasion effects of personality-tailored ads on social media. Communication Research, 49(8), 1066–1091. https://doi.org/

1177/0093650220961965.

Zuiderveen Borgesius, F., Möller, J., Kruikemeier, S., Ó Fathaigh, R., Irion, K., Dobber, T., Bodo, B., & de Vreese, C. (2018). Online political microtargeting: Promises and threats for democracy. Utrecht Law Review, 14(1), 82–96. https://doi.org/10.18352/ulr.420.

Zoroayka, V., Lingelbach, K., & Rigole, N. (2023). Privacy, security, and awareness perceptions on the use of social media: A TikTok focus. Issues in Information Systems, 24(4), 16–24. https://doi.org/10.48009/4_iis_2023_102.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-01

Як цитувати

Каменчук, В. О., & Фіялка, С. Б. (2025). Персональні дані як інструмент пропагандистських кампаній: ризики для інформаційної безпеки в Україні. Обрії друкарства, (1(17), 95–110. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2025.1(17).333979

Номер

Розділ

Статті