Емоційні тригери в українському медійному дискурсі воєнного часу: виклики та загрози впливу (на прикладі сумського регіонального видання «Кордон.Медіа»)
DOI:
https://doi.org/10.20535/2522-1078.2025.1(17).334089Ключові слова:
інформаційний простір, медіатекст, мультимедійний контент, емоційний тригер, соціокомунікаційний дискурс, медіавплив, цільова аудиторіяАнотація
Медіатекст загалом або окремі його елементи можуть впливати на емоційний стан читача і маніпулювати його поведінкою. Медіаграмотність та інформаційна безпека нині в умовах війни є критично значимі, адже дозволяють реалістично сприймати дійсність, відповідно — уникати загроз і негативних наслідків. За таких обставин пояснювати цільовій аудиторії різницю між якісним медіаконтентом та емоційними текстами є однією із базових функцій сучасного соціокультурного дискурсу. Мета дослідження полягає у визначенні й виокремленні емоційних тригерів в українському медіаполі
як інструменту впливу на свідомість реципієнтів. Специфіку об’єкта дослідження було визначено за допомогою загально- й спеціальнонаукових та емпіричних методів: описовий — дозволив означити особливості емоційних тригерів, порівняльний — встановити прийоми використання цих тригерів, контент-аналізу — уможливив ідентифікацію їх різновидів.
Посилання
Близняк О., Гуменна К. Інструменти інформаційної війни росії проти України під час повномасштабного вторгнення 2022–2024 рр. // Політичне життя. Серія: Політична культура та ідеологія. 2024. № 2. С. 145–149. DOI: DOI: https://doi.org/10.31558/2519-2949.2024.2.19.
Гетьманчук М. «Гібридна війна» Росії проти України: інформаційний аспект // Військово-науковий вісник. 2017. Вип. 27. С. 296–307.
Добродум О. В., Мартинюк Е. І., Никитченко О. Е. Комунікативні рефлексії під час війни: образ ворога в сучасних медіа // Академічні студії. Серія «Гуманітарні науки». 2024. № 3. С. 65–71. DOI: https://doi.org/10.52726/as.humanities/2024.3.9.
Заболотна Т. Роль вербальних і невербальних засобів вираження емоцій у художньому тексті // Теоретична і дидактична філологія. 2023. № 36. С. 153–163. DOI: https://doi.org/10.31470/2309-1517-2023-36-153-163.
Мельникова-Курганова О., Кожаріна В. Трансформація інструментарію інформаційної гігієни в контексті російсько-української війни // Образ. 2024. Вип. 3(46). С. 21–31. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.3(46)-21-31.
Петрик В., Бедзь В., Присяжнюк М. Інформаційно-психологічне протиборство. 2-ге вид. Київ : ПАТ «ВІПОЛ», 2018. 386 с.
Петрик В. Сутність інформаційної безпеки держави, суспільства та особи // Юридичний журнал. 2009. № 5. С. 122–134.
Петрик В. Сутність і особливості проведення спеціальних інформаційних операцій та акцій інформаційного впливу // Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони. 2009. № 3(6). С. 71–75.
Психолінгвістичні механізми маніпуляції у сучасному інформаційному просторі: стратегії впливу та протидії / Гудзенко О. Г., Пастрик Т. В., Лазько А. М., Гальчун Н. П. // Академічні студії. Серія «Гуманітарні науки». 2024. № 4. С. 66–76. DOI: https://doi.org/10.52726/as.humanities/2024.4.10.
Юрченко В., Адамчук Ю. Віртуальні інструменти ведення війни. Війна в Україні: зроблені висновки та незасвоєні уроки : зб. тез Міжнар. наук.-практ. конф. Львів, 22–23 лютого 2024 року / упор. У. О. Цмоць. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2024. С. 1058–1062. URL: https://dspace.nadpsu.edu.ua/bitstream/123456789/4076/1/3.13.pdf (дата звернення: 28.04.2025).
Charles A., Hare-Duke L., Nudds H., Franklin D., Llewellyn-Beardsley J., Rennick-Egglestone S., ... & Slade M. . Typology of content warnings and trigger warnings: Systematic review. // PloS one. 2022. № 17 (5). e0266722. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0266722.
Many americans say made-up news is a critical problem that needs to be fixed // Pew Research Center's Journalism Project. URL : https://www.pewresearch.org/journalism/2019/06/05/many-americans-say-made-up-news-is-a-critical-problem-that-needs-to-be-fixed/ (дата звернення: 28.04.2025).
Rachmad Y. E. From Emotional Triggers To Social Media Algorithms. 2024. URL : https://surl.gd/jzehah.
Rubin V. L., Chen Y., Conroy N. K. Deception detection for news: three types of fakes. // Proceedings of the association for information science and technology. 2015. Vol. 52, no. 1. P. 1–4. DOI: https://doi.org/10.1002/pra2.2015.145052010083.
Wang J. Z., Zhao S., Wu C., Adams R. B., Newman M. G., Shafir T., & Tsachor, R. Unlocking the emotional world of visual media: An overview of the science, research, and impact of understanding emotion // Proceedings of the IEEE, 111(10). 2023. 1236–1286. DOI : 10.1109/JPROC.2023.323517.
REFERENCES
Blyzniak, O., & Humenna, K. (2024). Instrumenty informatsiynoyi viyny rosiyi proty Ukrayiny pid chas povnomasshtabnoho vtorhnennya 2022–2024 rr. [Tools of Russia’s Information Warfare Against Ukraine During the Full-Scale Invasion of 2022–2024]. Political Life. Series: Political Culture and Ideology, (2), 145–149. https://doi.org/10.31558/2519-2949.2024.2.19.
Hetmanchuk, M. (2017). «Hibrydna viyna» Rosiyi proty Ukrayiny: informatsiynyy aspekt [Russia's «Hybrid War» Against Ukraine: The Informational Aspect]. Military-scientific journal, (27), 296–307.
Dobrodum, O. V., Martyniuk, E. I., & Nykytenko, O. E. (2024). Komunikatyvni refleksiyi pid chas viyny: obraz voroha v suchasnykh media [Communicative Reflections During Wartime: The Image of the Enemy in Modern Media]. Academic Studies. Series «Humanities», (3), 65–71. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2024.3.9.
Zabolotna, T. (2023). Rol’ verbal’nykh i neverbal’nykh zasobiv vyrazhennya emotsiy u khudozhn’omu teksti [The Role of Verbal and Nonverbal Means of Expressing Emotions in Literary Texts]. Theoretical and Didactic Philology, (36), 153–163. https://doi.org/10.31470/2309-1517-2023-36-153-163.
Melnykova-Kurhanova, O., & Kozharina, V. (2024). Transformatsiya instrumentariyu informatsiynoyi hihiyeny v konteksti rosiys’ko-ukrayins’koyi viyny [Transformation of Information Hygiene Tools in the Context of the Russian-Ukrainian War]. Obraz, 3(46), 21–31. https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.3(46)-21-31.
Petryk, V., Bedz, V., & Prysiazhniuk, M. (2018). Informatsiyno-psykholohichne protyborstvo [Information and Psychological Confrontation] (2nd ed.). Kyiv: VIPOL.
Petryk, V. (2009). Sutnist’ informatsiynoyi bezpeky derzhavy, suspil’stva ta osoby [The Essence of information security of State, Society, and Individual Information Security]. Juridical Journal, (5), 122–134.
Petryk, V. (2009). Sutnist’ i osoblyvosti provedennya spetsial'nykh informatsiynykh operatsiy ta aktsiy informatsiynoho vplyvu [The Essence and Features of Conducting of Special Information Operations and Influence Campaigns]. Modern Information Technologies in the Sphere of Security and Defence, 3(6), 71–75.
Hudzenko, O. H., Pastryk, T. V., Lasko, A. M., & Halchun, N. P. (2024). Psykholinhvistychni mekhanizmy manipulyatsiyi u suchasnomu informatsiynomu prostori: stratehiyi vplyvu ta protydiyi [Psycholinguistic Mechanisms of Manipulation in the Modern Information Space: Strategies of Influence and Resistance]. Academic Studies. Series «Humanities», (4), 66–76. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2024.4.10.
Yurchenko, V., & Adamchuk, Y. (2024). Virtual’ni instrumenty vedennya viyny [Virtual Tools of Warfare]. https://dspace.nadpsu.edu.ua/bitstream/123456789/4076/1/3.13.pdf.
Charles, A., Hare-Duke, L., Nudds, H., Franklin, D., Llewellyn-Beardsley, J., Rennick-Egglestone, S., ... & Slade, M. (2022). Typology of Content Warnings and Trigger Warnings: Systematic Review. PloS ONE, 17(5), e0266722. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0266722.
Pew Research Center's Journalism Project. (2019, June 5). Many Americans Say Made-Up News is a Critical Problem That Needs to Be Fixed. https://www.pewresearch.org/journalism/2019/06/05/many-americans-say-made-up-news-is-a-critical-problem-that-needs-to-be-fixed/.
Rachmad, Y. E. (2024). From Emotional Triggers to Social Media Algorithms. https://surl.gd/jzehah.
Rubin, V. L., Chen, Y., & Conroy, N. K. (2015). Deception Detection for News: Three Types of Fakes. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 52(1), 1–4. https://doi.org/10.1002/pra2.2015.145052010083.
Wang, J. Z., Zhao, S., Wu, C., Adams, R. B., Newman, M. G., Shafir, T., & Tsachor, R. (2023). Unlocking the Emotional World of Visual Media: An Overview of the Science, Research, and Impact of Understanding Emotion. Proceedings of the IEEE, 111(10), 1236–1286. https://doi.org/10.1109/JPROC.2023.3273517.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ковальова Т. В., Токар Ю. В., Колодич Ю. О.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.