Емоційні тригери в українському медійному дискурсі воєнного часу: виклики та загрози впливу (на прикладі сумського регіонального видання «Кордон.Медіа»)

Автор(и)

  • Т. В. Ковальова Сумський державний університет, м. Суми, Україна https://orcid.org/0000-0002-6551-4139
  • Ю. В. Токар Сумський державний університет, м. Суми, Україна https://orcid.org/0009-0005-7314-9249
  • Ю. О. Колодич Сумський державний університет, м. Суми, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2522-1078.2025.1(17).334089

Ключові слова:

інформаційний простір, медіатекст, мультимедійний контент, емоційний тригер, соціокомунікаційний дискурс, медіавплив, цільова аудиторія

Анотація

Медіатекст загалом або окремі його елементи можуть впливати на емоційний стан читача і маніпулювати його поведінкою. Медіаграмотність та інформаційна безпека нині в умовах війни є критично значимі, адже дозволяють реалістично сприймати дійсність, відповідно — уникати загроз і негативних наслідків. За таких обставин пояснювати цільовій аудиторії різницю між якісним медіаконтентом та емоційними текстами є однією із базових функцій сучасного соціокультурного дискурсу. Мета дослідження полягає у визначенні й виокремленні емоційних тригерів в українському медіаполі
як інструменту впливу на свідомість реципієнтів. Специфіку об’єкта дослідження було визначено за допомогою загально- й спеціальнонаукових та емпіричних методів: описовий — дозволив означити особливості емоційних тригерів, порівняльний — встановити прийоми використання цих тригерів, контент-аналізу — уможливив ідентифікацію їх різновидів.

Посилання

Близняк О., Гуменна К. Інструменти інформаційної війни росії проти України під час повномасштабного вторгнення 2022–2024 рр. // Полі­тичне життя. Серія: Політична культура та ідеологія. 2024. № 2. С. 145–149. DOI: DOI: https://doi.org/10.31558/2519-2949.2024.2.19.

Гетьманчук М. «Гібридна війна» Росії проти України: інформаційний аспект // Військово-науковий вісник. 2017. Вип. 27. С. 296–307.

Добродум О. В., Мартинюк Е. І., Никитченко О. Е. Комунікативні рефлексії під час війни: образ ворога в сучасних медіа // Академічні студії. Серія «Гуманітарні науки». 2024. № 3. С. 65–71. DOI: https://doi.org/10.52726/as.humanities/2024.3.9.

Заболотна Т. Роль вербальних і невербальних засобів вираження емоцій у художньому тексті // Теоретична і дидактична філологія. 2023. № 36. С. 153–163. DOI: https://doi.org/10.31470/2309-1517-2023-36-153-163.

Мельникова-Курганова О., Кожаріна В. Трансформація інструментарію інформаційної гігієни в контексті російсько-української війни // Образ. 2024. Вип. 3(46). С. 21–31. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.3(46)-21-31.

Петрик В., Бедзь В., Присяжнюк М. Інформаційно-психологічне протиборство. 2-ге вид. Київ : ПАТ «ВІПОЛ», 2018. 386 с.

Петрик В. Сутність інформаційної безпеки держави, суспільства та особи // Юридичний журнал. 2009. № 5. С. 122–134.

Петрик В. Сутність і особливості проведення спеціальних інформаційних операцій та акцій інформаційного впливу // Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони. 2009. № 3(6). С. 71–75.

Психолінгвістичні механізми маніпуляції у сучасному інформацій­ному просторі: стратегії впливу та протидії / Гудзенко О. Г., Пастрик Т. В., Лазько А. М., Гальчун Н. П. // Академічні студії. Серія «Гуманітарні науки». 2024. № 4. С. 66–76. DOI: https://doi.org/10.52726/as.humanities/2024.4.10.

Юрченко В., Адамчук Ю. Віртуальні інструменти ведення війни. Війна в Україні: зроблені висновки та незасвоєні уроки : зб. тез Міжнар. наук.-практ. конф. Львів, 22–23 лютого 2024 року / упор. У. О. Цмоць. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2024. С. 1058–1062. URL: https://dspace.nadpsu.edu.ua/bitstream/123456789/4076/1/3.13.pdf (дата звернення: 28.04.2025).

Charles A., Hare-Duke L., Nudds H., Franklin D., Llewellyn-Beardsley J., Rennick-Egglestone S., ... & Slade M. . Typology of content warnings and trigger warnings: Systematic review. // PloS one. 2022. № 17 (5). e0266722. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0266722.

Many americans say made-up news is a critical problem that needs to be fixed // Pew Research Center's Journalism Project. URL : https://www.pewresearch.org/journalism/2019/06/05/many-americans-say-made-up-news-is-a-critical-problem-that-needs-to-be-fixed/ (дата звернення: 28.04.2025).

Rachmad Y. E. From Emotional Triggers To Social Media Algorithms. 2024. URL : https://surl.gd/jzehah.

Rubin V. L., Chen Y., Conroy N. K. Deception detection for news: three types of fakes. // Proceedings of the association for information science and technology. 2015. Vol. 52, no. 1. P. 1–4. DOI: https://doi.org/10.1002/pra2.2015.145052010083.

Wang J. Z., Zhao S., Wu C., Adams R. B., Newman M. G., Shafir T., & Tsachor, R. Unlocking the emotional world of visual media: An overview of the science, research, and impact of understanding emotion // Proceedings of the IEEE, 111(10). 2023. 1236–1286. DOI : 10.1109/JPROC.2023.323517.

REFERENCES

Blyzniak, O., & Humenna, K. (2024). Instrumenty informatsiynoyi viyny rosiyi proty Ukrayiny pid chas povnomasshtabnoho vtorhnennya 2022–2024 rr. [Tools of Russia’s Information Warfare Against Ukraine During the Full-Scale Invasion of 2022–2024]. Political Life. Series: Political Culture and Ideology, (2), 145–149. https://doi.org/10.31558/2519-2949.2024.2.19.

Hetmanchuk, M. (2017). «Hibrydna viyna» Rosiyi proty Ukrayiny: informatsiynyy aspekt [Russia's «Hybrid War» Against Ukraine: The Informational Aspect]. Military-scientific journal, (27), 296–307.

Dobrodum, O. V., Martyniuk, E. I., & Nykytenko, O. E. (2024). Komu­ni­katyvni refleksiyi pid chas viyny: obraz voroha v suchasnykh media [Communicative Reflections During Wartime: The Image of the Enemy in Modern Media]. Academic Studies. Series «Humanities», (3), 65–71. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2024.3.9.

Zabolotna, T. (2023). Rol’ verbal’nykh i neverbal’nykh zasobiv vyrazhennya emotsiy u khudozhn’omu teksti [The Role of Verbal and Nonverbal Means of Expressing Emotions in Literary Texts]. Theoretical and Didactic Philology, (36), 153–163. https://doi.org/10.31470/2309-1517-2023-36-153-163.

Melnykova-Kurhanova, O., & Kozharina, V. (2024). Transformatsiya instrumentariyu informatsiynoyi hihiyeny v konteksti rosiys’ko-ukra­yins’koyi viyny [Transformation of Information Hygiene Tools in the Context of the Russian-Ukrainian War]. Obraz, 3(46), 21–31. https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.3(46)-21-31.

Petryk, V., Bedz, V., & Prysiazhniuk, M. (2018). Informatsiyno-psykho­lohichne protyborstvo [Information and Psychological Confron­tation] (2nd ed.). Kyiv: VIPOL.

Petryk, V. (2009). Sutnist’ informatsiynoyi bezpeky derzhavy, suspil’stva ta osoby [The Essence of information security of State, Society, and Individual Information Security]. Juridical Journal, (5), 122–134.

Petryk, V. (2009). Sutnist’ i osoblyvosti provedennya spetsial'nykh informatsiynykh operatsiy ta aktsiy informatsiynoho vplyvu [The Essence and Features of Conducting of Special Information Operations and Influence Campaigns]. Modern Information Technologies in the Sphere of Security and Defence, 3(6), 71–75.

Hudzenko, O. H., Pastryk, T. V., Lasko, A. M., & Halchun, N. P. (2024). Psykholinhvistychni mekhanizmy manipulyatsiyi u suchasnomu informa­tsiy­nomu prostori: stratehiyi vplyvu ta protydiyi [Psycholinguistic Mecha­nisms of Manipulation in the Modern Information Space: Strategies of Influence and Resistance]. Academic Studies. Series «Humanities», (4), 66–76. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2024.4.10.

Yurchenko, V., & Adamchuk, Y. (2024). Virtual’ni instrumenty vedennya viyny [Virtual Tools of Warfare]. https://dspace.nadpsu.edu.ua/bitstream/123456789/4076/1/3.13.pdf.

Charles, A., Hare-Duke, L., Nudds, H., Franklin, D., Llewellyn-Beardsley, J., Rennick-Egglestone, S., ... & Slade, M. (2022). Typology of Content Warnings and Trigger Warnings: Systematic Review. PloS ONE, 17(5), e0266722. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0266722.

Pew Research Center's Journalism Project. (2019, June 5). Many Americans Say Made-Up News is a Critical Problem That Needs to Be Fixed. https://www.pewresearch.org/journalism/2019/06/05/many-americans-say-made-up-news-is-a-critical-problem-that-needs-to-be-fixed/.

Rachmad, Y. E. (2024). From Emotional Triggers to Social Media Algorithms. https://surl.gd/jzehah.

Rubin, V. L., Chen, Y., & Conroy, N. K. (2015). Deception Detection for News: Three Types of Fakes. Proceedings of the Association for Infor­mation Science and Technology, 52(1), 1–4. https://doi.org/10.1002/pra2.2015.145052010083.

Wang, J. Z., Zhao, S., Wu, C., Adams, R. B., Newman, M. G., Shafir, T., & Tsachor, R. (2023). Unlocking the Emotional World of Visual Media: An Overview of the Science, Research, and Impact of Understanding Emotion. Proceedings of the IEEE, 111(10), 1236–1286. https://doi.org/10.1109/JPROC.2023.3273517.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-01

Як цитувати

Ковальова, Т. В., Токар, Ю. В., & Колодич, Ю. О. (2025). Емоційні тригери в українському медійному дискурсі воєнного часу: виклики та загрози впливу (на прикладі сумського регіонального видання «Кордон.Медіа»). Обрії друкарства, (1(17), 233–244. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2025.1(17).334089

Номер

Розділ

Статті