Чутливі візуальні медіафрейми в соцмережах: репрезентація поховань військовослужбовців
DOI:
https://doi.org/10.20535/2522-1078.2025.1(17).334096Ключові слова:
соціальна мережа, фотографія, медіафреймування, етика, чутливий контент, візуальний контент, страждання, російсько-українська війна, військовослужбовець, поховання, військовий похоронАнотація
Сьогодні цифрове середовище зазнає безперервної еволюції, що виступає одним із ключових факторів диференціації мережевих платформ від інших технологічних рішень. Цифрові застосунки володіють потенціалом формування соціальних тенденцій, забезпечуючи кожному користувачеві можливість долучитися до їхнього творення.
В умовах широкомасштабної російської агресії проти України ретрансляція деяких явищ відбувається виключно через екран, що формує їх сприйняття як медіа-конструйованого феномену. Завдяки медіапродукту платформи трансформують розуміння наративних подій, таких як репрезентація поховань військовослужбовців. Саме візуальна наповненість соцмереж дає змогу простежити, як саме відтворюється інформація про подію.
У статті виокремлюються соціальні мережі Facebook і Instagram, бо саме вони мають показовий візуальний матеріал, що висвітлює чутливі теми, такі як церемоніал поховання військовослужбовців.
Посилання
Bahrini R., Qaffas A.A. Impact of Information and Communication Technology on Economic Growth: Evidence from Developing Countries. Economies. 2019, 7, 21. https://doi.org/10.3390/economies7010021.
Bamford-Beattie C. Посібник для батьків про налаштування конфіденційності у Facebook. Kidslox. https://kidslox.com/ua/guide-to/privacy-settings-on-facebook/ (дата звернення: 08.04.2025).
Butler J. Torture and the Ethics of Photography. Environment and Planning D: Society and Space. 2007. Vol. 25, no. 6. P. 951–966. https://doi.org/10.1068/d2506jb.
Children and Adolescents and Digital Media / Y. (Reid Chassiakos et al. Pediatrics). 2016. Vol. 138, no. 5. https://doi.org/10.1542/peds.2016-2593.
Coleman R. Inclusive design. Human factors in product design: current practice and future trends. Taylor & Francis, 1999. London. P. 159–170.
Digital 2024: Ukraine — DataReportal — Global Digital Insights. DataReportal — Global Digital Insights. URL: https://datareportal.com/reports/digital-2024-ukraine.
DU, Liang, et al. GARP-face: Balancing privacy protection and utility preservation in face de-identification. In: IEEE international joint conference on biometrics. IEEE, 2014. p. 1–8.
Facts and figures 2021. ITU: Committed to connecting the world. URL: https://www.itu.int/itu-d/reports/statistics/facts-figures-2021/ (дата звернення: 08.04.2025).
Feuston, J. L., Taylor, A. S., & Piper, A. M.. Conformity of Eating Disorders through Content Moderation. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 4(CSCW1), 2020. Article 40. P. 1–28.
Haimson, O. L., & Hoffmann, A. L. Constructing and enforcing «authentic» identity online: Facebook, real names, and non-normative identities. First Monday, 2016. 21(6). https://doi.org/10.5210/fm.v21i6.6791.
Hanusch F. Sensationalizing death? Graphic disaster images in the tabloid and broadsheet press. European Journal of Communication. 2013. 28(5), P. 497–513.
ILIA, Panagiotis, et al. Face/off: Preventing privacy leakage from photos in social networks. In: Proceedings of the 22nd ACM SIGSAC Conference on computer and communications security. 2015. p. 781–792. https://doi.org/10.1145/2810103.2813603.
Klonick K. The New Governors: The people, rules, and processes governing online speech. Harvard Law Review, 2018. 131(6), 1598–1670. URL: https://harvardlawreview.org/print/vol-131/the-new-governors-the-people-rules-and-processes-governing-online-speech/ (дата звернення: 08.04.2025).
Lindgren L. Monumentum: Muistomerkkien aatteita ja aikaa. Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2000. 287 p.
Matias, J. and Johnson, Amy and Boesel, Whitney Erin and Keegan, Brian and Friedman, Jaclyn and DeTar, Charlie, Reporting, Reviewing, and Responding to Harassment on Twitter (May 13, 2015).
Morse T. Covering the Dead: Death images in Israeli newspapers — ethics and praxis.Journalism Studies. 2013. 15(1), P. 98–113.
Roberts S. T. Commercial content moderation: Digital laborers’ dirty work. The Intersectional internet: Race, sex, class and culture online. 2016. pp. 147–160. URL: https://ir.lib.uwo.ca/cgi/viewcontent.cgi?article=1012&context=commpub (дата звернення: 08.04.2025).
Roberts, Sarah T. Commercial Content Moderation: Digital Laborers’ Dirty Work. In The Intersectional Internet: Race, Sex, Class and Culture Online, S. U. Noble and B. Tynes (Eds.). Peter Lang Publishing. 2016.
Scott S. A. Q. Social media memorialising and the public death event : thesis. 2017. URL: http://qmro.qmul.ac.uk/xmlui/handle/123456789/31865 (дата звернення: 08.04.2025).
Silva, M.F.S., & Eldridge II, S.A. The Ethics of Photo journalism in the Digital Age. Routledge, 2020, 162 pp.
SUN, Qianru, et al. Natural and effective obfuscation by head inpainting. In: Proceedings of the IEEE conference on computer vision and pattern recognition. 2018. p. 5050–5059. URL: https://openaccess.thecvf.com/content_cvpr_2018/papers/Sun_Natural_and_Effective_CVPR_2018_paper.pdf (дата звернення: 08.04.2025).
Tarleton Gillespie. Custodians of the Internet: Platforms, Content Moderation, and the Hidden Decisions That Shape Social Media, New Haven, CT: Yale University Press, 2018, 304 pp.
Twenge J. M., Martin G. N., Spitzberg B. H. Trends in U.S. Adolescents’ media use, 1976–2016: The rise of digital media, the decline of TV, and the (near) demise of print. Psychology of Popular Media Culture. 2019. Vol. 8, no. 4. P. 329–345. URL: https://doi.org/10.1037/ppm0000203.
Баранецька А. Д. Візуалізація медіаконтенту як важливий складник реалізації комунікації. Журналістика та реклама: вектори взаємодії : тези доп. Міжнар. наук.-практ. конф, м. Київ. Київ, 2019. С. 54–57.
Бойко І. І. Медіа як ретранслятор соціальних проблем у констукціоністському підході до фреймінгу. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2014. Вип. 62. С. 146–156. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stapttp_2014_62_20.
Візуальний контент у соцмережах: ключ до успіху. WebMate. URL: https://webmate.ua/rol-vizualnogo-kontentu-v-socialnih-merezhah (дата звернення: 08.04.2025).
Гарматій О., Онуфрів С. Соціальні мережі як джерело інформації у роботі журналіста. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Журналістика». 2021. № 2. С. 45–52.
Григорова З. В. Нові медіа, соціальні медіа, соціальні мережі — ієрархія інформаційного простору. Технологія і техніка друкарства : зб. наук. пр. 2017. Вип. 3 (57). С. 93–100.
Кислюк К. Рівень українізації та суспільної актуальності топових акаунтів YouTube, Instagram, TikTok. Культура України. 2023. № 79. С. 7–18.
Кіца М. Роль соціальних мереж у сучасній журналістиці. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Журналістські науки. 2018. № 896. С. 98–105.
Кулаковська Х. Візуальний контент інтернет-ЗМІ: термінологічні засади дослідження. Вісник Книжкової палати. 2012. № 6. С. 1–40.
Лисенко, Л. Криза етики візуальної репрезентації війни (вимір фотографії). 2023. Образ. 2023. Вип. 3 (43). С. 37–46. https://doi.org/10.21272/Obraz.2023.3(43)-37-46.
Мусієнко, О. Новітні аудіовізуальні інструменти репрезентації української ідентичності на відеохостингах в умовах російсько-української війни. Культура України. 2022. № 78. С. 30–37.
Семен Н. Роль соціальної мережі Instagram у популяризації журналістського контенту. Вісник Національного університету «Львівська політехніка», 2022. №1(3). С. 74–79.
Семен Н. Особливості подачі інформації про пандемію COVID-19 в Instagram-акаунтах таких українських медіа (на прикладі профілів телеканалів «НТА» та «Україна 24»). Держава та регіони. Серія «Соціальні комунікації». 2021. № 2. С. 130–135.
Таран О. Громадянські практики вшанування загиблих — нові форми міської комеморації в умовах російсько-української війни. Народна творчість та етнологія. 2023. № 1. С. 36-47. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001407200 (дата звернення: 08.04.2025).
Терещенко І. Ю. Візуалізація та представлення бібліотечного контенту в соціальних медіа. Бібліотека. Наука. Комунікація: актуальні тенденції у цифрову епоху: матеріали міжнар. наук. конф., (м. Київ, 8–10 жовт. 2019 р.). Київ, 2019. Т. 2. С. 71–74.
Тріщук Р. Л., Войтюк Т. О. Візуальний контент у соціальних мережах. Технологія і техніка друкарства. 2022. № 3(77). С. 73–81.
У Києві попрощалися із захисником та активістом Павлом Петриченком. Instagram. URL: https://www.instagram.com/p/C58nOOciWAl/?igsh=dWV1MnBvbWZ4Y2Jj (дата звернення: 06.04.2025).
Шаманська А. С. Тренди у візуалізації даних в сучасних новинних онлайн-медіа. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». 2018. № 9. С. 32–36.
Шевченко В. Е. Становлення наукової думки щодо мови візуальної комунікації. Вісник книжкової палати. 2014. № 9. С. 6–9.
Що таке модерація контенту? Самоосвіта. URL: https://samoosvita.in.ua/scho-take-moderatsiya-kontentu (дата звернення: 01.04.2025).
Юрій Рильчук. В Івано-Франківську попрощалися із загиблим захисником Максимом Ємцем з позивним «Єнот». Facebook. URL: https://www.facebook.com/Ukrinform/posts/pfbid02BoyC8jATEzLfXQzTEMPXEBxBt3yCesCYWBvvLTig5jF7pJmRvVWgeG3c5DkYbknfl. (дата звернення: 05.04.2025).
REFERENCES
Bahrini, R., & Qaffas, A. A. (2019). Impact of Information and Communication Technology on Economic Growth: Evidence from Developing Countries. Economies, 7(1), 21. URL: https://doi.org/10.3390/economies7010021.
Bamford-Beattie, C. (2023, March 16). Posibnyk dlia batkiv pro nalashtuvannia konfidentsiinosti u Facebook [A Parent's Guide to Privacy Settings on Facebook]. Kidslox. Retrieved 1 April 2025 from URL:https://kidslox.com/ua/guide-to/privacy-settings-on-facebook/.
Butler, J. (2007). Torture and the Ethics of Photography. Environment and Planning D: Society and Space, 25(6), 951–966. URL: https://doi.org/10.1068/d2506jb.
Children and Adolescents and Digital Media / Y. (. Reid Chassiakos et al. Pediatrics. (2016). Vol. 138, no. 5. URL: https://doi.org/10.1542/peds.2016-2593.
Coleman, R (1999). Inclusive design. Human factors in product design: current practice and future trends. Taylor & Francis, London: 159–170.
Digital 2024: Ukraine — DataReportal — Global Digital Insights. DataReportal — Global Digital Insights. URL: https://datareportal.com/reports/digital-2024-ukraine.
Du, L., Yi, M., Blasch, E., & Ling, H. (2014, September). GARP-face: Balancing privacy protection and utility preservation in face de-identification.
In IEEE international joint conference on biometrics (pp. 1–8). IEEE.
Facts and figures (2021). ITU: Committed to connecting the world. URL: https://www.itu.int/itu-d/reports/statistics/facts-figures-2021/.
Feuston, J. L., Taylor, A. S., & Piper, A. M. (2020). Conformity of Eating Disorders through Content Moderation. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 4(CSCW1), Article 40. P. 1–28.
Haimson, O. L., & Hoffmann, A. L. (2016). Constructing and enforcing «authentic» identity online: Facebook, real names, and non-normative identities. First Monday, 21(6). URL: https://doi.org/10.5210/fm.v21i6.6791.
Hanusch, F. (2013). Sensationalizing death? Graphic disaster images in the tabloid and broadsheet press. European Journal of Communication, 28(5), P. 497–513.
Ilia, P., Polakis, I., Athanasopoulos, E., Maggi, F., & Ioannidis, S. (2015, October). Face/off: Preventing privacy leakage from photos in social networks. In Proceedings of the 22nd ACM SIGSAC Conference on computer and communications security (pp. 781–792). URL: https://doi.org/10.1145/2810103.2813603.
Klonick, K. (2018). The New Governors: The people, rules, and processes governing online speech. Harvard Law Review, 131(6), 1598–1670. URL: https://harvardlawreview.org/print/vol-131/the-new-governors-the-people-rules-and-processes-governing-online-speech/.
Lindgren, L. (2000). Monumentum: Muistomerkkien aatteita ja aikaa. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Matias J, Amy Johnson, Whitney Erin Boesel, Brian Keegan, Jaclyn Friedman, and Charlie DeTar (2015). Reporting, reviewing, and responding to harassment on Twitter.
Morse, T. (2013). Covering the Dead: Death images in Israeli newspapers—ethics and praxis.Journalism Studies,15(1), 98–113.
Roberts, S. T. (2016). Commercial content moderation: Digital laborers’ dirty work. The Intersectional internet: Race, sex, class and culture online. pp. 147–160.
Sarah, Roberts (2016). Commercial Content Moderation: Digital Laborers’ Dirty Work. In The Intersectional Internet: Race, Sex, Class and Culture Online, S. U. Noble and B. Tynes (Eds.). Peter Lang Publishing.
Scott, S. A. Q. (2017). Social media memorialising and the public death event [Thesis, Queen Mary, University of London]. URL: http://qmro.qmul.ac.uk/xmlui/handle/123456789/31865.
Silva, M.F.S., & Eldridge II, S.A. (2020). The Ethics of Photojournalism in the Digital Age. Routledge. 162 pp.
Sun, Q., Ma, L., Oh, S. J., Van Gool, L., Schiele, B., & Fritz, M. (2018). Natural and effective obfuscation by head inpainting. In Proceedings of the IEEE conference on computer vision and pattern recognition (pp. 5050–5059). URL: https://openaccess.thecvf.com/content_cvpr_2018/papers/un_Natural_and_Effective_CVPR_2018_paper.pdf.
Tarleton Gillespie (2018). Custodians of the Internet: Platforms, Content Moderation, and the Hidden Decisions That Shape Social Media, New Haven, CT: Yale University Press, 304 pp.
Twenge, J. M., Martin, G. N., & Spitzberg, B. H. (2019). Trends in U.S. Adolescents’ media use, 1976–2016: The rise of digital media, the decline of TV, and the (near) demise of print. Psychology of Popular Media Culture, 8(4), 329–345. https://doi.org/10.1037/ppm0000203.
Baranetska, A. D. (2019, March 19). Vizualizatsiia mediakontentu yak vazhlyvyi skladnyk realizatsii komunikatsii [Visualization of Media Content as an Important Component of Communication Implementation]. In Zhurnalistyka ta reklama: vektory vzaiemodii [Journalism and Advertising: Vectors of Interaction], Abstracts of Papers of the International Scientific and Practical Conference (pp. 54–57). Kyiv National University of Trade and Economics [in Ukrainian].
Boiko, I. (2014). Media yak retransliator sotsialnykh problem u konstruktsionistskomu pidkhodi do freiminhu. [Media as a Repeater Social Problems in Constructionism Approach to Framing]. Sotsialni tekhnolohii: aktualni problemy teorii ta praktyky, 62, 146–156.
Vizyalnyi kontent u sotsmerezhakh: kliuch do uspikhu [Visual Content in Social Media: The Key to Success]. WebMate. Retrieved 1 April 2025 from URL: https://webmate.ua/rol-vizualnogo-kontentu-v-socialnih-merezhah
Harmatiy O., Onufriv S. (2021). Sotsialni merezhi yak dzherelo informatsii u roboti zhurnalista [Social networks as an information source in journalist work]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Journalism. No. 2. pp.45-52. URL https://doi.org/10.23939/sjs2021.02.045.
Hryhorova, Z. V. (2017). Novi media, sotsialni media, sotsialni merezhi — iierarkhiia informatsiinoho prostoru [New media, social media, social networks — the hierarchy of the information space]. Printing technology and technique, 3(57), 93–100 [in Ukrainian]. URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/22642/1/10_hryhorova_zv_new_media.pdf.
Kyslyuk, K. (2023). Riven’ ukrayinizatsiyi ta suspil’noyi aktual’nosti topovykh akauntiv YouTube, Instagram, TikTok [The Degree of Ukrainianization and Social Relevance of the Top Youtube, Instagram, and TikTok Accounts]. Culture of Ukraine, (79), S. 7–18.
Kitsa, M. (2018). Rol sotsialnykh merezh u suchasnii zhurnalistytsi [The Role of Social Networks in Modern Journalism]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University series: «Journalistic sciences». No. 896. Р. 98–105.
Kulakovska, Kh. (2012). Vizualnyi kontent internet-ZMI: terminolohichni zasady doslidzhennia [Visual Content of Online Mass Media: Terminological Foundations of the Study]. Bulletin of the Book Chamber. № 6. Р. 1–40.
Lysenko, L. (2023). Kryza etyky vizualnoi reprezentatsii viiny (vymir fotohrafii) [The Ethics’ Crisis of Visual Representation of War (the Photography’s Dimension)]. Obraz, 3, 37–46. URL: https://doi.org/10.21272/Obraz.2023.3(43)-37-46.
Musiienko, O. (2022). Novitni audiovizual’ni instrumenty reprezentatsiyi ukrayins’koyi identychnosti na videokhostynhakh v umovakh rosiys’ko-ukrayins’koyi viyny [The latest audiovisual tools for the video hosting representation of Ukrainian identity in the conditions of the Russian-Ukrainian war]. Culture of Ukraine, (78), S. 30–37.
Semen, N. (2022). Rol sotsialnoi merezhi Instagram u populiaryzatsii zhurnalistskoho kontentu [The Role of Instagram in Popularizing Journalistic Content]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University: journalism, 3(1), 74–79.
Semen, N. (2021). Osoblyvosti podachi informatsiyi pro pandemiyu COVID-19 v Instagram-akauntakh suchasnykh ukrayins’kykh media (na prykladi profiliv telekanaliv «NTA» ta «Ukrayina 24») [Special Features of Information Presentation About Covid-19 Pandemic on Instagram Accounts by Modern Ukrainian Media (Exemplified by Profiles of «NTA» and «Ukraine 24» TV-Channels)]. State and regions. Series: Social Communications, (2), S. 130–135.
Taran, O. (2023). Hromadianski praktyky vshanuvannia zahyblykh — novi formy miskoi komemoratsii v umovakh rosiisko-ukrainskoi viiny [Civic Practices to Honour the Dead — New Forms of Urban Commemoration in the Conditions of Russian-Ukrainian War]. Folk art and ethnology, 1, 36–47. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001407200 [In Ukrainian].
Tereshchenko, I. Yu. (2019). Vizualizatsiia ta predstavlennia bibliotekechnoho kontentu v sotsialnykh media [Visualization and presentation of library content in social media]. Nauka. Komunikatsiia: aktualni tendentsii u tsyfrovu epokhu. Vol. 2, pp. 71–74.
Trishchuk, R. L., & Voitiuk, T. O. (2022). Vizualnyi kontent u sotsialnykh merezhakh [Visual Content on Social Networks]. Printing technology and technique, 3(77), 73–81.
U Kyievi poproshchalysia iz zakhysnykom ta aktyvistom Pavlom Petrychenkom [A farewell ceremony was held in Kyiv for defender and activist Pavlo Petrychenko]. (2024, April 19). Instagram. Retrieved 1 April 2025 from URL: https://www.instagram.com/p/C58nOOciWAl/?igsh=dWV1MnBvbWZ4Y2Jj.
Shamanska, A. S. (2018). Trendy u vizualizatsii danykh v suchasnykh novynnykh onlain-media [Trends in data visualization in modern online news media]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Internauka», 9, 32–36.
Shevchenko, V. E. (2014). Stanovlennia naukovoi dumky shchodo movy vizualnoi komunikatsii [Formation of scientific opinion regarding the language of visual communication]. Visnyk knyzhkovoi palaty, 9, 6–9.
Shcho take moderatsiia kontentu? [What is content moderation?]. Самоосвіта. Retrieved 8 April 2025 from URL: https://samoosvita.in.ua/scho-take-moderatsiya-kontentu.
Ryl’chuk, Yu. (2024, February 11). V Ivano-Frankivsku poproshchalysia iz zahyblym zakhysnykom Maksymom Yemtsem z pozyvnym «Yonot» [The people of Ivano-Frankivsk bid farewell to the fallen defender Maksym Yemtsev, known by his call sign "Yonot"]. Facebook. Retrieved 1 April 2025 from URL: https://www.facebook.com/Ukrinform/posts/pfbid02BoyC8jATEzLfXQzTEMPXEBxBt3yCesCYWBvvLTig5jF7pJmRvVWgeG3c5DkYbknfl.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Пелешок О. О.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.