Зміна парадигми кризових комунікацій у період пандемії COVID-19 (на прикладі України)

Автор(и)

  • Т. В. Фісенко Видавничо-поліграфічний інститут, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0003-1837-0117

DOI:

https://doi.org/10.20535/2522-1078.2021.1(9).240614

Ключові слова:

кризові комунікації; антикризовий PR; COVID-19; соціальні медіа; масові комунікації; маркетинг.

Анотація

Пандемія COVID-19 спричинила низку змін в усіх галузях економіки та у життєдіяльності населення всіх країн світу. Впровадження різного типу обмежень (повсякденних карантинних та так званих локдаунів, коли діяльність великої кількості бізнесів фактично була паралізована), зростання кількості хворих спричинили неминучу кризу, в якій опинилися як державні установи, так і комерційні організації. Вимоги сучасності стали каталізатором до адаптації компаній до нових умов, у тому числі пристосування маркетингово-комунікаційних стратегій до змін на ринку. У статті на прикладі кейсів двох українських мережевих компаній із найбільш постраждалих від пандемії галузей («Епіцентр» та заклади громадського харчування Дмитра Борисова) розглянуто кризові реакції з використанням різних комунікаційних прийомів.

Посилання

Алешина И. В. Паблик рилейшнз для менеджеров. Москва : ЭКМОС, 2004. 480 с.

Болотна О. В. Маркетинг відносин як сучасна концепція марке­тин­гу / Траектория науки. Электронный научный журнал. 2015. № 2–3. С. 241–256.

Васильців Н. М. Застосування маркетингових комунікацій у період пандемії COVID-19 // Економіка та управління підприємствами. 2020. Вип. 47. С. 71–75.

Вплив COVID-19 та карантинних обмежень на економіку України. Кабінетне дослідження, Липень 2020 // Konrad-Adenauer-Stiftung : веб-сайт. URL: https://www.kas.de/uk/web/ukraine/einzeltitel/-/content/vpliv-covid-19-ta-karantinnih-obmezen-na-ekonomiku-ukraini (дата звернення: 01.02.2021).

Горбулін В., Додонов О., Ланде Д. Інформаційні операції та безпека суспільства: загрози, протидія, моделювання : монографія. Київ : Інтертехнологія, 2009. 164 с.

Гусак О. П. Етичні аспекти кризової комунікації // Вісник Хар­ків­ської державної академії культури. 2012. Вип. 35. С. 188–195.

Епіцентр протидії коронавірусу // epicentrk.ua : веб-сайт. URL: https://epicentrk.ua/news/epitsentr-protidii-koronavirusu.html (дата звернення: 01.02.2021).

Ковалевський В. О. Політична комунікація як інструмент подолання кризових явищ // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія «Питання політології». 2010. № 912. С. 144–151.

Олещук П. Кризові комунікації у політичному дискурсі // Ук­раїн­ський науковий журнал «Освіта регіону». 2010. № 3. С. 161–165.

Ольшевский А. С. Антикризисный PR и консалтинг. Санкт-Петер­бург : Питер, 2003. 432 с.

Попова Т. В., Ліпкан В. А. Стратегічні комунікації : словник / за заг. ред. В. А. Ліпкана. Київ, 2016. 416 с.

Приятельчук О. А., Ковальчук Ю. С. Основні інструменти та кому­нікаційні технології управління репутаційним капіталом в умовах кризи // Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2014. № 3. С. 124–133.

Ресторатор Борисов: «Карантин вихідного дня» — це виклик, на який у бізнесу немає відповіді // Гордон : веб-сайт. URL: https://gordonua.com/ukr/news/money/restorator-borisov-karantin-vihidnogo-dnja-tse-viklik-na-jakij-u-biznesu-nemaje-vidpovidi-1527200.html (дата звернення: 01.02.2021).

Ротовский А. А. Системный PR. Київ : Баланс Бизнес Букс, 2006. 256 с.

Скорук О. Кризові комунікації під час пандемії COVID-19 // Збір­ник наукових праць Черкаського державного технологічного уні­верситету. Серія: Економічні науки. 2020. №59. С. 118–123.

Степанов — «Епіцентру»: Хочете покуражитися — поїхали в реа­німацію // Українська правда : веб-сайт. URL: https://www.pravda.com.ua/news/2020/11/12/7273266/ (дата звернення: 01.02.2021).

Черпак Т. Особливості кризових комунікацій у політичному дис­курсі в сучасній Україні // Наук. пр. Нац. б-ки України ім. В. І. Вер­надського : зб. наук. пр. 2018. Вип. 49. C. 48–58.

Юськiв Х. В. Комунiкацiї у кризових ситуацiях: катастрофа боїнга МАУ в Тегеранi // 16-та Вiдкрита наукова конференцiя Iнституту прикладної математики та фундаментальних наук (ІМФН): збір­ник матеріалів конференції (6–7 лютого 2020 року). Львів, 2020. С. 22–23.

Hurst H. E. Long-term storage capacity of reservoirs // Transactions of American Society of Civil Engineers. 1951. Т. 116. pp. 770–799.

ILO Monitor: COVID-19 and the world of work. Seventh edition. Updated estimates and analysis // International Labour Organization (ILO) : веб-сайт. URL: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@dgreports/@dcomm/documents/briefingnote/wcms_767028.pdf (дата звернення: 01.02.2021).

REFERENCES

Aleshyna, Y. (2004). Pablyk ryleishnz dlia menedzherov [Public relations for managers]. Moscow, Russia: ECMOS.

Bolotna, O. (2015). Marketynh vidnosyn yak suchasna kontseptsiia marketynhu [Relationship marketing as a modern marketing con­cept]. Traektoryia nauky. Electronic scientific journal, Vol. 2–3, pp. 241–256.

Vasyltsiv, N. (2020). Zastosuvannia marketynhovykh komunikatsii u period pandemii COVID-19 [Application of marketing communications during the COVID-19 pandemic]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, Vol. 47, pp. 71–75.

Konrad-Adenauer-Stiftung. (n.d.). Vplyv COVID-19 ta karantynnykh obmezhen na ekonomiku Ukrainy. Kabinetne doslidzhennia [Impact of COVID-19 and quarantine restrictions on the economy of Ukraine. Office study]. Retrieved 1 February 2020 from https://www.kas.de/uk/web/ukraine/einzeltitel/-/content/vpliv-covid-19-ta-karantinnih-obmezen-na-ekonomiku-ukraini.

Horbulin, V., Dodonov, O., Lande, D. (2009). Informatsiini operatsii ta bezpeka suspilstva: zahrozy, protydiia, modeliuvannia [Information operations and security of society: threats, counteraction, modeling: monograph]. Kyiv, Ukraine: Інтертехнологія.

Husak, O. (2012) Etychni aspekty kryzovoi komunikatsii [Ethical aspects of crisis communication]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii kultury, Vol. 35, pp. 188–195.

epicentrk.ua. (n.d.). Epitsentr protydii koronavirusu [Epicenter of coronavirus resistance]. Retrieved 1 February 2020 from https://epicentrk.ua/news/epitsentr-protidii-koronavirusu.html.

Kovalevskyi, V. (2010). Politychna komunikatsiia yak instrument podolannia kryzovykh yavyshch [Political communication as a tool for overcoming crisis phenomena]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina. Seriia «Pytannia politolohii», Vol. 912, pp. 144–151.

Oleshchuk, P. (2010) Kryzovi komunikatsii u politychnomu dyskursi [Crisis communications in political discourse]. Ukrainskyi naukovyi zhurnal «Osvita rehionu», Vol. 3, pp. 161–165.

Olshevskyi, A. (2003). Antikrizisnyj PR i konsalting [Anti-crisis PR and consulting]. Saint Petersburg, Russia: Piter.

Popova, T., Lipkan, V. (2016) Stratehichni komunikatsii : slovnyk [Strategic communications: a dictionary]. Kyiv, Ukraine.

Pryiatelchuk, O., Kovalchuk, Yu. (2014) Osnovni instrumenty ta ko­mu­nikatsiini tekhnolohii upravlinnia reputatsiinym kapitalom v umo­vakh kryzy [The main tools and communication technologies of reputa­tio­nal capital management in a crisis]. Zovnishnia torhivlia: ekonomika, finansy, pravo, Vol. 3, pp. 124–133.

Gordon. (n.d.). Restorator Borysov: «Karantyn vykhidnoho dnia» — tse vyklyk, na yakyi u biznesu nemaie vidpovidi [Restaurateur Borisov: “Weekend Quarantine” is a challenge to which business has no answer]. Retrieved 1 February 2020 from https://gordonua.com/ukr/news/money/restorator-borisov-karantin-vihidnogo-dnja-tse-viklik-na-jakij-u-biznesu-nemaje-vidpovidi-1527200.html.

Rotovskyi, A. (2006). Systemnyi PR [System PR]. Kyiv, Ukraine: Balans Byznes Buks.

Skoruk, O. (2020). Kryzovi komunikatsii pid chas pandemii COVID-19 [Crisis communications during the COVID-19 pandemic]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho uni­ver­sytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, Vol. 59, pp. 118–123.

Ukrainska pravda. (n.d.). Stepanov — «Epitsentru»: Khochete pokurazhytysia — poikhaly v reanimatsiiu [Stepanov to «Epicenter»: If you want to swagger — let’s go to the intensive care unit of a hospital]. Retrieved 1 February 2020 from https://www.pravda.com.ua/news/2020/11/12/7273266/.

Cherpak, T. (2018). Osoblyvosti kryzovykh komunikatsii u politychnomu dyskursi v suchasnii Ukraini [Features of crisis communications in political discourse in modern Ukraine]. Nauk. pr. Nats. b-ky Ukrainy im. V. I. Vernadskoho : zb. nauk. pr., Vol. 49, pp. 48–58.

Yuskiv, Kh. (2020). V. Komunikatsii u kryzovykh sytuatsiiakh: katastrofa boinha MAU v Teherani [Crisis Communications: UIA Boeing Catastrophe in Tehran]. 16th Open Scientific Conference of the Institute of Applied Mathematics and Basic Sciences (IMFN): Proceedings of the Conference (pp. 22–23). Lviv, Ukraine.

Hurst, H. E. (1951). Long-term storage capacity of reservoirs. Transactions of American Society of Civil Engineers, Vol. 116, pp. 770–799.

International Labour Organization (ILO). (n.d.). ILO Monitor: COVID-19 and the world of work. Seventh edition. Updated estimates and analysis . Retrieved 1 February 2020 from https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@dgreports/@dcomm/documents/briefingnote/wcms_767028.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Як цитувати

Фісенко, Т. В. (2021). Зміна парадигми кризових комунікацій у період пандемії COVID-19 (на прикладі України). Обрії друкарства, (1-2(9-10), 106–120. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2021.1(9).240614

Номер

Розділ

Статті