Зміна парадигми кризових комунікацій у період пандемії COVID-19 (на прикладі України)
DOI:
https://doi.org/10.20535/2522-1078.2021.1(9).240614Ключові слова:
кризові комунікації; антикризовий PR; COVID-19; соціальні медіа; масові комунікації; маркетинг.Анотація
Пандемія COVID-19 спричинила низку змін в усіх галузях економіки та у життєдіяльності населення всіх країн світу. Впровадження різного типу обмежень (повсякденних карантинних та так званих локдаунів, коли діяльність великої кількості бізнесів фактично була паралізована), зростання кількості хворих спричинили неминучу кризу, в якій опинилися як державні установи, так і комерційні організації. Вимоги сучасності стали каталізатором до адаптації компаній до нових умов, у тому числі пристосування маркетингово-комунікаційних стратегій до змін на ринку. У статті на прикладі кейсів двох українських мережевих компаній із найбільш постраждалих від пандемії галузей («Епіцентр» та заклади громадського харчування Дмитра Борисова) розглянуто кризові реакції з використанням різних комунікаційних прийомів.
Посилання
Алешина И. В. Паблик рилейшнз для менеджеров. Москва : ЭКМОС, 2004. 480 с.
Болотна О. В. Маркетинг відносин як сучасна концепція маркетингу / Траектория науки. Электронный научный журнал. 2015. № 2–3. С. 241–256.
Васильців Н. М. Застосування маркетингових комунікацій у період пандемії COVID-19 // Економіка та управління підприємствами. 2020. Вип. 47. С. 71–75.
Вплив COVID-19 та карантинних обмежень на економіку України. Кабінетне дослідження, Липень 2020 // Konrad-Adenauer-Stiftung : веб-сайт. URL: https://www.kas.de/uk/web/ukraine/einzeltitel/-/content/vpliv-covid-19-ta-karantinnih-obmezen-na-ekonomiku-ukraini (дата звернення: 01.02.2021).
Горбулін В., Додонов О., Ланде Д. Інформаційні операції та безпека суспільства: загрози, протидія, моделювання : монографія. Київ : Інтертехнологія, 2009. 164 с.
Гусак О. П. Етичні аспекти кризової комунікації // Вісник Харківської державної академії культури. 2012. Вип. 35. С. 188–195.
Епіцентр протидії коронавірусу // epicentrk.ua : веб-сайт. URL: https://epicentrk.ua/news/epitsentr-protidii-koronavirusu.html (дата звернення: 01.02.2021).
Ковалевський В. О. Політична комунікація як інструмент подолання кризових явищ // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія «Питання політології». 2010. № 912. С. 144–151.
Олещук П. Кризові комунікації у політичному дискурсі // Український науковий журнал «Освіта регіону». 2010. № 3. С. 161–165.
Ольшевский А. С. Антикризисный PR и консалтинг. Санкт-Петербург : Питер, 2003. 432 с.
Попова Т. В., Ліпкан В. А. Стратегічні комунікації : словник / за заг. ред. В. А. Ліпкана. Київ, 2016. 416 с.
Приятельчук О. А., Ковальчук Ю. С. Основні інструменти та комунікаційні технології управління репутаційним капіталом в умовах кризи // Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2014. № 3. С. 124–133.
Ресторатор Борисов: «Карантин вихідного дня» — це виклик, на який у бізнесу немає відповіді // Гордон : веб-сайт. URL: https://gordonua.com/ukr/news/money/restorator-borisov-karantin-vihidnogo-dnja-tse-viklik-na-jakij-u-biznesu-nemaje-vidpovidi-1527200.html (дата звернення: 01.02.2021).
Ротовский А. А. Системный PR. Київ : Баланс Бизнес Букс, 2006. 256 с.
Скорук О. Кризові комунікації під час пандемії COVID-19 // Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 2020. №59. С. 118–123.
Степанов — «Епіцентру»: Хочете покуражитися — поїхали в реанімацію // Українська правда : веб-сайт. URL: https://www.pravda.com.ua/news/2020/11/12/7273266/ (дата звернення: 01.02.2021).
Черпак Т. Особливості кризових комунікацій у політичному дискурсі в сучасній Україні // Наук. пр. Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського : зб. наук. пр. 2018. Вип. 49. C. 48–58.
Юськiв Х. В. Комунiкацiї у кризових ситуацiях: катастрофа боїнга МАУ в Тегеранi // 16-та Вiдкрита наукова конференцiя Iнституту прикладної математики та фундаментальних наук (ІМФН): збірник матеріалів конференції (6–7 лютого 2020 року). Львів, 2020. С. 22–23.
Hurst H. E. Long-term storage capacity of reservoirs // Transactions of American Society of Civil Engineers. 1951. Т. 116. pp. 770–799.
ILO Monitor: COVID-19 and the world of work. Seventh edition. Updated estimates and analysis // International Labour Organization (ILO) : веб-сайт. URL: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@dgreports/@dcomm/documents/briefingnote/wcms_767028.pdf (дата звернення: 01.02.2021).
REFERENCES
Aleshyna, Y. (2004). Pablyk ryleishnz dlia menedzherov [Public relations for managers]. Moscow, Russia: ECMOS.
Bolotna, O. (2015). Marketynh vidnosyn yak suchasna kontseptsiia marketynhu [Relationship marketing as a modern marketing concept]. Traektoryia nauky. Electronic scientific journal, Vol. 2–3, pp. 241–256.
Vasyltsiv, N. (2020). Zastosuvannia marketynhovykh komunikatsii u period pandemii COVID-19 [Application of marketing communications during the COVID-19 pandemic]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, Vol. 47, pp. 71–75.
Konrad-Adenauer-Stiftung. (n.d.). Vplyv COVID-19 ta karantynnykh obmezhen na ekonomiku Ukrainy. Kabinetne doslidzhennia [Impact of COVID-19 and quarantine restrictions on the economy of Ukraine. Office study]. Retrieved 1 February 2020 from https://www.kas.de/uk/web/ukraine/einzeltitel/-/content/vpliv-covid-19-ta-karantinnih-obmezen-na-ekonomiku-ukraini.
Horbulin, V., Dodonov, O., Lande, D. (2009). Informatsiini operatsii ta bezpeka suspilstva: zahrozy, protydiia, modeliuvannia [Information operations and security of society: threats, counteraction, modeling: monograph]. Kyiv, Ukraine: Інтертехнологія.
Husak, O. (2012) Etychni aspekty kryzovoi komunikatsii [Ethical aspects of crisis communication]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii kultury, Vol. 35, pp. 188–195.
epicentrk.ua. (n.d.). Epitsentr protydii koronavirusu [Epicenter of coronavirus resistance]. Retrieved 1 February 2020 from https://epicentrk.ua/news/epitsentr-protidii-koronavirusu.html.
Kovalevskyi, V. (2010). Politychna komunikatsiia yak instrument podolannia kryzovykh yavyshch [Political communication as a tool for overcoming crisis phenomena]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina. Seriia «Pytannia politolohii», Vol. 912, pp. 144–151.
Oleshchuk, P. (2010) Kryzovi komunikatsii u politychnomu dyskursi [Crisis communications in political discourse]. Ukrainskyi naukovyi zhurnal «Osvita rehionu», Vol. 3, pp. 161–165.
Olshevskyi, A. (2003). Antikrizisnyj PR i konsalting [Anti-crisis PR and consulting]. Saint Petersburg, Russia: Piter.
Popova, T., Lipkan, V. (2016) Stratehichni komunikatsii : slovnyk [Strategic communications: a dictionary]. Kyiv, Ukraine.
Pryiatelchuk, O., Kovalchuk, Yu. (2014) Osnovni instrumenty ta komunikatsiini tekhnolohii upravlinnia reputatsiinym kapitalom v umovakh kryzy [The main tools and communication technologies of reputational capital management in a crisis]. Zovnishnia torhivlia: ekonomika, finansy, pravo, Vol. 3, pp. 124–133.
Gordon. (n.d.). Restorator Borysov: «Karantyn vykhidnoho dnia» — tse vyklyk, na yakyi u biznesu nemaie vidpovidi [Restaurateur Borisov: “Weekend Quarantine” is a challenge to which business has no answer]. Retrieved 1 February 2020 from https://gordonua.com/ukr/news/money/restorator-borisov-karantin-vihidnogo-dnja-tse-viklik-na-jakij-u-biznesu-nemaje-vidpovidi-1527200.html.
Rotovskyi, A. (2006). Systemnyi PR [System PR]. Kyiv, Ukraine: Balans Byznes Buks.
Skoruk, O. (2020). Kryzovi komunikatsii pid chas pandemii COVID-19 [Crisis communications during the COVID-19 pandemic]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, Vol. 59, pp. 118–123.
Ukrainska pravda. (n.d.). Stepanov — «Epitsentru»: Khochete pokurazhytysia — poikhaly v reanimatsiiu [Stepanov to «Epicenter»: If you want to swagger — let’s go to the intensive care unit of a hospital]. Retrieved 1 February 2020 from https://www.pravda.com.ua/news/2020/11/12/7273266/.
Cherpak, T. (2018). Osoblyvosti kryzovykh komunikatsii u politychnomu dyskursi v suchasnii Ukraini [Features of crisis communications in political discourse in modern Ukraine]. Nauk. pr. Nats. b-ky Ukrainy im. V. I. Vernadskoho : zb. nauk. pr., Vol. 49, pp. 48–58.
Yuskiv, Kh. (2020). V. Komunikatsii u kryzovykh sytuatsiiakh: katastrofa boinha MAU v Teherani [Crisis Communications: UIA Boeing Catastrophe in Tehran]. 16th Open Scientific Conference of the Institute of Applied Mathematics and Basic Sciences (IMFN): Proceedings of the Conference (pp. 22–23). Lviv, Ukraine.
Hurst, H. E. (1951). Long-term storage capacity of reservoirs. Transactions of American Society of Civil Engineers, Vol. 116, pp. 770–799.
International Labour Organization (ILO). (n.d.). ILO Monitor: COVID-19 and the world of work. Seventh edition. Updated estimates and analysis . Retrieved 1 February 2020 from https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@dgreports/@dcomm/documents/briefingnote/wcms_767028.pdf.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Т. В. Фісенко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.