Роль редактора у підготовці комп’ютерних ігор

Автор(и)

  • Р. І. Сегол кафедра видавничої справи та редагування Навчально-наукового видавничо-поліграфічного інституту, КПІ ім. Ігоря Сікорського, м. Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-3231-531X
  • Є. О. Дегтярьова кафедра теорії, практики та перекладу французької мови факультету лінгвістики, КПІ ім. Ігоря Сікорського, м. Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-6381-4875
  • Г. О. Шевчук кафедра видавничої справи та редагування Навчально-наукового видавничо-поліграфічного інституту, КПІ ім. Ігоря Сікорського, м. Київ, Україна, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2522-1078.2022.1(11).261707

Ключові слова:

гейміфікація, комп'ютерна гра, лудологічний підхід, наратив, наративний підхід, редактор комп'ютерної гри, сценарій

Анотація

У статті виокремлено роль редактора під час створення, опрацювання сучасних комп’ютерних ігор як частини розважального та навчального соціокомунікаційного простору. Визначено, що перед роботою над сюжетом важливо заздалегідь увиразнити ідею та мету гри, а також визначити ключові технічні та лудологічні параметри. З’ясовано, що редакторське опрацювання сценарію як літературного твору та як основного документа, що містить сюжет ігрової історії, має специфічні аспекти. Зокрема, редактор повинен проаналізувати структуру твору та її відповідність ігровому формату. Редактор має проаналізувати відповідність створених персонажів їхньому відображенню впродовж історії. Важливим для редакторської уваги є етап аналізу та виправлення фактологічного матеріалу. Відповідальним етапом роботи є текстова організація структури сценарію.

Посилання

Карабін О. Й. Гейміфікація в освітньому процесі як засіб розвитку молодших школярів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 67, Т. 1. С. 44–47. URL : http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/14039/1/Karabin_Gameification_educational.pdf (дата звернення 16.12.2021).

Югай И. И. Компьютерная игра как жанр художественного твор­чества на рубеже XX–XXI веков : автореферат дис. ... кандидата искусствоведения : 17.00.09. Санкт-Петербург, 2008. 26 с.

About Badges and Weekly Targets. Codecademy: official website. URL : https://help.codecademy.com/hc/en-us/articles/115003050088-About-Points-Badges-and-Weekly-Targets (дата звернення: 15.11.2021).

Action Video Games Improve Vision. University of Rochester: web­site. URL : https://www.rochester.edu/news/show.php?id=3342 (дата звернення: 06.11.2021).

Bankhurst A. Three Billion People Worldwide Now Play Video Games, New Report Shows. IGN: website. URL : https://www.ign.com/articles/three-billion-people-worldwide-now-play-video-games-new-report-shows (дата звернення: 06.11.2021).

Boon K. A. Script Culture and the American Screenplay. Wayne State University Press, 2008. 394 p.

Collins N. Playing Video Games ‘Improves Eyesight’. Telegraph: web­site. URL : https://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/­9088262/Playing-video-games-improves-eyesight.html (дата звернення: 06.11.2021).

Computer game definition. Collins Online Dictionary. URL : https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/computer-game (дата звернення: 18.09.2021).

Crawford C. The Art of Computer Game Design. McGraw-Hill Osborne Press, 1984. 114 p.

Csikszentmihalyi M. Flow: The Psychology of Optimal Experience. Harper Perennial Modern Classics, 2008. 334 p.

Cunningham A. S., Engelstatter B., Ward M. R. Understanding the Effects of Violent Video Games on Violent Crime. Southern Economic Journal. 2016. №82 (4). Pp. 1247–1265 URL : https://www.researchgate.net/publication/228295380_Understanding_the_Effects_of_Violent_Video_Games_on_Violent_Crime (дата звернення: 18.09.2021).

Eskelinen M. The Gaming Situation. Game Studies. Issue 1. Vol. 1. July 2001. URL : http://www.gamestudies.org/0101/eskelinen/ (дата звернення: 26.09.2021).

Franceschini S., et al. Action Video Games Make Dyslexic Children Read Better. Current Biology. 2013. Vol. 23, issue 6, Pp. 462–466. URL : https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(13)00079-1?script=true (дата звернення: 26.09.2021).

Froding B., Peterson M. Why computer games can be essential for human flourishing. Journal of Information, Communication and Ethics in Society. 2013. Vol. 1, No. 2. Pp. 81–91. URL : https://www.kth.se/social/files/5a7c169056be5ba270c7276a/3%20-%20Why%20computer%20games%20can%20be%20essential%20for%20human%20flourishing%20-%20fröding%26%20peterson%20-%202013%5B1%5D.pdf (дата звернення: 26.09.2021).

Gee O. Swedish school makes Minecraft a must. The Local: website. URL : https://www.thelocal.se/20130109/45514/ (дата звернення: 15.11.2021).

Gough C. Genre breakdown of video game sales in the United States in 2018. Statista: website. URL : https://www.statista.com/statistics/189592/breakdown-of-us-video-game-sales-2009-by-genre/ (дата звернення: 20.09.2021).

Grinspoon P. The health effects of too much gaming. Harvard Health Publishing: website. URL : https://www.health.harvard.edu/blog/the-health-effects-of-too-much-gaming-2020122221645 (дата звернення: 12.11.2021).

Hideo Kojima BAFTA Interview — Storytelling, characters, and game design. Metal Gear Informer: website. URL : https://www.metalgearinformer.com/?p=2775 (дата звернення: 26.09.2021)

Hull J. G., Brunelle T. J., Prescott A. T., Sargent J. D. A Longitudinal Study of Risk-Glorifying Video Games and Behavioral Deviance. J Pers Soc Psychol., 2014 Aug; 107(2): P. 300–325. URL : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4151190/ (дата звернення: 26.09.2021).

Jackson L.A., et al. Information technology use and creativity: Fin­dings from the Children and Technology Project. Computers in Human Behaviors. 2011. doi:10.1016/j.chb.2011.10.006.

Kasavin G. Everything is Possible: Inside the Minds of Gaming's Master Storytellers. Gamespot: website. URL : https://www.gamespot.com/articles/everything-is-possible-inside-the-minds-of-gamings-master-storytellers/1100-6120427/ (дата звернення: 26.09.2021).

Minecraft Educational Edition: official website. URL : https://edu­cation.minecraft.net/ru-ru/homepage (дата звернення: 15.11.2021).

Mukherjee S. Video Games and Storytelling. Palgrave Macmillian, 2015. 246 p.

Schell J. The Art of Game Design. Morgan Kaufman Publishers, 2020. 653 p.

Snider M. Study confirms link between violent video games and physical aggression. USA Today: website. URL : https://www.usatoday.com/story/tech/news/2018/10/01/violent-video-games-tie-physical-aggression-confirmed-study/1486188002/ (дата звернення: 06.11.2021).

Spacewar. Computer History Museum: website. URL : https://www.computerhistory.org/pdp-1/spacewar/ (дата звернення: 18.09.2021)

Steam: official website. URL: https://store.steampowered.com/ (дата звернення: 20.09.2021).

Steam — огляд 2020 року. Steam: official website. URL : https://­store.­steampowered.com/news/group/4145017/view/­2961646623386540826 (дата звернення: 12.11.2021).

Video Games Lead to Faster Decisions that are No Less Accurate. University of Rochester: website. URL : https://rochester.edu/news/show.php?id=3679 (дата звернення: 06.11.2021).

Wilkinson Ph. Affective educational games: Utilizing emotions in game-based learning. 2013 5th International Conference on Games and Virtual Worlds for Serious Applications (VS-GAMES) (Poole, United Kingdom. Sept. 11 2013 to Sept. 13 2013). IEEE, 2013. P. 1–8. doi : 10.1109/VS-GAMES.2013.6624219.

Winter D. Noughts And Crosses. The oldest graphical computer game. Pong-Story: website. URL : http://www.pong-story.com/1952.htm (дата звернення: 20.09.2021).

REFERENCES

Karabin, O. (2019). Gamifikatsiya v osvitniomu protsesi yak zasib rozvytku molodshyh shkoriariv. Pedahogika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyschiy I zahalnoosvitniy shkolah. № 67, Т. 1. Pp. 44–47. Retrieved 16 December 2021 from http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/14039/1/Karabin_Gameification_educational.pdf.

Yugai, E. (2008). Kompiuternaya ihra kak zhanr hudozhestvennogo tvorchestva na rubezhe XXI–XXI vekov. Unpublished PhD thesis, Saint Petersburg, Russian Federation.

About Badges and Weekly Targets. Codecademy: Official Website. Retrieved 15 November 2021 from https://help.codecademy.com/hc/en-us/articles/115003050088-About-Points-Badges-and-Weekly-Targets.

Action Video Games Improve Vision. University of Rochester: Official Website. Retrieved 06 November 2021 from https://www.rochester.edu/news/show.php?id=3342.

Bankhurst, A. (2021). Three Billion People Worldwide Now Play Video Games, New Report Shows. IGN: Official Website. Retrieved 06 November 2021 from https://www.ign.com/articles/three-billion-people-worldwide-now-play-video-games-new-report-shows.

Boon, K. A. (2008). Script Culture and the American Screenplay. Wayne State University Press, USA. 394 p.

Collins, N. (2021) Playing Video Games ‘Improves Eyesight’. Telegraph: Official Website. Retrieved 06 November 2021 from https://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/9088262/Playing-video-games-improves-eyesight.html.

Computer game definition. Collins Online Dictionary: Official Website. Retrieved 18 September 2021 from https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/computer-game.

Crawford, C. (1984). The Art of Computer Game Design. McGraw-Hill Osborne Press, USA. 114 p.

Csikszentmihalyi, M. (2008). Flow: The Psychology of Optimal Expe­rience. Harper Perennial Modern Classics. 334 p.

Cunningham, A. S., Engelstatter, B., Ward, M. R. (2016). Understanding the Effects of Violent Video Games on Violent Crime. Southern Economic Journal. № 82 (4). P. 1247–1265. Retrieved 18 September 2021 from https://www.researchgate.net/publication/228295380_Understanding_the_Effects_of_Violent_Video_Games_on_Violent_Crime.

Eskelinen, M. (2001). The Gaming Situation. Game Studies. Issue 1. Vol. 1. July 2001. Retrieved 26 September 2021 from http://www.gamestudies.org/0101/eskelinen/.

Franceschiniю S., et al. (2013). Action Video Games Make Dyslexic Children Read Better. Current Biology. Vol. 23, issue 6, Pp. 462–466. Retrieved 26 September 2021 from https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(13)00079-1?script=true.

Froding, B., Peterson, M. (2013). Why computer games can be essential for human flourishing. Journal of Information, Com­mu­ni­cation and Ethics in Society. Vol. 1, № 2. Pр. 81–91. Ret­rie­ved 26 September 2021 from https://www.kth.se/social/files/5a7c169056be5ba270c7276a/3%20-%20Why%20com­puter%20games%20can%20be%20essential%20for%20human%20flourishing%20-%20fröding%26%20peterson%20-%202013%5B1%5D.pdf.

Gee, O. Swedish school makes Minecraft a must. The Local: Official Website. Retrieved 15 November 2021 from https://www.thelocal.se/20130109/45514/.

Gough, C. Genre breakdown of video game sales in the United States in 2018. Statista: Official Website. Retrieved 20 September 2021 from https://www.statista.com/statistics/189592/breakdown-of-us-video-game-sales-2009-by-genre/.

Grinspoon, P. The health effects of too much gaming. Harvard Health Publishing: Official Website. Retrieved 12 November 2021 from https://www.health.harvard.edu/blog/the-health-effects-of-too-much-gaming-2020122221645.

Hideo Kojima BAFTA Interview — Storytelling, characters, and game design. Metal Gear Informer: Official Website. Retrieved 26 Sep­tem­ber 2021 from https://www.metalgearinformer.com/?p=2775.

Hull, J. G., Brunelle, T. J., Prescott, A. T., Sargent, J. D. (2014). A Lon­gitudinal Study of Risk-Glorifying Video Games and Behavioral Deviance. J Pers Soc Psychol. 107(2): Pр. 300–325. Retrieved 26 Sep­tember 2021 from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4151190/.

Jackson, L.A. et al. (2011). Information technology use and creativity: Findings from the Children and Technology Project. Computers in Human Behaviors. doi:10.1016/j.chb.2011.10.006.

Kasavin, G. Everything is Possible: Inside the Minds of Gaming's Master Storytellers. Gamespot: Official Website. Retrieved 26 Sep­tem­­ber 2021 from https://www.gamespot.com/articles/every­thing-is-possible-inside-the-minds-of-gamings-master-story­tellers/1100-6120427/.

Minecraft Educational Edition: Official Website. Retrieved 15 No­vem­ber 2021 from https://education.minecraft.net/ru-ru/homepage.

Mukherjee, S. (2015). Video Games and Storytelling. Palgrave Mac­millian. 246 p.

Schell, J. (2020). The Art of Game Design. Morgan Kaufman Publi­shers. 653 p.

Snider, M. Study confirms link between violent video games and phy­sical aggression. USA Today: Official Website. Retrieved 06 No­vem­ber 2021 from https://www.usatoday.com/story/tech/news/­2018/10/01/violent-video-games-tie-physical-aggression-confirmed-study/1486188002/.

Spacewar. Computer History Museum: Official Website. Retrieved 18 September 2021 from https://www.computerhistory.org/pdp-1/spacewar/.

Steam: Official Website. Retrieved 20 September 2021 from https://store.steampowered.com/.

Steam 2020 Year Review. Steam: Official Website. Retrieved 12 No­vember 2021 from https://store.steampowered.com/news/group/4145017/view/2961646623386540826.

Video Games Lead to Faster Decisions that are No Less Accurate. University of Rochester: Official Website. Retrieved 06 November 2021 from https://rochester.edu/news/show.php?id=3679.

Wilkinson, Ph. (2013) Affective educational games: Utilizing emotions in game-based learning. 5th International Conference on Games and Virtual Worlds for Serious Applications (VS-GAMES) (Poole, United Kingdom. Sept. 11 2013 to Sept. 13 2013). IEEE. Pр. 1–8. doi : 10.1109/VS-GAMES.2013.6624219.

Winter, D. Noughts And Crosses. The oldest graphical computer game. Pong-Story: Official Website. Retrieved 20 September 2021 from http://www.pong-story.com/1952.htm.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-10

Як цитувати

Сегол, Р. І., Дегтярьова, Є. О., & Шевчук, Г. О. (2022). Роль редактора у підготовці комп’ютерних ігор. Обрії друкарства, (1(11), 110–130. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2022.1(11).261707

Номер

Розділ

Статті