Гендерна стереотипізація в рекламі

Автор(и)

  • Т. В. Фісенко кафедра видавничої справи та редагування Навчально-наукового видавничо-поліграфічного інституту, КПІ ім. Ігоря Сікорського, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-1837-0117
  • O. O. Балюн кафедра видавничої справи та редагування Навчально-наукового видавничо-поліграфічного інституту, КПІ ім. Ігоря Сікорського, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-7676-9049
  • Ю. Ю. Росковінська кафедра видавничої справи та редагування Навчально-наукового видавничо-поліграфічного інституту, КПІ ім. Ігоря Сікорського, м. Київ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2522-1078.2023.2(14).295400

Ключові слова:

гендер, стереотипи, реклама, ринок, імідж, PR, упередження

Анотація

Попри тренд на толерантність у світі протягом останніх років, рекламний ринок нерідко досі використовує інструменти сприяння гендерній дискримінації та створює стереотипізовані гендерні образи. Така тенденція має негативні наслідки для суспільства та гальмує його розвиток у сучасному динамічному світі. У дослідженні на прикладі світових та українських брендів розглянуто приклади використання популярних гендерних стереотипів.

Гендерні стереотипи не є новим явищем. Вони століттями формувалися у свідомості громадськості, а сьогодні медіапростір, зокрема реклама, лише сприяють  їх підкріпленню. Гендерна стереотипізація є соціальною проблемою.

Посилання

Андрушко Л. Гендерні стереотипи в українській телерекламі. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2012. Вип. 23. С. 397–407. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlnam_2012_23_42 (дата звернення: 19.11.2023).

Кіммел М. Гендероване суспільство. Київ : Сфера, 2003. 490 с. URL: https://gender.org.ua/images/lib/genderovane_suspil.pdf (дата звернення: 19.11.2023).

Марценюк Т. Гендер для всіх. Виклик стереотипам. Київ : Основи, 2017. 256 с.

Мельник Т., Кобелянська Л. Ґендер у термінах, правових актах і практиці перетворень : словник-довідник. Київ : Логос, 2020. 239 с. URL: http://labs.journ.univ.kiev.ua/hrj/wp-content/uploads/2020/05/ҐЕНДЕР-У-ТЕРМІНАХ-І-ПРАКТИЦІ-ПЕРЕТВОРЕНЬ_словник_довідник.pdf (дата звернення: 19.11.2023).

Павличко С. Фемінізм. Київ : Основи, 2002. 322 с.

Паралімпійська спортсменка на обкладинці Vogue Італія. Vogue: веб-сайт. URL: https://vogue.ua/article/fashion/persona/paralimpiyskaya-sportsmenka-na-oblozhke-vogue-italiya-47133.html (дата звернення: 19.11.2023).

Психолог розповіла, чому так багато сексизму в сучасному світі і як з ним боротися. Жіночий консорціум України: веб-сайт. URL: https://wcu-network.org.ua/possessing-equal-rights/news/Psixolog_rozpovla_chomu_tak_bagato_seksizmu_v_suchasnomu_svt__jak_z_nim (дата звернення: 19.11.2023).

“Світ потребує краси”: alyona alyona випустила кліп, у якому виступає проти стереотипів. Vogue: веб-сайт. URL: https://vogue.ua/article/culture/muzyka/mir-nuzhdaetsya-v-krasote-alyona-alyona-vypustila-klip-v-kotorom-vystupaet-protiv-stereotipov-43864.html (дата звернення: 19.11.2023).

Bem S. L. Dismantling gender polarization and compulsory heterosexuality: Should we turn the volume down or up? Journal of Sex Research. 1995. No. 32. Рp. 329–334.

Cunningham G., Melton E. Signals and cues: LGBT inclusive advertising and consumer attraction. Sport Marketing Quarterly. 2014. Vol. 23. Pp. 37–46. URL: https://www.researchgate.net/profile/George_Cunningham3/publication/278035381_Signals_and_cues_LGBT_inclusive_advertising_and_consumer_attraction/links/557af47608aee5c46044946c/Signals-and-cues-LGBT-inclusive-advertising-and-consumer-attraction.pdf (дата звернення: 19.11.2023).

Lippman W. Public Opinion. New York, London : The Free Press, 1949. 268 p.

Oakley A. Sex, Gender and Society. London : Temple Smith, 1972. 220 p.

Scott J. Gender: a Useful Category of Historical Analysis. American Historical Review. 1986. V. 91. No. 5. Pp. 1053–1075.

Sex role stereotypes : A current appraisal / I. Broverman, S. Vogel, D. Broverman, F. Clarkson, P. Rosenkrantz. The Journal of Social Issues. 1972. No. 28. Pp. 58–77.

REFERENCES

Andrushko, L. (2012). Henderni stereotypy v ukrainskii telereklami [Gender stereotypes in Ukrainian television advertising]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 23, 397–407. Retrieved 19 November 2022 from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlnam_2012_23_42.

Kimmel, M. (2003). Henderovane suspilstvo [Gendered society]. Kyiv, Ukraine: Sfera. Retrieved 19 November 2022 from https://gender.org.ua/images/lib/genderovane_suspil.pdf.

Martseniuk, T. (2017). Hender dlia vsikh. Vyklyk stereotypam [Gender for all. A challenge to stereotypes]. Kyiv, Ukraine: Osnovy.

Melnyk, T., & Kobelianska, L. (2020). Gender u terminakh, pravovykh aktakh i praktytsi peretvoren : slovnyk-dovidnyk [Gender in terms, legal acts and practice of transformations: dictionary-reference]. Kyiv, Ukraine: Lohos.

Pavlychko, S. (2002). Feminizm [Feminism]. Kyiv, Ukraine: Osnovy.

Vogue. (n.d.). Paralimpiiska sportsmenka na obkladyntsi Vogue Italiia [Paralympic athlete on the cover of Vogue Italy]. Retrieved 19 November 2022 from https://vogue.ua/article/fashion/persona/paralimpiyskaya-sportsmenka-na-oblozhke-vogue-italiya-47133.html.

Zhinochyi konsortsium Ukrainy. (n.d.). Psykholoh rozpovila, chomu tak bahato seksyzmu v suchasnomu sviti i yak z nym borotysia [The psychologist explained why there is so much sexism in the modern world and how to fight it]. Retrieved 19 November 2022 from https://wcu-network.org.ua/possessing-equal-rights/news/Psixolog_rozpovla_chomu_tak_bagato_seksizmu_v_suchasnomu_svt__jak_z_nim.

Vogue. (n.d.). “Svit potrebuie krasy”: alyona alyona vypustyla klip, u yakomu vystupaie proty stereotypiv [“The world needs beauty”: alyona alyona released a clip in which she speaks out against stereotypes]. Retrieved 19 November 2022 from https://vogue.ua/article/culture/muzyka/mir-nuzhdaetsya-v-krasote-alyona-alyona-vypustila-klip-v-kotorom-vystupaet-protiv-stereotipov-43864.html.

Bem, S. L. (1995). Dismantling gender polarization and compulsory heterosexuality: Should we turn the volume down or up? Journal of Sex Research, 32, 329–334.

Cunningham, G., & Melton, E. (2014). Signals and cues: LGBT inclusive advertising and consumer attraction. Sport Marketing Quarterly, 23, 37–46. Retrieved 19 November 2022 from https://www.researchgate.net/profile/George_Cunningham3/publication/278035381_Signals_and_cues_LGBT_inclusive_advertising_and_consumer_attraction/links/557af47608aee5c46044946c/Signals-and-cues-LGBT-inclusive-advertising-and-consumer-attraction.pdf.

Lippman, W. (1949). Public Opinion. New York, London: The Free Press.

Oakley, A. (1972). Sex, Gender and Society. London: Temple Smith.

Scott, J. (1986). Gender: a Useful Category of Historical Analysis. American Historical Review, 91(5), 1053–1075.

Broverman, I., Vogel, S., Broverman, D., Clarkson, F., & Rosenkrantz, P. (1972). Sex role stereotypes: A current appraisal. The Journal of Social Issues, 28, 58–77.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-31

Як цитувати

Фісенко, Т. В., Балюн O. O., & Росковінська, Ю. Ю. (2023). Гендерна стереотипізація в рекламі. Обрії друкарства, (2(14), 226–242. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2023.2(14).295400

Номер

Розділ

Статті