Гендерна стереотипізація в рекламі
DOI:
https://doi.org/10.20535/2522-1078.2023.2(14).295400Ключові слова:
гендер, стереотипи, реклама, ринок, імідж, PR, упередженняАнотація
Попри тренд на толерантність у світі протягом останніх років, рекламний ринок нерідко досі використовує інструменти сприяння гендерній дискримінації та створює стереотипізовані гендерні образи. Така тенденція має негативні наслідки для суспільства та гальмує його розвиток у сучасному динамічному світі. У дослідженні на прикладі світових та українських брендів розглянуто приклади використання популярних гендерних стереотипів.
Гендерні стереотипи не є новим явищем. Вони століттями формувалися у свідомості громадськості, а сьогодні медіапростір, зокрема реклама, лише сприяють їх підкріпленню. Гендерна стереотипізація є соціальною проблемою.
Посилання
Андрушко Л. Гендерні стереотипи в українській телерекламі. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2012. Вип. 23. С. 397–407. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlnam_2012_23_42 (дата звернення: 19.11.2023).
Кіммел М. Гендероване суспільство. Київ : Сфера, 2003. 490 с. URL: https://gender.org.ua/images/lib/genderovane_suspil.pdf (дата звернення: 19.11.2023).
Марценюк Т. Гендер для всіх. Виклик стереотипам. Київ : Основи, 2017. 256 с.
Мельник Т., Кобелянська Л. Ґендер у термінах, правових актах і практиці перетворень : словник-довідник. Київ : Логос, 2020. 239 с. URL: http://labs.journ.univ.kiev.ua/hrj/wp-content/uploads/2020/05/ҐЕНДЕР-У-ТЕРМІНАХ-І-ПРАКТИЦІ-ПЕРЕТВОРЕНЬ_словник_довідник.pdf (дата звернення: 19.11.2023).
Павличко С. Фемінізм. Київ : Основи, 2002. 322 с.
Паралімпійська спортсменка на обкладинці Vogue Італія. Vogue: веб-сайт. URL: https://vogue.ua/article/fashion/persona/paralimpiyskaya-sportsmenka-na-oblozhke-vogue-italiya-47133.html (дата звернення: 19.11.2023).
Психолог розповіла, чому так багато сексизму в сучасному світі і як з ним боротися. Жіночий консорціум України: веб-сайт. URL: https://wcu-network.org.ua/possessing-equal-rights/news/Psixolog_rozpovla_chomu_tak_bagato_seksizmu_v_suchasnomu_svt__jak_z_nim (дата звернення: 19.11.2023).
“Світ потребує краси”: alyona alyona випустила кліп, у якому виступає проти стереотипів. Vogue: веб-сайт. URL: https://vogue.ua/article/culture/muzyka/mir-nuzhdaetsya-v-krasote-alyona-alyona-vypustila-klip-v-kotorom-vystupaet-protiv-stereotipov-43864.html (дата звернення: 19.11.2023).
Bem S. L. Dismantling gender polarization and compulsory heterosexuality: Should we turn the volume down or up? Journal of Sex Research. 1995. No. 32. Рp. 329–334.
Cunningham G., Melton E. Signals and cues: LGBT inclusive advertising and consumer attraction. Sport Marketing Quarterly. 2014. Vol. 23. Pp. 37–46. URL: https://www.researchgate.net/profile/George_Cunningham3/publication/278035381_Signals_and_cues_LGBT_inclusive_advertising_and_consumer_attraction/links/557af47608aee5c46044946c/Signals-and-cues-LGBT-inclusive-advertising-and-consumer-attraction.pdf (дата звернення: 19.11.2023).
Lippman W. Public Opinion. New York, London : The Free Press, 1949. 268 p.
Oakley A. Sex, Gender and Society. London : Temple Smith, 1972. 220 p.
Scott J. Gender: a Useful Category of Historical Analysis. American Historical Review. 1986. V. 91. No. 5. Pp. 1053–1075.
Sex role stereotypes : A current appraisal / I. Broverman, S. Vogel, D. Broverman, F. Clarkson, P. Rosenkrantz. The Journal of Social Issues. 1972. No. 28. Pp. 58–77.
REFERENCES
Andrushko, L. (2012). Henderni stereotypy v ukrainskii telereklami [Gender stereotypes in Ukrainian television advertising]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 23, 397–407. Retrieved 19 November 2022 from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlnam_2012_23_42.
Kimmel, M. (2003). Henderovane suspilstvo [Gendered society]. Kyiv, Ukraine: Sfera. Retrieved 19 November 2022 from https://gender.org.ua/images/lib/genderovane_suspil.pdf.
Martseniuk, T. (2017). Hender dlia vsikh. Vyklyk stereotypam [Gender for all. A challenge to stereotypes]. Kyiv, Ukraine: Osnovy.
Melnyk, T., & Kobelianska, L. (2020). Gender u terminakh, pravovykh aktakh i praktytsi peretvoren : slovnyk-dovidnyk [Gender in terms, legal acts and practice of transformations: dictionary-reference]. Kyiv, Ukraine: Lohos.
Pavlychko, S. (2002). Feminizm [Feminism]. Kyiv, Ukraine: Osnovy.
Vogue. (n.d.). Paralimpiiska sportsmenka na obkladyntsi Vogue Italiia [Paralympic athlete on the cover of Vogue Italy]. Retrieved 19 November 2022 from https://vogue.ua/article/fashion/persona/paralimpiyskaya-sportsmenka-na-oblozhke-vogue-italiya-47133.html.
Zhinochyi konsortsium Ukrainy. (n.d.). Psykholoh rozpovila, chomu tak bahato seksyzmu v suchasnomu sviti i yak z nym borotysia [The psychologist explained why there is so much sexism in the modern world and how to fight it]. Retrieved 19 November 2022 from https://wcu-network.org.ua/possessing-equal-rights/news/Psixolog_rozpovla_chomu_tak_bagato_seksizmu_v_suchasnomu_svt__jak_z_nim.
Vogue. (n.d.). “Svit potrebuie krasy”: alyona alyona vypustyla klip, u yakomu vystupaie proty stereotypiv [“The world needs beauty”: alyona alyona released a clip in which she speaks out against stereotypes]. Retrieved 19 November 2022 from https://vogue.ua/article/culture/muzyka/mir-nuzhdaetsya-v-krasote-alyona-alyona-vypustila-klip-v-kotorom-vystupaet-protiv-stereotipov-43864.html.
Bem, S. L. (1995). Dismantling gender polarization and compulsory heterosexuality: Should we turn the volume down or up? Journal of Sex Research, 32, 329–334.
Cunningham, G., & Melton, E. (2014). Signals and cues: LGBT inclusive advertising and consumer attraction. Sport Marketing Quarterly, 23, 37–46. Retrieved 19 November 2022 from https://www.researchgate.net/profile/George_Cunningham3/publication/278035381_Signals_and_cues_LGBT_inclusive_advertising_and_consumer_attraction/links/557af47608aee5c46044946c/Signals-and-cues-LGBT-inclusive-advertising-and-consumer-attraction.pdf.
Lippman, W. (1949). Public Opinion. New York, London: The Free Press.
Oakley, A. (1972). Sex, Gender and Society. London: Temple Smith.
Scott, J. (1986). Gender: a Useful Category of Historical Analysis. American Historical Review, 91(5), 1053–1075.
Broverman, I., Vogel, S., Broverman, D., Clarkson, F., & Rosenkrantz, P. (1972). Sex role stereotypes: A current appraisal. The Journal of Social Issues, 28, 58–77.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Фісенко Т. В., Балюн O. O., Росковінська Ю. Ю.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.