Стратегії доступу до контенту в українських цифрових книгарнях (2023)
DOI:
https://doi.org/10.20535/2522-1078.2023.2(14).295407Ключові слова:
бізнес-модель, стратегія доступу, е-книги, цифрові книгарніАнотація
У статті запропоновано класифікацію та аналіз стратегій доступу до контенту в цифрових книгарнях України на прикладі сервісів, які їх використовують. Як і будь-яка інноваційна стратегія, цифрове книговидання потребує ефективної бізнес-моделі, яка б давала змогу суб’єктам, які його провадять, заробляти та розвиватися. У попередніх дослідженнях, предметом яких є бізнес-моделі цифрових книгарень, вони класифіковані за різними компонентами — такими, як спосіб оплати, вибір платформи, наявність реклами чи партнерства тощо. Наукова новизна цього дослідження полягає в тому, що в ньому розглянуто UX (користувацький досвід), а саме стратегію доступу до контенту, як основу бізнес-моделі цифрової книгарні.
Посилання
Гарус А., Яніцький А. Бізнес-моделі медіа на прикладі українських онлайн-видань суспільно-політичної та економічної тематики. Вокс Україна. URL : https://voxukraine.org/wp-content/uploads/2020/02/CEEJ_policy-brief-1.pdf (дата звернення 25.11.23)
Єжижанська Т. С. Книжкові видавництва України в умовах перманентної кризи. Вісник Книжкової палати. 2023. №6. С. 29–35.
Женченко М. І. Цифрова дистрибуція на книжковому ринку України. Вісник Книжкової палати. 2013. №10. С. 3–5.
Женченко М. І. Цифрові трансформації в системі книгорозповсюдження України. Обрії друкарства. 2015. №1. С. 55–65.
Женченко М. І. Цифрові трансформації видавничої галузі: монографія / за наук. ред. В.В. Різуна. Київ: Жнець, 2018. 436 с.
Мельник Т., Безугла О. Дешеві й у вогні не горять. В Україні нарешті бум електронних книжок. Як цим хоче скористатися найбільший ритейлер Yakaboo. Forbes. URL : https://forbes.ua/innovations/deshevi-y-u-vogni-ne-goryat-v-ukraini-nareshti-bum-elektronnikh-knizhok-yak-tsim-khoche-skoristatisya-naybilshiy-riteyler-yakaboo-02022023-11455 (дата звернення 25.11.23)
Трансформація бізнес-моделей видавництв в умовах війни та пандемії / Л. П. Шендерівська, О. В. Гук, Г. А. Мохонько. Економічний простір. 2022. №179. С. 79—85.
Baturevych, I., Bielkina, I. The Ukrainian book market: Prospects and Opportunities. Ottawa, Canada: Livres Canada Books, 2021. 65 p.
From Books to Content Platforms New Business Models in the Dutch Publishing Sector / M. Senftleben, M. Kerk, M.C. Buiten, K. Heine. SSRN Electronic Journal. 2017. URL: https://doi.org/10.2139/ssrn.2904116 (дата звернення 25.11.23).
George G., Bock A. J. The Business Model in Practice and its Implications for Entrepreneurship Research. SSRN Electronic Journal. 2009. № 35(1). P. 83–111. URL: https://doi.org/10.2139/ssrn.1490251 (дата звернення 25.11.23).
Grigson A. An introduction to e-book business models and suppliers. E-books in Libraries. P. 19–36. URL: https://doi.org/10.29085/9781856048002.005 (дата звернення 25.11.23).
Osterwalder, A. What is a Business Model? Strategyzer. URL: https://www.strategyzer.com/library/what-is-a-business-model (дата звернення 25.11.23).
Osterwalder A., Pigneur, Y. Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers. Hoboken, NJ : Wiley, 2010. 278 p.
Roth R. User Interface and User Experience (UI/UX) Design. Geographic Information Science & Technology Body of Knowledge. 2017. Q2. URL: https://doi.org/10.22224/gistbok/2017.2.5 (дата звернення 25.11.23).
Torres-Vargas G. A., López V. M. A Business Model for Electronic Books. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 147. P. 268–274. URL: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.170 (дата звернення 25.11.23).
REFERENCES
Harus, A., & Yanitskyi, A. (2019). Biznes-modeli media na prykladi ukrainskykh onlain-vydan suspilno-politychnoi ta ekonomichnoi tematyky [Business models of media on the example of Ukrainian online publications on socio-political and economic topics]. Vox Ukraine. Retrieved November 25, 2023, from https://voxukraine.org/wp-content/uploads/2020/02/CEEJ_policy-brief-1.pdf
Yezhyzhanska, T. S. (2023). Knyzhkovi vydavnytstva Ukrainy v umovakh permanentnoi kryzy [Book publishing houses of Ukraine in conditions of permanent crisis]. Visnyk Knyzhkovoi palaty. Vol. 6. pp. 29–35.
Zhenchenko, M. I. (2013). Tsyfrova dystrybutsiia na knyzhkovomu rynku Ukrainy [Digital distribution in the Ukrainian book market]. Visnyk Knyzhkovoi palaty. Vol. 10. pp. 3–5.
Zhenchenko, M. I. (2015). Tsyfrovi transformatsii v systemi knyhorozpovsiudzhennia Ukrainy [Digital transformations in Ukraine's book distribution system]. Obrii drukarstva. Vol. 1. pp. 55–65.
Zhenchenko, M. I. (2018). Tsyfrovi transformatsii vydavnychoi haluzi [Digital transformations of the publishing industry]. Kyiv: Zhnets.
Melnyk, T., & Bezuhla, O. (2023). Deshevi y u vohni ne horiat. V Ukraini nareshti bum elektronnykh knyzhok. Yak tsym khoche skorystatysia naibilshyi ryteiler Yakaboo [Cheap ones don't burn in the fire. E-books are finally booming in Ukraine. How the largest retailer Yakaboo wants to take advantage of it]. Forbes. Retrieved November 25, 2023, from https://forbes.ua/innovations/deshevi-y-u-vogni-ne-goryat-v-ukraini-nareshti-bum-elektronnikh-knizhok-yak-tsim-khoche-skoristatisya-naybilshiy-riteyler-yakaboo-02022023-11455
Shenderivska, L. P., Huk, O. V., & Mokhonko, H. A. (2022). Transformatsiia biznes-modelei vydavnytstv v umovakh viiny ta pandemii [Transformation of business models of publishing house in the conditions of war and pandemic]. Ekonomichnyi prostir. Vol. 179. pp. 79–85.
Baturevych, I., & Bielkina, I. (2021). The Ukrainian book market: Prospects and Opportunities. Ottawa, Canada: Livres Canada Books.
Senftleben, M., Kerk, M., Buiten, M. C., & Heine, K. (2017). From books to content platforms new business models in the Dutch publishing sector. Social Science Research Network. https://doi.org/10.2139/ssrn.2904116
George, G., & Bock, A. J. (2009). The Business Model in Practice and its Implications for Entrepreneurship Research. Social Science Research Network. https://doi.org/10.2139/ssrn.1490251
Grigson, A. (2011). An introduction to e-book business models and suppliers. In K. Price & V. Havergal (Eds.), E-books in Libraries: A Practical Guide (pp. 19—36). Facet. https://doi.org/10.29085/9781856048002.005
Osterwalder, A. (n.d.). What is a Business Model? Strategyzer. Retrieved November 25, 2023, from https://www.strategyzer.com/library/what-is-a-business-model
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. New Jersey: Wiley.
Roth, R. E. (2017). User Interface and User Experience (UI/UX) Design. The Geographic Information Science & Technology Body of Knowledge (2nd Quarter 2017 Edition), John P. Wilson (ed.). https://doi.org/10.22224/gistbok/2017.2.5
Vargas, G. a. T., & López, V. M. (2014). A business model for electronic books. Procedia – Social and Behavioral Sciences, Vol. 147, pp. 268–274. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.170
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Ситник В. О.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.