Стратегії доступу до контенту в українських цифрових книгарнях (2023)

Автор(и)

  • В. О. Ситник Факультету журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна https://orcid.org/0009-0002-6611-5460

DOI:

https://doi.org/10.20535/2522-1078.2023.2(14).295407

Ключові слова:

бізнес-модель, стратегія доступу, е-книги, цифрові книгарні

Анотація

У статті запропоновано класифікацію та аналіз стратегій доступу до контенту в цифрових книгарнях України на прикладі сервісів, які їх використовують. Як і будь-яка інноваційна стратегія, цифрове книговидання потребує ефективної бізнес-моделі, яка б давала змогу суб’єктам, які його провадять, заробляти та розвиватися. У попередніх дослідженнях, предметом яких є бізнес-моделі цифрових книгарень, вони класифіковані за різними компонентами — такими, як спосіб оплати, вибір платформи, наявність реклами чи партнерства тощо. Наукова новизна цього дослідження полягає в тому, що в ньому розглянуто UX (користувацький досвід), а саме стратегію доступу до контенту, як основу бізнес-моделі цифрової книгарні.

Посилання

Гарус А., Яніцький А. Бізнес-моделі медіа на прикладі українських онлайн-видань суспільно-політичної та економічної тематики. Вокс Україна. URL : https://voxukraine.org/wp-content/uploads/2020/02/CEEJ_policy-brief-1.pdf (дата звернення 25.11.23)

Єжижанська Т. С. Книжкові видавництва України в умовах перманентної кризи. Вісник Книжкової палати. 2023. №6. С. 29–35.

Женченко М. І. Цифрова дистрибуція на книжковому ринку України. Вісник Книжкової палати. 2013. №10. С. 3–5.

Женченко М. І. Цифрові трансформації в системі книгорозповсюдження України. Обрії друкарства. 2015. №1. С. 55–65.

Женченко М. І. Цифрові трансформації видавничої галузі: монографія / за наук. ред. В.В. Різуна. Київ: Жнець, 2018. 436 с.

Мельник Т., Безугла О. Дешеві й у вогні не горять. В Україні нарешті бум електронних книжок. Як цим хоче скористатися найбільший ритейлер Yakaboo. Forbes. URL : https://forbes.ua/innovations/deshevi-y-u-vogni-ne-goryat-v-ukraini-nareshti-bum-elektronnikh-knizhok-yak-tsim-khoche-skoristatisya-naybilshiy-riteyler-yakaboo-02022023-11455 (дата звернення 25.11.23)

Трансформація бізнес-моделей видавництв в умовах війни та пандемії / Л. П. Шендерівська, О. В. Гук, Г. А. Мохонько. Економічний простір. 2022. №179. С. 79—85.

Baturevych, I., Bielkina, I. The Ukrainian book market: Prospects and Opportunities. Ottawa, Canada: Livres Canada Books, 2021. 65 p.

From Books to Content Platforms New Business Models in the Dutch Publishing Sector / M. Senftleben, M. Kerk, M.C. Buiten, K. Heine. SSRN Electronic Journal. 2017. URL: https://doi.org/10.2139/ssrn.2904116 (дата звернення 25.11.23).

George G., Bock A. J. The Business Model in Practice and its Implications for Entrepreneurship Research. SSRN Electronic Journal. 2009. № 35(1). P. 83–111. URL: https://doi.org/10.2139/ssrn.1490251 (дата звернення 25.11.23).

Grigson A. An introduction to e-book business models and suppliers. E-books in Libraries. P. 19–36. URL: https://doi.org/10.29085/9781856048002.005 (дата звернення 25.11.23).

Osterwalder, A. What is a Business Model? Strategyzer. URL: https://www.strategyzer.com/library/what-is-a-business-model (дата звернення 25.11.23).

Osterwalder A., Pigneur, Y. Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers. Hoboken, NJ : Wiley, 2010. 278 p.

Roth R. User Interface and User Experience (UI/UX) Design. Geographic Information Science & Technology Body of Knowledge. 2017. Q2. URL: https://doi.org/10.22224/gistbok/2017.2.5 (дата звернення 25.11.23).

Torres-Vargas G. A., López V. M. A Business Model for Electronic Books. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 147. P. 268–274. URL: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.170 (дата звернення 25.11.23).

REFERENCES

Harus, A., & Yanitskyi, A. (2019). Biznes-modeli media na prykladi ukrainskykh onlain-vydan suspilno-politychnoi ta ekonomichnoi tematyky [Business models of media on the example of Ukrainian online publications on socio-political and economic topics]. Vox Ukraine. Retrieved November 25, 2023, from https://voxukraine.org/wp-content/uploads/2020/02/CEEJ_policy-brief-1.pdf

Yezhyzhanska, T. S. (2023). Knyzhkovi vydavnytstva Ukrainy v umovakh permanentnoi kryzy [Book publishing houses of Ukraine in conditions of permanent crisis]. Visnyk Knyzhkovoi palaty. Vol. 6. pp. 29–35.

Zhenchenko, M. I. (2013). Tsyfrova dystrybutsiia na knyzhkovomu rynku Ukrainy [Digital distribution in the Ukrainian book market]. Visnyk Knyzhkovoi palaty. Vol. 10. pp. 3–5.

Zhenchenko, M. I. (2015). Tsyfrovi transformatsii v systemi knyhorozpovsiudzhennia Ukrainy [Digital transformations in Ukraine's book distribution system]. Obrii drukarstva. Vol. 1. pp. 55–65.

Zhenchenko, M. I. (2018). Tsyfrovi transformatsii vydavnychoi haluzi [Digital transformations of the publishing industry]. Kyiv: Zhnets.

Melnyk, T., & Bezuhla, O. (2023). Deshevi y u vohni ne horiat. V Ukraini nareshti bum elektronnykh knyzhok. Yak tsym khoche skorystatysia naibilshyi ryteiler Yakaboo [Cheap ones don't burn in the fire. E-books are finally booming in Ukraine. How the largest retailer Yakaboo wants to take advantage of it]. Forbes. Retrieved November 25, 2023, from https://forbes.ua/innovations/deshevi-y-u-vogni-ne-goryat-v-ukraini-nareshti-bum-elektronnikh-knizhok-yak-tsim-khoche-skoristatisya-naybilshiy-riteyler-yakaboo-02022023-11455

Shenderivska, L. P., Huk, O. V., & Mokhonko, H. A. (2022). Transformatsiia biznes-modelei vydavnytstv v umovakh viiny ta pandemii [Transformation of business models of publishing house in the conditions of war and pandemic]. Ekonomichnyi prostir. Vol. 179. pp. 79–85.

Baturevych, I., & Bielkina, I. (2021). The Ukrainian book market: Prospects and Opportunities. Ottawa, Canada: Livres Canada Books.

Senftleben, M., Kerk, M., Buiten, M. C., & Heine, K. (2017). From books to content platforms new business models in the Dutch publishing sector. Social Science Research Network. https://doi.org/10.2139/ssrn.2904116

George, G., & Bock, A. J. (2009). The Business Model in Practice and its Implications for Entrepreneurship Research. Social Science Research Network. https://doi.org/10.2139/ssrn.1490251

Grigson, A. (2011). An introduction to e-book business models and suppliers. In K. Price & V. Havergal (Eds.), E-books in Libraries: A Practical Guide (pp. 19—36). Facet. https://doi.org/10.29085/9781856048002.005

Osterwalder, A. (n.d.). What is a Business Model? Strategyzer. Retrieved November 25, 2023, from https://www.strategyzer.com/library/what-is-a-business-model

Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. New Jersey: Wiley.

Roth, R. E. (2017). User Interface and User Experience (UI/UX) Design. The Geographic Information Science & Technology Body of Knowledge (2nd Quarter 2017 Edition), John P. Wilson (ed.). https://doi.org/10.22224/gistbok/2017.2.5

Vargas, G. a. T., & López, V. M. (2014). A business model for electronic books. Procedia – Social and Behavioral Sciences, Vol. 147, pp. 268–274. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.170

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-31

Як цитувати

Ситник, В. О. (2023). Стратегії доступу до контенту в українських цифрових книгарнях (2023) . Обрії друкарства, (2(14), 243–254. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2023.2(14).295407

Номер

Розділ

Статті