Розвиток медіадидактики вищої школи: український досвід
DOI:
https://doi.org/10.20535/2522-1078.2020.1(8).190094Ключові слова:
інформаційна грамотність, медіаграмотність, медіакомпетентність, медіакомпетентність фахівця, професійно-орієнтована медіаосвіта, технології медіаосвіти, медіадидактика, медіадидактика вищої школи, блогодидактика, вища професійна освіта, медична освітаАнотація
Медіаграмотність відіграє важливу роль у розумінні того, наскільки молоді люди сьогодні є медіаосвіченими. Її розвиткові сприяє медіадидактика — складник медіапедагогіки, орієнтованої на технології використання медіа з освітньою метою. Цей розділ дидактики вивчає закономірності засвоєння знань, умінь і навичок, формування переконань з опертям на медіаджерела та використанням медіапродуктів.Meдіaocвітні технології передбачають включення до системи ocвіти різних медіапродуктів, розробляння нових методичних i технологічних форм навчання. Нині дослідники виокремлюють медіадидактику старих, нових і новітніх медіа, ведуть мову про її складники, виокремлюють нові поняття, терміни, котрі засвідчують актуальність і педагогічну доцільність відгалужень, технології використання тих чи інших медіазасобів у процесі навчання. До активізації цього напряму активно долучилися освітяни, особливо — педагоги-предметники, адже євроінтеграційні процеси, що відбуваються останні роки в українському суспільстві, вимагають докорінних змін як у суспільстві, так і в освітньому процесі зокрема. Наразі в навчальному процесі не обійтися без професійно-орієнтованих джерел, до яких студентам слід звертатися з перших кроків набуття фахової освіти. Про досвід подібної освітньої діяльності йдеться у статті.
Мета дослідження: запропонувати систему використання професійно-орієнтованих медіаджерел на заняттях з вивчення мови за професійним спрямуванням у вищій школі. Для цього слід вирішити такі завдання: простежити розвиток медіаосвіти в сучасній вищій школі, схарактеризувати наукові дослідження, в котрих пропонувалися новітні медіаосвітні технології, проаналізувати розвиток медіадидактики вищої школи й започаткувати систему використання професійно-орієнтованих медіа джерел на заняттях. Для вирішення поставлених завдань використовувались методи: опитування, спостереження, бесіди, аналіз і синтез.
Посилання
Onkovych, Наnna, Biletsky, Volodymyr, Yanyshyn, Olha. Media Education Technologies in Developing Students` Professional Competence // WEST-EAST: Scientific Journal. Tbilisi, Georgia: Publishing House “UNIVERSAL”, 2019. Т.2. № 1. P. 110–114.
Paris Declaration on Media and Information Literacy in the Digital Era [Electronic sourse] / Nordicom. URL: http://www.nordicom.gu.se/en/clearinghouse/parisdeclaration-media-and-information-literacy-digital-era-0 (accessed: 14.11.2019).
UNESCO Convenes Іnternatіonal Medіa Lіteracy Conference іn Toulouse. URL: http://www.medіalіt.org/readіng-room/unesco-convenes-іnternatіonal-medіalіteracy-conference-toulouse (accessed: 14.11.2019).
Zurkowski P. G. The Information Service Environment Relationships and Priorities [Electronic resourse]: Related Paper 5 / Paul G. Zurkowski // ERIC. 1974. URL: http://eric.ed.gov/?id=ED100391 (accessed: 14.11.2019).
Бужиков Р. П. Педагогічні умови застосування інноваційно-комунікаційних технологій у процесі навчання іноземних мов студентів вищих економічних навчальних закладів : дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04; Ін-т вищ. освіти АПН України. Київ, 2006. 257 с.
Духаніна Н. М. Педагогічні умови застосування медіаосвітніх технологій у підготовці магістрів комп`ютерних наук : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2011. 20 с.
Іць С. В. Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови засобами медіаосвіти : автореф. дис. ... канд. пед. наук.: 13.00.04 — теорія і методика професійної освіти. Житомир, 2014. 22 с.
Лашук Н. М. Формування медіакомпетентності майбутніх маркетологів у процесі фахової підготовки: дис. … канд. пед. наук за спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Нац. ун-т «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, Чернігів, 2019. 262 с.
Медіадидактика вищої школи: програми спецкурсів / за наук. ред. д-ра пед. наук, професора Г. В. Онкович // Г. В. Онкович, Н. М. Духаніна, І. А. Сахневич, І. А. Гуріненко. Київ : Логос, 2013. 196 с.
Медіакомпетентність фахівця : кол. монографія / Г. В. Онкович, Ю. М. Горун, В. О. Кравчук, Н. О. Литвин, І. В. Костюхіна, К. А. Нагорна ; за наук. ред. Г. В. Онкович ; НАПН України, Ін-т вищ. освіти. Київ: Логос, 2013. 286 с.
Онкович А. Д., Боголюбова М. М. Нове в медіаосвіті: мовно-педагогічна блогодидактика // Інновації та традиції у мовній підготовці іноземних студентів: тези доп. Міжнар. наук.-практ. семінару. Харків : Видавництво Іванченка І. С., 2018. 336 с. С. 195–199.
Онкович А. В. Медиадидактика. Масс-медиа в учебном процессе по русскому языку как иностранном. Saarbrucken: Lambert academic publishing, 2012.
Онкович А. В. Интернет-дидактика в обучении русскому языку как иностранному // Русский язык и литература в пространстве мировой культуры : материалы XIII Конгресса Междунар. ассоц. преподав. рус. яз. и лит., Гранада, Испания, 13–20 сент. 2015 г. СПб. : МАПРЯЛ, 2015. Т. 10. С. 788–793.
Онкович А. В. Медиадидактика // Materiały V Międzynarodowej Konferencji Naukowej «Język rosyjski w przestrzeni językowej i kulturowej Europy i świata: Człowiek. Świadomość. Komunikacja, Warszawa : [Изд-во Варшав. ун-та], 2012. С. 1013–1018.
Онкович Г. В., Криворотенко О. Г. Педагогічна блогодидактика вчителів української мови та літератури // Проблеми освіти : зб. наук. пр. ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти». Вінниця : ТОВ «ТВОРИ», 2019. Вип. 92. 252 с.
Онкович Г. В., Онкович А. Д. Вікідидактика: формування і розвиток у системі професійної освіти // Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. Івана Франка. Педагогічні науки. Житомир : Вид-во Євенок О. О., 2017. Вип. 2 (88). 311 с.
Онкович Г., Ляліна О., Яцентюк М. Нове в медіаосвіті: медична блогодидактика // Інновації та традиції у мовній підготовці іноземних студентів: тези доповідей міжнародного науково-практичного семінару. Харків : Вид-во Іванченка І. С., 2018. 336 с.
Онкович Г. В. «Парасолькові» терміни сучасної медіаосвіти // Нові технології навчання : зб. наук. пр. Вінниця ; Київ, 2014. С. 189–194.
Онкович Г. В., Кирик Т. В., Неловкіна-Берналь О. А. Із досвіду осучаснення освітнього процесу в медичному виші // Інновації та традиції у мовній підготовці іноземних студентів: тези доповідей міжнародного науково-практичного семінару. Харків: Видавництво Іванченка І. С., 2018. 336 с.
Онкович Г. В. Медіадидактика вищої школи: український досвід // Вища освіта України : теорет. та наук.-метод. часоп. / Ін-т вищ. освіти НАПН України. Київ, 2013. № 1. С. 23–29.
Онкович Г. В. Медіаосвіта. Загальний курс. Київ : ІВО НАПН України, 2010. 40 с.
Онкович Г. В. Новітні терміни медіаосвіти та медіадидактики // Лінгвістика. Лінгвокультурологія. Кроскультурна і міжкультурна комунікація: проблеми, питання, рішення. Дніпро, ДНУ ім. Олеся Гончара, 2018. № 12. Частина 2. С. 277–291.
Онкович Г. В., Онкович А. Д. Соціальна мережа як джерело розвитку і саморозвитку професійної компетентності педагога // Проблеми освіти : зб. наук. пр. / ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України. Вінниця : ТОВ «Нілан — ЛТД», 2018. Вип. 88 (частина 2). 346 с. С. 91–101.
Онкович Г., Білецький В., Онкович А., Ткаченко М. Нове у вищій освіті: інженерна блогодидактика // Вища шк. 2019. № 1(174). С. 26–33.
Онкович А. В. Медийная и информационная грамотность в цифровую эпоху: на пороге глобального прорыва. ЮНЕСКО. 2014 // Медиаобразование, 2014. № 4. — С. 9–14.
Сахневич І. А. Педагогічні умови застосування медіа освітніх технологій у професійній підготовці майбутніх фахівців нафтогазового профілю : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 — теорія і методика професійної освіти. Київ, 2012. 20 с.
Теоретико-методологічні засади інтеграції змісту гуманітарної освіти у вищих навчальних закладах негуманітарного профілю / Н. М. Дем’яненко, Г. В. Онкович, М. І. Бойченко та ін. Київ : Пед. думка, 2012. 335 с.
Чемерис І. М. Формування професійної компетентності майбутніх журналістів засобами іншомовних періодичних видань : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 — теорія і методика професійної освіти. Київ, 2008. 20 с.
Янишин О. К. Формування комунікативних умінь майбутніх документознавців засобами медіаосвітніх технологій : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 — теорія і методика професійної освіти. Київ, 2012. 20 с.
Onkovych, Наnna. Media Education Technologies in Developing Students' Professional Competence/ Volodymyr Biletsky, Наnna Onkovych, Olha Yanyshyn // WEST-EAST: Scientific Journal. Tbilisi, Georgia: Publishing House “UNIVERSAL”, 2019. Т.2, № 1. С. 110–114.
Paris Declaration on Media and Information Literacy in the Digital Era [Electronic sourse] / Nordicom. Retrieved 14 november 2019 from: http://www.nordicom.gu.se/en/clearinghouse/parisdeclaration-media-and-information-literacy-digital-era-0.
UNESCO Convenes Іnternatіonal Medіa Lіteracy Conference іn Toulouse. Retrieved 14 november 2019 from: http://www.medіalіt.org/readіng-room/unesco-convenes-іnternatіonal-medіalіteracy-conference-toulouse.
Zurkowski, P. G. The Information Service Environment Relationships and Priorities [Electronic resourse]: Related Paper 5 / Paul G. Zurkowski // ERIC. — 1974. Retrieved 14 november 2019 from: http://eric.ed.gov/?id=ED100391.
Buzhy`kov, R. P. (2006). Pedagogichni umovy` zastosuvannya innovacijno-komunikacijny`x texnologij u procesi navchannya inozemny`x mov studentiv vy`shhy`x ekonomichny`x navchal`ny`x zakladiv : dy`sertaciya kandy`data ped. nauk: 13.00.04 [Pedagogical conditions of application of innovative and communication technologies in the process of teaching foreign languages to students of higher economic educational institutions: Candidate of Science. ped. Sciences: 13.00.04]; Insty`tut vy`shhoyi osvity` APN Ukrayiny`. Ky`yiv. 257.
Duxanina, N. M. (2011). Pedagogichni umovy` zastosuvannya mediaosvitnix texnologij u pidgotovci magistriv komp'yuterny`x nauk : avtoreferat dy`sertaciyi kandy`data pedagogichny`x nauk: 13.00.04 [Pedagogical conditions of application of media-educational technologies in preparation of masters of computer sciences: abstract of the dissertation of the candidate of pedagogical sciences: 13.00.04]. Ky`yiv, 20.
Icz`, S. V. (2014). Pedagogichni umovy` formuvannya profesijnoyi kompetentnosti majbutn`ogo vchy`telya inozemnoyi movy` zasobamy` mediaosvity`: avtoref. dy`s. ... kand. ped. nauk.: 13.00.04 — teoriya i metody`ka profesijnoyi osvity`[ Pedagogical conditions of formation of professional competence of the future foreign language teacher by means of media education: abstract of dissertation of the candidate of pedagogical sciences: 13.00.04 — theory and methodology of professional education]. Zhy`tomy`r, 22.
Lashuk, N. M. (2019). Formuvannya mediakompetentnosti majbutnix marketologiv u procesi faxovoyi pidgotovky`. Dy`sertaciya kandy`data pedagogichny`x nauk za special`nistyu 13.00.04 «Teoriya i metody`ka profesijnoyi osvity`» [Formation of media competence of future marketers in the process of professional training. The dissertation of the candidate of pedagogical sciences on a specialty 13.00.04 "Theory and methodology of vocational education"] Nacional`ny`j universy`tet «Chernigivs`ky`j kolegium» imeni T. G. Shevchenka, Chernigiv, 262.
Mediady`dakty`ka vy`shhoyi shkoly`: programy` speczkursiv /za nauk. red. doktora pedagogichny`x nauk, profesora G. V. Onkovy`ch [Higher education media didactics: special courses / science programs. ed. Doctor of Pedagogical Sciences, Professor G. V Onkovich ], G. V. Onkovy`ch, N. M. Duxanina, I. A. Saxnevy`ch, I. A. GurinenkoKy`yiv: Logos, 2013. 196.
Mediakompetentnist` faxivcya : kolekty`vna monografiya [Media competence of the specialist: a collective monograph] / G. V. Onkovy`ch, Yu. M. Gorun, V. O. Kravchuk, N. O. Ly`tvy`n, I. V. Kostyuxina, K. A. Nagorna; scientific edition G. V. Onkovy`ch ; NAPN Ukrayiny`, In-t vy`shh. osvity`. Ky`yiv: Logos, 2013. 286.
Onkovy`ch, A. D., & Bogolyubova, M. M. (2018). Nove v mediaosviti: movno-pedagogichna blogody`dakty`ka [New in Media Education: Language and Pedagogical Blogodactics ]. Innovaciyi ta trady`ciyi u movnij pidgotovci inozemny`x studentiv: tezy` dopovidej mizhnarodnogo naukovo-prakty`chnogo seminaru. Xarkiv: Vy`davny`cztvo Ivanchenka I. S., 336,195–199.
Onkovy`ch, A. V. (2012). Medy`ady`dakty`ka. Mass-medy`a v uchebnom processe po russkomu yazыku kak y`nostrannom [Mediadactics. Mass media in the educational process in Russian as a foreign language]. Saarbrucken: Lambert academic publishing.
Onkovy`ch, A. V. (2015). Y`nternet-dy`dakty`ka v obucheny`y` russkomu yazыku kak y`nostrannomu [Internet didactics in teaching Russian as a foreign language ]. Russky`j yazыk y` ly`teratura v prostranstve my`rovoj kul`turы : matery`alы XIII Kongressa Mezhdunar. assocz. prepodav. rus. yaz. y` ly`t., Granada, Y`spany`ya, 13–20 sent. 2015 g. SPb. : MAPRYaL, 10, 788–793.
Onkovy`ch, A. V. (2012). Medy`ady`dakty`ka [Mediadactics]. Materiały V Międzynarodowej Konferencji Naukowej «Język rosyjski w przestrzeni językowej i kulturowej Europy i świata: Człowiek. Świadomość. Komunikacja, Warszawa, 1013–1018.
Onkovy`ch, G. V., & Kry`vorotenko, O. G. (2019). Pedagogichna blogody`dakty`ka vchy`teliv ukrayins`koyi movy` ta literatury` [Pedagogical blogidactics of teachers of Ukrainian language and literature]. Problemy` osvity` : zbirny`k naukovy`x pracz`. DNU «Insty`tut modernizaciyi zmistu osvity`». Vinny`cya: TOV «TVORY`», 92, 252.
Onkovy`ch, G. V., & Onkovy`ch, A. D. (2017). Vikidy`dakty`ka: formuvannya i rozvy`tok u sy`stemi profesijnoyi osvity` [Wikididactics: formation and development in the vocational education system]. Visny`k Zhy`tomy`rs`kogo derzhavnogo universy`tetu imeni Ivana Franka. Pedagogichni nauky`. Zhy`tomy`r: Vy`davny`cztvo Yevenok O. O., 2 (88), 311.
Onkovy`ch, G., Lyalina, O., & Yacentyuk, M. (2018). Nove v mediaosviti: medy`chna blogody`dakty`ka // Innovaciyi ta trady`ciyi u movnij pidgotovci inozemny`x studentiv: tezy` dopovidej mizhnarodnogo naukovo-prakty`chnogo seminaru. Xarkiv: Vy`davny`cztvo Ivanchenka I. S., 336.
Onkovy`ch, G. V. (2014) «Parasol`kovi» terminy` suchasnoyi mediaosvity`["Umbrella" terms of modern media education]. Novi texnologiyi navchannya : zbirny`k naukovy`x pracz`. Vinny`cya; Ky`yiv, 189–194.
Onkovy`ch, G. V., Ky`ry`k, T. V. & Nelovkina-Bernal`, O. A. (2018). Iz dosvidu osuchasnennya osvitn`ogo procesu v medy`chnomu vy`shi [From the experience of modernization of educational process in medical university]. Innovaciyi ta trady`ciyi u movnij pidgotovci inozemny`x studentiv: tezy` dopovidej mizhnarodnogo naukovo-prakty`chnogo seminaru. Xarkiv: Vy`davny`cztvo Ivanchenka I. S., 336.
Onkovy`ch G. V. (2013) Mediady`dakty`ka vy`shhoyi shkoly`: ukrayins`ky`j dosvid [Higher education media didactics: the Ukrainian experience]. Vy`shha osvita Ukrayiny` : teorety`chny`j ta naukovo-metody`chny`j chasopy`s / Insty`tut vy`shhoyi osvity` NAPN Ukrayiny`. Ky`yiv, 1, 23–29.
Onkovy`ch, G. V. (2010). Mediaosvita. Zagal`ny`j kurs [Media education. General course]. Ky`yiv: IVO NAPN Ukrayiny`, 40.
Onkovy`ch, G. V. (2018). Novitni terminy` mediaosvity` ta mediady`dakty`ky` [The latest terms of media education and media didactics]. Lingvisty`ka. Lingvokul`turologiya. Kroskul`turna i mizhkul`turna komunikaciya: problemy`, py`tannya, rishennya. Dnipro: DNU im.Olesya Gonchara, 12, 2, 277–291.
Onkovy`ch G. V., & Onkovy`ch A. D. (2018). Social`na merezha yak dzherelo rozvy`tku i samorozvy`tku profesijnoyi kompetentnosti pedagoga [Social network as a source of development and self-development of teacher's professional competence]. Problemy` osvity`: zbirny`k naukovy`x pracz` / DNU «Insty`tut modernizaciyi zmistu osvity`" MON Ukrayiny`. Vinny`cya: TOV «Nilan — LTD», 88 (2), 346, 91–101.
Onkovy`ch, G., Bilecz`ky`j, V., Onkovy`ch, A., & Tkachenko, M. (2019). Nove u vy`shhij osviti: inzhenerna blogody`dakty`ka [New in Higher Education: Engineering BloggingDactics]. Vy`shha shkola, 1 (174), 26–33.
Onkovy`ch, A. V. (2014). Medy`jnaya y` y`nformacy`onnaya gramotnost` v cy`frovuyu эpoxu: na poroge global`nogo prorыva. YuNESKO [Media and information literacy in the digital age: on the threshold of a global breakthrough. UNESCO. 2014]. Medy`aobrazovany`e, 4, 9–14.
Saxnevy`ch, I. A. (2012). Pedagogichni umovy` zastosuvannya media osvitnix texnologij u profesijnij pidgotovci majbutnix faxivciv naftogazovogo profilyu : avtoref. dy`s. … kand. ped. nauk : specz. 13.00.04 — teoriya i metody`ka profesijnoyi osvity` [Pedagogical conditions for the use of educational media in the professional training of future oil and gas specialists]. Ky`yiv, 2012, 20.
Dem'yanenko, G. V., Onkovy`ch, M. I., Bojchenko, N. M. et al (2012). Teorety`ko-metodologichni zasady` integraciyi zmistu gumanitarnoyi osvity` u vy`shhy`x navchal`ny`x zakladax negumanitarnogo profilyu [Theoretical and methodological principles of integration of the content of humanitarian education in higher educational establishments of non-humanitarian profile]. Ky`yiv: Pedagogichna dumka, 2012, 335.
Chemery`s, I. M. (2008). Formuvannya profesijnoyi kompetentnosti majbutnix zhurnalistiv asobamy` inshomovny`x periody`chny`x vy`dan` : avtoref. dy`s ... kand. ped. nauk : 13.00.04 — teoriya i metody`ka profesijnoyi osvity` [Formation of professional competence of future journalists by means of foreign language periodicals]. Ky`yiv, 2008, 20.
Yany`shy`n, O. K. (2012). Formuvannya komunikaty`vny`x umin` majbutnix dokumentoznavciv zasobamy` mediaosvitnix texnologij : avtoref. dy`s. … kand. ped. nauk : specz. 13.00.04 — teoriya i metody`ka profesijnoyi osvity`[Formation of communicative skills of future document scientists by means of media educational technologies]. Ky`yiv, 2012, 20.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.