Застосування європейських етичних стандартів в українському рекламному просторі
DOI:
https://doi.org/10.20535/2522-1078.2024.2(16).319247Ключові слова:
рекламний ринок, соціальна відповідальність, етика, права споживачівАнотація
Статтю присвячено дослідженню застосування європейських етичних стандартів у рекламному просторі України. Автор аналізує сучасний стан українського ринку реклами, виявляє проблеми недобросовісної реклами та пропонує шляхи гармонізації національного законодавства з європейськими нормами. Досліджено поняття соціально відповідального маркетингу та його етичний складник, який є основою для захисту прав споживачів і формування прозорого рекламного середовища.
У статті розглянуто різні види недобросовісної реклами, зокрема приховану, гіперболізовану, порівняльну та тизерну. Вказано, що соціальні мережі дедалі частіше стають головним інструментом її поширення. Автор наголошує на важливості регулювання рекламної діяльності в Україні, адже недобросовісна реклама завдає шкоди споживачам, підриває довіру до ринку та не відповідає етичним стандартам ЄС.
Посилання
Директива Європейського Парламенту і Ради 2005/29/ЄС від 11 травня 2005 р. стосовно недобросовісних комерційних практик бізнесу щодо споживачів на внутрішньому ринку та внесення змін до Директиви Ради 84/450/ЄЕС, директив Європейського Парламенту і Ради 97/7/ЄС, 98/27/ЄС та 2002/65/ЄС та Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 2006/2004. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_b43#Text (дата звернення: 01.12.2024).
Директива 97/36/ЄC Європейського парламенту і Ради від 30 червня 1997 р. про внесення змін у Директиву Ради 89/552/ЄEC про координацію деяких положень, встановлених законом, регламентом або адміністративною дією в державах-членах, котрі стосуються здійснення діяльності по TV. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=celex:31997L0036 (дата звернення: 01.12.2024).
Європейська конвенція про транскордонне телебачення (Страсбург, 5 травня 1989 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_444#Text (дата звернення: 01.12.2024).
Закон України «Про захист від недобросовісної конкуренції» (від 07.06.1996 р. № 236/96-ВР). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/236/96-вр#Text (дата звернення: 01.12.2024).
Закон України «Про рекламу» (від 03.07.1996 р. № 270/96-ВР). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-вр#Text (дата звернення: 01.12.2024).
Зоріна Ю. І. Цивільно-правові відносини при здійсненні рекламної діяльності : автореф. дис. … канд. юрид. наук: спец. 12.00.03. Київ, 2007. 21 с.
Курчин О. Історія виникнення та розвитку зовнішньої реклами. Правничий часопис Донецького університету. 2016. № 2. С. 150–155.
Kotler P. What Consumerism Means for Marketers. Harvard Business Review. 1972. Vol. 50. Рр. 48–57.
Микитенко Л. Правовий аналіз спеціальних вимог українського та європейського законодавства про рекламу. Вісник КНТЕУ. 2011. Вип. 1. С. 111–119. URL: https://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/issue/view/105/123 (дата звернення: 01.12.2024).
Минко Л. М. Етика маркетингу. Ефективна економіка. 2023. № 2. URL: https://nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/1179/1188 (дата звернення: 01.12.2024).
Постанова КМУ «Про затвердження плану дій щодо реалізації пріоритетних положень Програми інтеграції України до Європейського Союзу у 2001 році». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/345-2001-п#Text (дата звернення 01.12.2024).
Сусь Ю. С. Недобросовісна реклама: поняття, види, відповідальність. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2015. Вип. 32. С. 83–87. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/4490/1/НЕДОБРОСОВІСНА РЕКЛАМА.pdf (дата звернення: 01.12.2024).
Council Directive 89/552/EEC of 3 October 1989 on the coordination of certain provisions laid down by Law, Regulation or Administrative Action in Member States concerning the pursuit of television broadcasting activities. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:31989L0552 (accessed 01.12.2024).
Ульянова Г. О. Захист прав творців реклами від неправомірного використання рекламних матеріалів. Наукові праці національного університету «Одеська юридичне академія». 2012. C. 360–369. URL: http://naukovipraci.nuoua.od.ua/arhiv/tom12/37.pdf (дата звернення: 01.12.2024).
REFERENS
Dyrektyva Yevropeiskoho Parlamentu i Rady 005/29/YeS vid 11 travnia 2005 roku stosovno nedobrosovisnykh komertsiinykh praktyk biznesu shchodo spozhyvachiv na vnutrishnomu rynku ta vnesennia zmin do Dyrektyvy Rady 84/450/YeES [Directive 2005/29/EC of the European Parliament and of the Council of 11 May 2005 concerning unfair business-to-consumer commercial practices in the internal market and amending Council Directive 84/450/EEC, Directives 97/7/EC, 98/27/EC and 2002/65/EC of the European Parliament and of the Council and Regulation (EC) No 2006/2004 of the European Parliament and of the Council (‘Unfair Commercial Practices Directive’)]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_b43#Text (01.12.2024).
Dyrektyva 97/36/EC Yevropeiskoho parlamentu i Rady vid 30 chervnia 1997 roku pro vnesennia zmin u Dyrektyvu Rady 89/552/EEC pro koordynatsiiu deiakykh polozhen, vstanovlenykh zakonom, rehlamentom abo administratyvnoiu diieiu v derzhavakh-chlenakh, kotri stosuiutsia zdiisnennia diialnosti po TV [Directive 97/36/EC of the European Parliament and of the Council of 30 June 1997 amending Council Directive 89/552/EEC on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States concerning the pursuit of television broadcasting activities]. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=celex:31997L0036 (01.12.2024).
Yevropeiska konventsiia pro transkordonne telebachennia: (Strasburh, 5 travnia 1989 r.) [European Convention on Transfrontier Television]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_444#Text (01.12.2024).
Zakon Ukrainy «Pro zakhyst vid nedobrosovisnoi konkurentsii» (vid 07.06.1996 r. № 236/96-VR) [The Law of Ukraine “On Protection against Unfair Competition” (No. 236/96-VR), adopted on June 7, 1996]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/236/96-вр#Text (01.12.2024).
Zakon Ukrainy «Pro reklamu» (vid 03.07.1996 r. № 270/96-VR) [The Law of Ukraine “On Advertising” (No. 270/96-VR), adopted on July 3, 1996]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-вр#Text (Data zvernennia 01.12.2024 r.).
Zorina, Yu. I. (2007). Tsyvilno-pravovi vidnosyny pry zdiisnenni reklamnoi diialnosti: avtoref. dys. kand. yuryd. nauk: spets. 12.00.03 [Сivil Law Relations in Advertising Activities]. Kyiv.
Kurchyn, O. (2016). Istoriia vynyknennia ta rozvytku zovnishnoi reklamy [The History of the Emergence and Development of Outdoor Advertising]. Pravnychyi chasopys Donetskoho universytetu, 2, 150–155.
Kotler, P. (1972). What Consumerism Means for Marketers. Harvard Business Review, 50, 48–57.
Mykytenko, L. (2011). Pravovyi analiz spetsialnykh vymoh ukrainskoho ta yevropeiskoho zakonodavstva pro reklamu [Legal Analysis of Special Requirements in Ukrainian and European Advertising Legislation]. Visnyk KNTEU, 1, 111-119. URL: https://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/issue/view/105/123 (01.12.2024).
Mynko L. M. Etyka marketynhu. «Efektyvna ekonomika». 2023. № 2. URL: https://nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/1179/1188 (Data zvernennia 01.12.2024 r.).
Postanova KMU «Pro zatverdzhennia planu dii shchodo realizatsii priorytetnykh polozhen Prohramy intehratsii Ukrainy do Yevropeiskoho Soiuzu u 2001 rotsi» [Cabinet of Ministers of Ukraine Resolution “On Approval of the Action Plan for the Implementation of the Priority Provisions of the Program for Ukraine’s Integration into the European Union in 2001”]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/345-2001-%D0%BF#Text (01.12.2024).
Sus Yu. S. (2015). Nedobrosovisna reklama: poniattia, vydy, vidpovidalnist [Unfair Advertising: Concept, Types, and Responsibility]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, 83-87. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/4490/1/НЕДОБРОСОВІСНА РЕКЛАМА.pdf (01.12.2024).
Council Directive 89/552/EEC of 3 October 1989 on the coordination of certain provisions laid down by Law, Regulation or Administrative Action in Member States concerning the pursuit of television broadcasting activities. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:31989L0552 (01.12.2024).
Ulianova, H. O. (2012). Zakhyst prav tvortsiv reklamy vid nepravomirnoho vykorystannia reklamnykh materialiv [Protection of Advertising Creators' Rights Against Unauthorized Use of Advertising Materials]. Naukovi pratsi natsionalnoho universytetu «Odeska yurydychne akademiia», 360-369. URL: http://naukovipraci.nuoua.od.ua/arhiv/tom12/37.pdf (01.12.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Сенкевич Г. А.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.