Дискредитаційні чутки як феномен неформальних комунікацій в умовах гібридної війни
DOI:
https://doi.org/10.20535/2522-1078.2025.1(17).329594Ключові слова:
чутки, неформальні комунікації, гібридна війна, дискредитація, інформаційні операціїАнотація
У статті досліджено феномен чуток як неформальних комунікацій в умовах гібридної війни Росії проти України. Актуальність дослідження зумовлена зростанням ролі чуток у поширенні деструктивних наративів та підриві довіри до ключових суспільних інституцій. Теоретичний аналіз ґрунтується на класичних і сучасних підходах до вивчення природи чуток, їхніх функцій і механізмів поширення, з урахуванням нових медіа та цифрових платформ. Запропоновано оновлену типологію, яка доповнює традиційні типи чуток (бажання, страховиська, агресивні) новим підтипом агресивних чуток – дискредитаційними чутками, або намовами. Емпіричну базу дослідження становлять результати десяти глибинних експертних інтерв’ю з фахівцями у сфері комунікацій та інформаційної безпеки.
Посилання
Allport G., Postman L. The psychology of rumor. New York: Henry Holt, 1948. 247 p.
DiFonzo, N., & Bordia, P. (2007). Rumor psychology: Social and organizational approaches. Washington, DC: American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/11503-000.
Fine G. Rumor, trust and civil society: collective memory and cultures of judgment. Diogenes. 2007. Vol. 54, no. 1. P. 5–18. https://doi.org/10.1177/0392192107073432
Karber P. Russian style hybrid warfare. McLean, VA: The Potomac Foundation, 2015. 8 p.
Knapp R. A Psychology of rumor. Public Opinion Quarterly. 1944. Vol. 8, no. 1. P. 22. https://doi.org/10.1086/265665
Shibutani T. Improvised news: A sociological study of rumor. Indianapolis: Bobbs-Merrill, 1966. 262 p.
Берегова Н., Джигун Л. Психологічні особливості розповсюдження чуток та механізми їх протидії. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: психологія. 2017. № 1.
Климанська Л. Чутки як спосіб організації та самоорганізації інформаційного простору політики. Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку. 2008. № 20. С. 71–80.
Орбан-Лембрик Л. Чутки як соціально-психологічне явище. Соціальна психологія. 2004. № 3 (5). С. 47–62.
Почепцов Г. Теорія комунікації. Київ : Ваклер, 1999. 656 с.
Почепцов Г. Токсичний інфопростір. Як зберегти ясність мислення і свободу дій. Київ : Vivat, 2022. 384 с.
Смола Л. Феномен чуток в епоху постправди. Обрії друкарства. 2024. № 1(15). С. 62–74. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2024.1(15).299705
Тогобицька В. Д. Психологічні особливості розповсюдження чуток в умовах надзвичайної ситуації. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Сер.: Педагогічні та психологічні науки. 2013. № 4. С. 393–402.
Юркова О. Чутки як соціальнокомунікаційний феномен : дис. на здобуття наук. ступеня д-ра філософії : 061 — журналістика / О. А. Юркова ; Нац. техн. ун-т України «Київський політехн. ін-т ім. Ігоря Сікорського». — Київ, 2024. 317 с.
Юркова О. Соціокомунікаційні аспекти чуток як елементу гібридної війни. Сучасний масовокомунікаційний простір: історія, реалії, перспективи : Матеріали науково-практ. конф., м. Суми, 26–27 трав. 2022 р. Суми, 2022. С. 9–12.
Юркова О. А. Чутки як соціокомунікаційний феномен. Обрії друкарства. 2021. № 1(9). С. 121–131. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2021.1(9).240615
Юркова О., Смола Л. Аналіз неформальних комунікацій в умовах гібридної війни. Образ. 2021. № 2 (36). С. 72–80. URL: https://doi.org/10.21272/Obraz.2021.2(36)-72-80.
REFERENCES
Allport, G., & Postman, L. (1948). The psychology of rumor. New York, NY: Henry Holt.
DiFonzo, N., & Bordia, P. (2007). Rumor psychology: Social and organizational approaches. Washington, DC: American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/11503-000
Fine, G. A. (2007). Rumor, trust and civil society: Collective memory and cultures of judgment. Diogenes, 54(1), 5–18. https://doi.org/10.1177/0392192107073432
Karber, P. (2015). Russian style hybrid warfare. McLean, VA: The Potomac Foundation.
Knapp, R. H. (1944). A psychology of rumor. Public Opinion Quarterly, 8(1), 22. https://doi.org/10.1086/265665
Shibutani, T. (1966). Improvised news: A sociological study of rumor. Indianapolis, IN: Bobbs-Merrill.
Berehova, N., & Dzhyhun, L. (2017). Psykholohichni osoblyvosti rozpovsiudzhennia chutok ta mekhanizmy yikh protydii [Psychological features of rumor spreading and mechanisms of counteraction]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Seriia: Psykholohiia, (1).
Klymanska, L. (2008). Chutky yak sposib orhanizatsii ta samoorhanizatsii informatsiinoho prostoru polityky [Rumors as a means of organizing and self-organizing the political information space]. Ukrainska natsionalna ideia: realii ta perspektyvy rozvytku, (20), 71–80.
Orban-Lembrik, L. (2004). Chutky yak sotsialno-psykholohichne yavyshche [Rumors as a socio-psychological phenomenon]. Sotsialna psykholohiia, 3(5), 47–62.
Pocheptsov, H. (1999). Teoriia komunikatsii [Theory of communication]. Kyiv, Ukraine: Vakler.
Pocheptsov, H. (2022). Toksychnyi infoprostir: Yak zberehty yasnist myslennia i svobodu dii [Toxic information space: How to preserve clarity of thought and freedom of action]. Kyiv, Ukraine: Vivat.
Smola, L. (2024). Fenomen chutok v epokhu postpravdy [The phenomenon of rumors in the era of post-truth]. Obrii drukarstva, 1(15), 62–74. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2024.1(15).299705
Tohobytska, V. D. (2013). Psykholohichni osoblyvosti rozpovsiudzhennia chutok v umovakh nadzvychainoi sytuatsii [Psychological features of rumor spreading in emergency conditions]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Seriia: Pedahohichni ta psykholohichni nauky, (4), 393–402.
Iurkova, O. (2024). Chutky yak sotsiialnokomunikatsiinyi fenomen [Rumors as a socio-communicative phenomenon] (Doctoral dissertation, National Technical University of Ukraine „Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”). Kyiv, Ukraine.
Iurkova, O. (2022). Sotsiialnokomunikatsiini aspekty chutok yak elementu hibrydnoi viiny [Socio-communicative aspects of rumors as an element of hybrid war]. Suchasnyi masovokomunikatsiinyi prostir: istoriia, realii, perspektyvy [Modern mass communication space: history, realities, prospects], 9–12.
Iurkova, O. A. (2021). Chutky yak sotsiialnokomunikatsiinyi fenomen [Rumors as a socio-communicative phenomenon]. Obrii drukarstva, 1(9), 121–131. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2021.1(9).240615
Iurkova, O., & Smola, L. (2021). Analiz neformalnykh komunikatsii v umovakh hibrydnoi viiny [Analysis of informal communication in conditions of hybrid war]. Obraz, 2(36), 72–80. https://doi.org/10.21272/Obraz.2021.2(36)-72-80
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Юркова О. А.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.