Медіапродюсер: кваліфікаційна характеристика та перспективи інституціоналізації професії

Автор(и)

  • Т.  С. Крайнікова Навчально-науковий інститут журналістики КНУ ім. Т. Шевченка, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-2132-2020
  • С. А. Водолазька Навчально-науковий інститут журналістики КНУ ім. Т. Шевченка, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-1019-5828
  • О.  В. Ситник Навчально-науковий інститут журналістики КНУ ім. Т. Шевченка, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-0853-1442
  • О.  В. Погорелов Навчально-науковий інститут журналістики КНУ ім. Т. Шевченка, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-0017-0523

DOI:

https://doi.org/10.20535/2522-1078.2025.1(17).333981

Ключові слова:

креативні індустрії, медіаринок, цифрове медіавиробництво, медіапродюсування, медіапродюсер, професіограма медіапродюсера, кваліфікаційна характеристика, професійні компетентності, проєктний менеджмент, управління медіапроєктами

Анотація

Стаття є внеском у формування професійного статусу медіапродюсера в Україні та інституціоналізацію відповідної діяльності.
Актуальність теми зумовлена розвитком цифрової медіаіндустрії та появою нових вимог до управління мультимедійними проєктами. Професія медіапродюсера, попри її фактичну наявність на ринку праці, досі не зафіксована в Класифікаторі професій України, що ускладнює формування освітніх стандартів і правове регулювання сфери зайнятості.
Виявлено, що в науковій літературі наразі немає сформованого розуміння суті діяльності медіапродюсера, відмінностей цього фаху від кінопродюсера, музичного продюсера, театрального продюсера, івент-продюсера та ін.

Посилання

Десятник Г., Мужук Л. Кінотелевиробництво : навч. посіб. Київ, 2025. 106 с.

Десятник Г. Терміни екранної творчості та виробництва : навч.словник-довідник. Київ, 2025. 230 с.

Короткий словник медіапродюсера / за наук. ред. Ю. Бондаря і Т. Край­нікової. Київ : ННІЖ КНУ імені Тараса Шевченка, 2025. 320 с.

Марків О. Медіаменеджмент і медіамаркетинг: концепти, стратегії, практики : навч. посіб. Київ : Вид-во УДУ ім. Михайла Драгоманова, 2024. 116 с.

Продюсер (Код КП 1229.6). // Національний класифікатор України «Кла­си­фікатор професій». URL: https://me.gov.ua/Profession/List?­lang=uk-UA&id=d4162ef8-2771-4ac5-99ef-1d4b6f5336af&tag=KlasifikatorProfesii-Poshuk (дата звернення: 10.04.2025).

Продюсер (Кінематографія) // Наказ № 729 від 25.10.2004 Про за­тверд­ження Випуску 82 «Виробництво та розповсюдження кіно- і відеофільмів» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. URL: https://zakononline.com.ua/documents/show/22417___22417 (дата звернення: 10.04.2025).

Словник продюсування / уклад. О. Дятел та ін. URL: https://proto-produkciia.com/slovnuk-produsuvannia/ (дата звернення: 14.04.2025).

Blair R. The Producer’s Sourcebook, 3rd Edition: For the Independent Film and Television Produce. Blair, Randall, 2021. 320 p.

Dwyer P. Understanding media production. London : Imprint Routledge, 2019. 240 p. URL: https://doi.org/10.4324/9781315298054

Ekman M., Widholm A. Politicians as Media Producers. Current trajectories in the relation between journalists and politicians in the age of social media. Journalism Practice, 2014. 9(1). P. 78–91. https://doi.org/10.1080/17512786.2014.928467

Gläser M. Medienmanagement: Grundlagen der Führung und Steuerung von Medienunternehmen (Vahlens Handbücher der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften). München : Vahlen, 2021. 700 p.

Kiefer M. Service Economics and Media — Media Producer and Media Consumer as Value Creation Partners. A Service Theory Approach to Media. Handbook of Media and Communication Economics, A European Perspective. Springer, Wiesbaden. 2022. Pр. 1– 29. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-658-34048-3_6-2

Kindem G. Introduction to media production. London : Routledge eBooks, 2012. 536 p.

Kolp M., Giorgini P., Mylopoulos J. Information Systems Development through Social Structures. Proceedings of the international conference on Formal Ontology in Information Systems-Volume, 2001. Pр. 10–21.

Papacharissi Z. Audiences as Media Producers. Blogging, Citizenship, and the Future of Media. New York : Routledge, 2007.

Rohn U., Evens T. Media Management Matters Challenges and Opportunities for Bridging Theory and Practice. London : Routledge, 2020. 266 p.

What is a Media Producer? URL: https://www.tealhq.com/career-paths/media-producer (дата звернення: 14.04.2025).

What Skills Does a Media Producer Need? URL: https://www.tealhq.com/skills/media-producer (дата звернення: 14.04.2025).

Willett A. Media Production. A Practical Guide to Radio, TV and Film. London: Routledge, 2021. 286 p.

REFERENCES

Desiatnyk, H., Muzhuk, L. (2025). Kinotelevyrobnytstvo: navchalnyi posibnyk [Film and Television Production]. Kyiv.

Desiatnyk, H. (2025). Terminі ekrannoi tvorchosti ta vyrobnytstva: nav­chalnyi slovnyk-dovidnyk [Terms of Screen Creativity and Production]. Kyiv.

Korotkyi slovnyk mediaprodusera [A Short Dictionary of Media Producers]. (2025). / Za nauk. red. Yu. Bondaria i T. Krainikovoi. Kyiv: Educational and Scientific Institute of Journalism of Taras Shevchenko National University of Kyiv.

Markiv, O. (2024). Mediamenedzhment i mediamarketyng: kontsepty, stratehii, praktyky: navchalnyi posibnyk [Media Management and Media Marketing: Concepts, Strategies, Practices]. Kyiv: Vyd-vo UDU im. Mykhaila Dragomanova.

Prodiuser [Producer] (Kod KP 1229.6). // Natsionalnyi klasyfikator Uk­rainy «Klasyfikator profesii». Retrieved 10 April 2025 from https://me.gov.ua/Profession/List?lang=uk-UA&id=d4162ef8-2771-4ac5-99ef-1d4b6f5336af&tag=KlasifikatorProfesii-Poshuk

Prodiuser (Kinematohrafiia) [Producer (Film)] // Nakaz № 729 vid 25.10.2004 Pro zatverdzhennia Vypusku 82 «Vyrobnytstvo ta roz­pov­siudzhennia kino- i videofilmiv» Dovidnyka kvalifikatsiinykh kha­rak­terystyk profesii pratsivnyki. Retrieved 10 April 2025 from https://zakononline.com.ua/documents/show/22417___22417.

Slovnyk prodiusuvannia [Production Glossary] / Uklad. Olha Diatel ta in. Retrieved 14 April 2025 from https://proto-produkciia.com/slovnuk-produsuvannia/.

Blair, R. (2021). The Producer’s Sourcebook, 3rd Edition: For the Independent Film and Television Produce. Blair, Randall.

Dwyer, P. (2019). Understanding media production. London: Imprint Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315298054.

Ekman, M., Widholm, A. (2014). Politicians as Media Producers. Current trajectories in the relation between journalists and politicians in the age of social media. Journalism Practice, 9(1). Pр. 78–91. https://doi.org/10.1080/17512786.2014.928467

Gläser, M. (2021). Medienmanagement: Grundlagen der Führung und Steuerung von Medienunternehmen (Vahlens Handbücher der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften) [Media Management: Fundamentals of Lea­der­ship and Control in Media Enterprises]. München: Vahlen.

Kiefer, M. (2022). Service Economics and Media — Media Producer and Media Consumer as Value Creation Partners. A Service Theory App­roach to Media. Handbook of Media and Communication Economics, A European Perspective. (Pp. 1–29). Springer, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-34048-3_6-2

Kindem, G. (2012). Introduction to media production. London: Routledge eBooks.

Kolp, M., Giorgini, P., Mylopoulos, J. (2001). Information Systems De­ve­lopment through Social Structures. Proceedings of the international conference on Formal Ontology in Information Systems-Volume. (Pр. 10–21).

Papacharissi, Z. (2007). Audiences as Media Producers. Blogging, Citi­zenship, and the Future of Media. New York: Routledge.

Rohn, U., Evens, T. (2020). Media Management Matters Challenges and Opportunities for Bridging Theory and Practice. London: Routledge.

What is a Media Producer? Retrieved 14 April 2025 from https://www.tealhq.com/career-paths/media-producer

What Skills Does a Media Producer Need? Retrieved 14 April 2025 from https://www.tealhq.com/skills/media-producer

Willett, A. (2021). Media Production. A Practical Guide to Radio, TV and Film. London: Routledge.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-01

Як цитувати

Крайнікова, Т. С., Водолазька, С. А., Ситник, О.  В., & Погорелов , О.  В. (2025). Медіапродюсер: кваліфікаційна характеристика та перспективи інституціоналізації професії. Обрії друкарства, (1(17), 146–160. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2025.1(17).333981

Номер

Розділ

Статті