Гейміфікація у книговиданні як інструмент залучення читацької аудиторії
DOI:
https://doi.org/10.20535/2522-1078.2025.1(17).333986Ключові слова:
гейміфікація, книга, доповнена реальність, інновації, залучення читачів, видавничий ринокАнотація
У контексті стрімких трансформацій видавничого ринку, зумовлених цифровізацією, зміною читацьких практик і появою покоління цифрових аборигенів, гейміфікація постає як перспективний інструмент підвищення залученості до читання. Застосування ігрових механік у книжковому продукті дозволяє створювати нові формати взаємодії з текстом, активізує читацький інтерес і відкриває для видавництв нові маркетингові та бізнес-можливості. Метою дослідження є виявити основні форми гейміфікації у книжковому просторі, аналіз їх функціональних можливостей, переваг і викликів. Методологія базується на поєднанні аналітичного, порівняльного та кейс-методу: проаналізовано 18 репрезентативних прикладів гейміфікації у книговиданні (12 міжнародних і 6 українських), з урахуванням типу ігрової інтеграції, рівня взаємодії з читачем, наявності цифрового компоненту, освітнього або розважального фокусу.
Посилання
Alice in Wonderland: a children’s AR book / Art Nation. URL: https://artnationloyalty.com/cases/case-books-ar (дата звернення: 01.05.2025).
Carson, A. Nox. New Directions. URL: https://www.ndbooks.com/book/nox/ (дата звернення: 01.05.2025).
Choose Your Own Adventure. URL: https://www.cyoa.com/ (дата звернення: 01.05.2025).
Chou, Y.-K. Actionable gamification: Beyond points, badges, and leaderboards. Fremont: Octalysis Group, 2016. 499 p. URL: https://lib.ugent.be/catalog/rug01%3A002339095 (дата звернення: 04.05.2025).
Cortázar J. Hopscotch — 1963. 564 p. URL: https://www.goodreads.com/book/show/53413.Hopscotch (дата звернення: 23.04.2025).
Deterding, S. From Game Design Elements to Gamefulness: Defining „Gamification” // Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference. 2011. P. 9–15. URL: https://dl.acm.org/doi/10.1145/2181037.2181040 (дата звернення: 25.04.2025).
Dictionary of the Khazars: A Lexicon Novel / M. Pavic. URL: http://www.khazaria.com/pavic.html (дата звернення: 25.04.2025).
Endgame Series / J. Frey, 2014–2016. Goodreads. URL: https://www.goodreads.com/series/136609-endgame (дата звернення: 06.05.2025).
FastAR Kids. Products shop. URL: https://www.fastarkids.com/products-shop (дата звернення: 01.05.2025).
Fighting Fantasy / S. Jackson, I. Livingstone, 1982. URL: https://www.fightingfantasy.com/ (дата звернення: 28.04.2025).
Gamebook. Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Gamebook (дата звернення: 06.05.2025).
Gamification in Publishing [Pro Tips] // Beverly Hills Publishing. URL: https://beverlyhillspublishing.com/gamification-in-publishing-pro-tips/ (дата звернення: 02.05.2025).
Joseph Eli. What is XR technology and what could it mean for books? //
World Economic Forum. 2025. URL: https://www.weforum.org/stories/2025/03/xr-technology-could-revolutionize-storytelling/ (дата звернення: 28.04.2025).
Lambert L. Bookful Is a New Reading App That Embraces AR and a Love of Books // Brightly. 2018. URL: https://www.readbrightly.com/bookful-reading-app/ (дата звернення: 02.05.2025).
Live Animations. AR BOOKS. URL: https://liveanimations.org/arbook/ (дата звернення: 03.05.2025).
Martens, M. Reading and „Gamification”: Joining Guilds, Earning Badges, and Leveling Up // Children and Libraries. 2014. Vol. 12, No. 4. URL: https://www.researchgate.net/publication/271770043_Reading_and_Gamification_Joining_Guilds_Earning_Badges_and_Leveling_Up
Montfort N. Twisty Little Passages: An Approach to Interactive Fiction. MIT Press, 2003. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/6936.001.0001 (дата звернення: 30.04.2025).
Packard E. A Brief History of Choose Your Own Adventure. URL: https://edwardpackard.com/cyoa (дата звернення: 26.04.2025).
Rising T. Gamification of Book Content: A Modern Approach to Engaging Readers SampleChapters. URL: https://samplechaps.com/article/gamification-interactive-books (дата звернення: 03.05.2025).
S. / J.J. Abrams, D. Dorst, 2013. URL: https://www.goodreads.com/book/show/17860739-s (дата звернення: 01.05.2025).
The 39 Clues / R. Riordan, 2008. URL: https://kids.scholastic.com/kid/books/39-clues/ (дата звернення: 02.05.2025).
The Garden of Forking Paths / J. L. Borges, 1941. URL: https://www.goodreads.com/book/show/10438328-the-garden-of-forking-paths (дата звернення: 28.04.2025).
Werbach, K., Hunter, D. For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Philadelphia: Wharton Digital Press, 2012. 144 p. URL: https://www.researchgate.net/publication/273946893_For_the_Win_How_Game_Thinking_can_Revolutionize_your_Business (дата звернення: 01.05.2025).
Года М. Книги з доповненою реальністю: AR-технології для дітей / 24 техно, 2021 р. URL: https://24tv.ua/tech/ar-kniga-ukrayini-yak-zaohotiti-ditey-do-chitannya-novini-tehnologiy_n1661120 (дата звернення: 05.05.2025)
Горбач М. Історії, що занурюють глибше, або книжки з доповненою і віртуальною реальностями. Читомо. 2021. URL: https://chytomo.com/istorii-shcho-zanuriuiut-hlybshe-abo-knyzhky-z-dopovnenoiu-i-virtualnoiu-realnostiamy/ (дата звернення: 06.05.2025).
Інновації у видавничій галузі : навч. посіб. /Світлана Водолазька. К., 2021. 323 с. URL: https://www.researchgate.net/publication/379649962_Svitlana_Vodolazka_Inovacii_u_vidavnicij_galuzi (дата звернення: 05.05.2025).
Книга гра, або Сад розбіжних стежок. Geekach. URL: https://geekach.com.ua/rolevye-igry/knigi-igry/ (дата звернення: 06.05.2025).
Книга немаленьких історій (Not Little Things) / Harry Baker та ін. — Київ, 2023. URL: https://notlittlethings.in.ua/ (дата звернення: 03.05.2025).
Мартен П., Деко Ґ. Загадки на кожному поверсі. Том 1. — Київ: Nasha idea, 2023. 80 с. URL: https://nashaidea.com/product/zagadky-na-kozhnomu-poversi-tom-1/ (дата звернення: 06.05.2025).
Сліди на дорозі / В. Маркус (Ананьєв). Київ, 2019. URL: https://slid.com.ua/ (дата звернення: 07.05.2025).
Хмельовська О. Видавництво Gutenbergz: Шерлок найстрашніший і світ винаходів. Читомо. 2014. URL: https://archive.chytomo.com/interview/vidavnictvo-gutenbergz-najstraxitlivishij-sherlok-xolms-j-svit-vinaxodiv (дата звернення: 06.05.2025).
REFERENCES
Art Nation. (n.d.). Alice in Wonderland: a children’s AR book. https://artnationloyalty.com/cases/case-books-ar (mode of access: 06.05.2025).
Carson, A. (n.d.). Nox. New Directions. https://www.ndbooks.com/book/nox/ (mode of access: 06.05.2025)
Choose Your Own Adventure. (n.d.). https://www.cyoa.com/ (mode of access: 06.05.2025)
Chou, Y.-K. (2016). Actionable gamification: Beyond points, badges, and leaderboards (499 p.). Fremont: Octalysis Group. https://lib.ugent.be/catalog/rug01%3A002339095 (mode of access: 06.05.2025)
Cortázar, J. (1963). Hopscotch (564 p.). https://www.goodreads.com/book/show/53413.Hopscotch (mode of access: 06.05.2025)
Deterding, S. (2011). From game design elements to gamefulness: Defining “gamification”. Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference, 9–15. https://dl.acm.org/doi/10.1145/2181037.2181040
Pavić, M. (n.d.). Dictionary of the Khazars: A lexicon novel. http://www.khazaria.com/pavic.html (mode of access: 06.05.2025)
Frey, J. (2014–2016). Endgame Series. Goodreads. https://www.goodreads.com/series/136609-endgame (mode of access: 06.05.2025)
FastAR Kids. (n.d.). Products shop. https://www.fastarkids.com/products-shop (mode of access: 06.05.2025)
Jackson, S., & Livingstone, I. (1982). Fighting Fantasy. https://www.fightingfantasy.com/ (mode of access: 06.05.2025)
Wikipedia contributors. (n.d.). Gamebook. Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Gamebook (mode of access: 06.05.2025)
Beverly Hills Publishing. (n.d.). Gamification in publishing [Pro Tips]. https://beverlyhillspublishing.com/gamification-in-publishing-pro-tips/ (mode of access: 06.05.2025)
Joseph, E. (2025). What is XR technology and what could it mean for books? World Economic Forum. https://www.weforum.org/stories/2025/03/xr-technology-could-revolutionize-storytelling/ (mode of access: 06.05.2025)
Lambert, L. (2018). Bookful is a new reading app that embraces AR and a love of books. Brightly. https://www.readbrightly.com/bookful-reading-app/ (mode of access: 06.05.2025)
Live Animations. (n.d.). AR Books. https://liveanimations.org/arbook/ (mode of access: 06.05.2025)
Martens, M. (2014). Reading and “gamification”: Joining guilds, earning badges, and leveling up. Children and Libraries, 12(4). https://www.researchgate.net/publication/271770043 (mode of access: 06.05.2025)
Montfort, N. (2003). Twisty little passages: An approach to interactive fiction. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/6936.001.0001 (mode of access: 06.05.2025)
Packard, E. (n.d.). A brief history of Choose Your Own Adventure. https://edwardpackard.com/cyoa (mode of access: 06.05.2025)
Rising, T. (n.d.). Gamification of book content: A modern approach to engaging readers. SampleChapters. https://samplechaps.com/article/gamification-interactive-books (mode of access: 06.05.2025)
Abrams, J. J., & Dorst, D. (2013). S. https://www.goodreads.com/book/show/17860739-s (mode of access: 06.05.2025)
Riordan, R. (2008). The 39 Clues. https://kids.scholastic.com/kid/books/39-clues/ (mode of access: 06.05.2025)
Borges, J. L. (1941). The garden of forking paths. https://www.goodreads.com/book/show/10438328-the-garden-of-forking-paths (mode of access: 06.05.2025)
Werbach, K., & Hunter, D. (2012). For the win: How game thinking can revolutionize your business (144 p.). Philadelphia: Wharton Digital Press. https://www.researchgate.net/publication/273946893 (mode of access: 06.05.2025)
Hoda, M. (2021). Knyhy z dopovnenoiu real'nistiu: AR-tekhnolohii dlia ditei [Books with augmented reality: AR technologies for children]. 24 Tekhno. https://24tv.ua/tech/ar-kniga-ukrayini-yak-zaohotiti-ditey-do-chitannya-novini-tehnologiy_n1661120 (mode of access: 06.05.2025)
Horbach, M. (2021). Istorii, shcho zanuriuiut hlybshe, abo knyzhky z dopovnenoiu i virtualnoiu realnostiamy [Stories that dive deeper, or books with augmented and virtual realities]. Chytomo. https://chytomo.com/istorii-shcho-zanuriuiut-hlybshe-abo-knyzhky-z-dopovnenoiu-i-virtualnoiu-realnostiamy/ (mode of access: 06.05.2025)
Vodolozka, S. (2021). Innovatsii u vydavnychii haluzi: Navchalnyi posibnyk [Innovations in the publishing industry: A textbook]. Kyiv. https://www.researchgate.net/publication/379649962 (mode of access: 06.05.2025)
Geekach. (n.d.). Knyha-hra, abo Sad rozbizhnykh stezhok [Game-book or The garden of forking paths]. https://geekach.com.ua/rolevye-igry/knigi-igry/ (mode of access: 06.05.2025)
Baker, H., et al. (2023). Knyha nemalenʹkykh istorii (Not Little Things). Kyiv. https://notlittlethings.in.ua/ (mode of access: 06.05.2025)
Marten, P., & Deco, G. (2023). Zahadky na kozhnomu poversi. Tom 1 [Riddles on every floor. Vol. 1]. Kyiv: Nasha idea. https://nashaidea.com/product/zagadky-na-kozhnomu-poversi-tom-1/ (mode of access: 06.05.2025)
Markus, V. (Ananiev). (2019). Slidy na dorozi [Footprints on the road]. Kyiv. https://slid.com.ua/ (mode of access: 06.05.2025)
Khmelovska, O. (2014). Vydavnytstvo Gutenbergz: Sherlok naistrashnishyi i svit vynakhodiv [Gutenbergz Publishing: The scariest Sherlock and the world of inventions]. Chytomo. https://archive.chytomo.com/interview/vidavnictvo-gutenbergz-najstraxitlivishij-sherlok-xolms-j-svit-vinaxodiv (mode of access: 06.05.2025)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Гондюл О. Д.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.