Вимоги до електронних освітніх ресурсів для закладів вищої освіти

Автор(и)

  • Н. М. Фіголь кафедра медіапродюсування та видавничої справи, Київський університет ім. Бориса Грінченка, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-2503-7243
  • В. В. Георгієвська кафедра журналістики та нових медіа, Київський університет ім. Бориса Грінченка, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-5848-957X
  • Б. О. Фіголь кафедра журналістики та нових медіа Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна https://orcid.org/0009-0002-0858-4170

DOI:

https://doi.org/10.20535/2522-1078.2025.2(18).338130

Ключові слова:

електронний освітній ресурс, електронне навчальне видання, вимоги до ЕОР, цифровізація освіти, редактор, онлайн-освіта, дистанційне навчання, вища школа

Анотація

У статті висвітлено актуальність дослідження електронних освітніх ресурсів (ЕОР) для закладів вищої освіти в умовах цифровізації освіти, дистанційного навчання та трансформацій інформаційного суспільства. Окреслено особливості функціонування ЕОР та вимоги до його створення. На основі аналізу наукової літератури охарактеризовано два ключові напрями дослідження ЕОР: глобальні аспекти онлайн-освіти та функціональні аспекти створення і впровадження електронних ресурсів. У статті визначено основні групи вимог до електронних освітніх ресурсів для ЗВО — навчально-методичні, дизайн-ергономічні, технічні, структурні, змістові, стилістичні, а також вимоги до доступності, адаптивності, інтерактивності та безпеки. Розкрито особливості редакторської підготовки ЕОР як інтегративного процесу, що поєднує компетенції фахівця в галузі освіти, редагування та інформаційних технологій. Подано порівняльну характеристику переваг і недоліків ЕОР.

 

Посилання

Алєксєєв О. М. Відмітні класифікаційні ознаки електронних навчальних видань для інженерних спеціальностей. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2010. №. 8. С. 129-134. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2010_8_22 (дата звернення: 12.10.2023).

Анохін В. М. Вимоги до сучасних електронних навчальних видань і можливості їх реалізації у середовищі Аdobe captivate. Вісник національного університету «Львівська політехніка». 2012. № 731. С. 71–76.

Бугайчук К. Л. Електронний підручник: поняття, структура, вимоги. Інформаційні технології і засоби навчання. 2011. № 2 (22). URL: https://dspace.univd.edu.ua/items/357fdbd1-3171-4e11-8716-698f4b1d1de5 (дата звернення: 12.10.2023).

Василиків І. Ефективність застосування електронного підручника при вивченні дисципліни «Маркетинг». Молодь і ринок. 2013. № 2. С. 162–164.

Волинський В. П., Красовський О. С. Інформаційні функції, роль і призначення електронних підручників. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. пр. Київ : Ін-т педагогіки НАПН України, 2010. Вип. 10. С. 113–120.

Гризун Л. Е., Білоусова Л. І. Науково-практичні аспекти створення і впровадження електронного підручника для вищої школи. Інформаційні технології і засоби навчання. 2012. Вип. 2 (28). URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/657 (дата звернення: 04.10.2023).

Гризун Л. Е. Дидактичні основи створення сучасного комп'ютерного підручника : автореф. дис. ... к. пед. наук : 13.00.09 / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2002. 20 с.

Гриценчук О. О. Електронний підручник і його роль у процесі інформатизації освіти. Інформаційні технології і засоби навчання; Ін-т засобів навчання АПН України Київ, 2005. С. 255–261.

Киричок Т. Ю. Електронні видання. Київ : НТУУ«КПІ», 2010. 400 с.

Киричок Т. Ю., Лоза Г. І., Фіголь Н. М. Електронні навчальні видання сучасного вищого навчального закладу: особливості, проблеми та напрями удосконалення. Вісник книжкової палати. 2015. №. 9 (230). С. 38–40.

Кононець Н. В. Наукове обґрунтування принципу гіпертекстовості при створенні електронного підручника для індивідуалізації навчання студентів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школі : зб. наук. пр. Запоріжжя, 2009. Вип. 4 (57). С. 175–181.

Корбут О. Г. Електронний підручник як елемент освітнього середовища. Сучасні методи викладання іноземної мови професійного спрямування у вищій школі : зб. п’ятої міжнар. наук.-практ. конф. Київ : Наукова думка, 2010. С. 24–38.

Литвин А. В. Електронні навчальні посібники і підручники для ПТНЗ. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2010. № 23. С. 284–290. URL : https://www.vspu.edu.ua/faculty/imad/files/z/v_23_10.pdf#page=46 (дата звернення: 05.01.2024).

Сисоєва С. Інтерактивні технології навчання дорослих : навч.-метод. посіб. / НАПН України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. Київ : ВД «ЕКМО», 2011. 324 с.

Фіголь Н. М. Комунікативно-лінгвістичний феномен електронного навчального дискурсу : монографія / КПІ ім. Ігоря Сікорського/ Київ : Вид-во «Політехніка», 2018. 248 с.

Фіголь Н. М. Електронне навчальне видання як соціокомунікаційне явище : автореф. дис. … д-ра наук із соц. комунікацій : 27.00.03; 27.00.04 / Національна бібліотека ім. В. І. Вернадського. Київ, 2023. 48 с.

Фіялка С. Б. Принципи організації електронних навчальних видань із культурознавства. Наукові записки Інституту журналістики : наук. зб. 2008. Т. 32. С. 49-52. URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/15996/1/Fiyalka.pdf (дата звернення: 02.01.24).

Шмегера О. В. Особливості класифікації навчальних електронних видань. Документознавство. Бібліотекознавство. Інформаційна діяльність: пробл. науки, освіти, практики : матеріали III Міжнар. наук.-практ. конф. Київ, 16–18 трав. 2006. Держ. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. Київ, 2006. С. 189–191.

REFERENCES

Alieksieiev, O. M. (2010). Vidmitni klasyfikacijni oznaky elektronnyh navchalnyh vydan dlya inzhenernyh specialnostej [Distinctive classification features of electronic educational publications for engineering specialties]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 2. Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia, 8, 129-134. Retrieved October 12, 2022, from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2010_8_22

Anokhin, V. M. (2012). Vymohy do suchasnykh elektronnykh navchalnykh vydan i mozhlyvosti yikh realizatsii u seredovyshchi Adobe Captivate [Requirements for modern electronic educational publications and possibilities of their implementation in Adobe Captivate environment]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika», (731), 71-76.

Bugaychuk, K. L. (2011). Elektronnyi pidruchnyk: poniattia, struktura, vymohy [Electronic textbook: concept, structure, requirements]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 2(22). 12 p. Retrieved October 12, 2023, from : http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/2011_2/11bklpsv.pdf

Vasylykiv, I. (2013). Efektyvnist zastosuvannia elektronnoho pidruchnyka pry vyvchenni dystsypliny «Marketynh» [Effectiveness of using an electronic textbook in studying the discipline «Marketing»]. Molod i rynok, (2), 162-164.

Volynskyi, V. P., & Krasovskyi, O. S. (2010). Informatsiini funktsii, rol i pryznachennia elektronnykh pidruchnykiv [Informational functions, role and purpose of electronic textbooks]. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 10, 113-120. Kyiv: Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy.

Gryzun, L. E., & Bilousova, L. I. (2012). Naukovopraktychni aspekty stvorennia i vprovadzhennia elektronnoho pidruchnyka dlia vyshchoi shkoly [Scientific and practical aspects of creating and implementing an electronic textbook for higher education]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 2(28). Retrieved October 4, 2023, from: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/2012_2/657-2028-1-RV.pdf

Gryzun, L. E. (2002). Dydaktychni osnovy stvorennia suchasnoho komputernoho pidruchnyka [Didactic foundations for creating a modern computer textbook] (Abstract of dissertation). Kharkivskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet im. H. S. Skovorody, Kharkiv, Ukraine. 20 p.

Hrytenchuk, O. O. (2005). Elektronnyi pidruchnyk i yoho rol u protsesi informatyzatsii osvity [Electronic textbook and its role in the process of informatization of education]. In V. Yu. Bykov & Yu. O. Zhuk (Eds.), Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia; Instytut zasobiv navchannia APN Ukrainy. Kyiv, Ukraine. pp. 255-261.

Kyrychok, T. Yu. (2010). Elektronni vydannya [Electronic editions]. Kyiv: NTUU«KPI». 400 p.

Kyrychok, T. Yu. & Loza, H. I., Figol, N. M. (2015). Elektronni navchalni vydannia suchasnoho vyshchoho navchalnoho zakladu: osoblyvosti, problemy ta napriamy udoskonalennia [Electronic educational publications of a modern higher educational institution: features, problems and areas of improvement]. Visnyk knyzhkovoi palaty, 9 (230), 38–40.

Kononets, N. V. (2009). Naukove obgruntuvannia pryntsypu hipertekstovosti pry stvorenni elektronnoho pidruchnyka dlia indyvidualizatsii navchannia studentiv [Scientific justification of the hypertext principle in creating an electronic textbook for individualized student learning]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, vol. 4(57), 175-181.

Korbut, O. H. (2010). Elektronnyi pidruchnyk yak element osvitnoho seredovyshcha [Electronic textbook as an element of the educational environment]. In S. A. Nikolayeva (Ed.), Suchasni metody vykladannia inozemnoi movy profesiinoho spriamuvannia u vyshchii shkoli: materialy piatoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Kyiv: Naukova dumka. pp. 24-38.

Lytvyn, A. V. (2010). Elektronni navchalni posibnyky i pidruchnyky dlia PTNZ [Electronic educational aids and textbooks for vocational schools], 23, 284–290. Retrieved January 5, 2024, from https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/4596

Sysoyeva, S. (2011). Interakty`vni texnologiyi navchannya doroslyh: navchal`no¬metody`chny`j posibny`k [Interactive technologies for teaching adults: educational and methodological guide]. NAPN Ukrayiny`, In¬t pedagogichnoyi osvity` i osvity doroslyh. Kyiv : VD «EKMO». 324 p.

Figol, N. M. (2018). The communicative-linguistic phenomenon of electronic learning discourse: a monograph. Kyiv : Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, Publishing House «Polytechnica», 240 p.

Figol, N. M. (2023). Elektronne navchalne vydannia yak sotsio- komunikatsiine yavyshche [Electronic educational publication as a socio-communicative phenomenon]: dissertation abstract for the degree of Doctor of Social Communications. Kyiv: National Library of Ukraine named after V. I. Vernadsky, 48 p.

Fiialka, S. B. (2008). Pryntsypy orhanizatsii elektronnykh navchalnykh vydan iz kulturoznavstva [Principles of organization of electronic educational publications in cultural studies]. Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky, 32, 49–52. Retrieved January 2, 2024, from https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/15996/1/Fiyalka.pdf

Shmehera, O. V. (2006). Osoblyvosti klasyfikatsii navchalnykh elektronnykh vydan [Features of classification of educational electronic publications]. In Dokumentoznavstvo. Bibliotekoznavstvo. Informatsiina diialnist: materialy III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Kyiv: State Academy of Culture and Arts Management, pp. 189-191.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-22

Як цитувати

Фіголь, Н. М., Георгієвська, В. В., & Фіголь, Б. О. (2025). Вимоги до електронних освітніх ресурсів для закладів вищої освіти. Обрії друкарства, 6–19. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2025.2(18).338130

Номер

Розділ

Статті